Gå til innhold

Har rødbrun avføring. Google sier det kan være tarmkreft... Jeg blir så stressa. Hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikke spist mat med rød farge, så det er definitivt pga noe som skjer inni meg. Det føles ikke som om jeg har magesår eller avføring har endret seg vesentlig i det siste... Men jeg har IBS, så min normal er noe forskjøvet. Har hatt IBS i mange, mange år, og den gir som regel diaré noen timer hver morgen. Leger har ikke kommet frem til noe annet enn at det er IBS. 

Er det grunn til bekymring om jeg ikke har noen andre tegn på magesår eller kreft? 

Anonymkode: 47766...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tviler. Avføring forandrer farge av og til uten noen spesiell grunn. Men, det er ikke værre enn å ringe legekontoret på mandag, så ber de deg nok bare levere inn en avføringsprøve som de kan taste for blod. Og hvis det skulle være noe i den prøven så er det med de få symptomene du beskriver såpas tidlig i forløpet at du ikke trenger å bekymre deg. Husk at tarmkreft som blir oppdaget tidlig er en veldig snill form for kreft.

Anonymkode: 052b6...4a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det så mange tråder om kreft her inne om dagen? Virker som at hver lille forandring så tenker folk på kreft umiddelbart. Ro ned

Anonymkode: 147b8...fc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg hatt mye i mitt liv og jeg er frisk som en fisk. Riktignok ofte sår i rumpa pga hard avføring/matintoleranser.

Veldig lite grunn til bekymring.

Anonymkode: fbde9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det så mange tråder om kreft her inne om dagen? Virker som at hver lille forandring så tenker folk på kreft umiddelbart. Ro ned

Det er nok fordi det akkurat nå er ekstra mange innlegg på nettavisene om tarmkreft. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kanskje det bare er en hemoroide eller noe sånn, som plutselig har begynt å blø litt?  

Anonymkode: 4eb27...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sannsynligvis fordi at uansett hva vi leser i avisen, magasiner eller ser på nyheter så er det alltid et eller annet vi skal passe oss for som gir kreft. Mat, drikke, overvekt, sol, utslipp, lufta på enkelte arbeidsplasser and so on. Uansett hvor vi snur og vender oss så er det så mye snakk om kreft, kreft, og atter kreft hele tiden at det for enkelte kan gå på psyken løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du spist rødbeter? Det kan farge mye. 

Anonymkode: 94752...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nå som folk ikke kan skremmes i like stor grad av covid lenger, så må man (media) ty til den gode gamle kreften igjen 

Anonymkode: 432ef...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk som roer meg ned, alle! Og nei, ikke friskt blod. Bare vanlig, litt løs avføring med rødbrun farge. 

Anonymkode: 47766...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan du be om å få levere prøve til legekontoret. :) du får ampuller der vil jeg tro som skal benyttes. håper du gjør det så du kan få avkreftet at det er noe galt forhåpentligvis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke stolt på Google-legen i hvert fall 😄 Bestill heller en legetime, hvis du er usikker ts 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som en som har hatt mye mageproblemer og levert hundrevis av avføringsprøver kan jeg si slapp av. Det er hvit eller svart avføring du bør bekymre deg over. 

Anonymkode: ff0cc...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...