Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 (endret) Nei, ingen sammenheng. Du kan bli ufør som følge av sykdommer og lidelser som ikke står oppført som kritisk sykdom, som igjen gjør at du får dekning fra uføreforsikringen, men ikke kritisk sykdom. Uføreforsikring gir deg ofte månedlige utbetalinger (uførerente), selv om det noenganger gir en større engangsutbetaling (uførekapital), mens kritisk sykdom er en engangsutbetaling på et større beløp. Hadde jeg vært deg så ville jeg tegnet meg opp på begge! Endret 4. juni 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 Nei det er to forskjellige forsikringer med helt forskjellige mål og vilkår. For å si det banalt Uføreforsikring- målet er å dekke tapt inntekt over tid. Du vil få en utbetaling hver mnd. Gjerne fra og med du er 50% sykemeldt/ufør, kan også hoppes inn og ut av i løpet av livet. Kritisk sykdom- gir en er en engangs sum ved gitt sykdom. Anonymkode: 6b8a0...aa3
Gjest AnonymBrukar0 Skrevet 4. juni 2023 #4 Skrevet 4. juni 2023 Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng. Du kan bli ufør av noe annet enn en kritisk sykdom. Du kan bli frisk og arbeidsfør igjen fra en kritisk sykdom. Du kan bli ufør av en kritisk sykdom.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 Bombasi skrev (13 minutter siden): Nei, ingen sammenheng. Du kan bli ufør som følge av sykdommer og lidelser som ikke står oppført som kritisk sykdom, som igjen gjør at du får dekning fra uføreforsikringen, men ikke kritisk sykdom. Uføreforsikring gir deg ofte månedlige utbetalinger (uførerente), selv om det noenganger gir en større engangsutbetaling (uførekapital), mens kritisk sykdom er en engangsutbetaling på et større beløp. Hadde jeg vært deg så ville jeg tegnet meg opp på begge! Tips til noen selskap som har gode forsikringer ufør og kritisk sykdom? Anonymkode: 0af11...e0a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #6 Skrevet 4. juni 2023 Koster det cirka 500 i måneden per forsikring? Anonymkode: 0af11...e0a
Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tips til noen selskap som har gode forsikringer ufør og kritisk sykdom? Anonymkode: 0af11...e0a Nja. Vanskelig å si hvem som er best eller ikke. Tenker at de fleste selskap er av samme ulla. Dog ville jeg gått for et mer solid selskap enn typiske "billigere" småselskap. Sparebank1, IF, Gjensidige, Tryg osv er solide selskap. Det er dog verdt å ta med i ligningen at du får gjerne rabatter på forsikringene gjennom medlemsforbund og hvis du tegner flere forsikringer. Husk for øvrig at når du først har tegnet en helseforsikring så bør du ikke bytte selskap senere, særlig hvis du har opplevd diverse helseproblemer imellomtiden. Du kan risikere å få dårligere vilkår og dekning, gjerne uten at du vet det, hvis du bytter personforsikringer etter at du har fått helsehistorikk. Helsehistorikk blir brukt imot deg slik at forsikringsselskapene unngår å innvilge utbetalingen. Så tegn forsikringene en plass du godt ser for deg å bli en "livsvarig" kunde, og gjerne i et større selskap du får rabattordninger og har andre forsikringer i. Tenker jeg. Endret 4. juni 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #8 Skrevet 4. juni 2023 Nei kritisk sykdom er alvorlig kreft osvmen ufør dekker jo både det psykiske og fyskiskeog er vel en månedlig utbetaling. Kritisk sykdom er engangsutbetaling Anonymkode: de285...43c
Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #9 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Koster det cirka 500 i måneden per forsikring? Anonymkode: 0af11...e0a Jeg betaler 600 kr måneden totalt for livsforsikring, uføreforsikring, kritisk sykdom og ulykkesforsikring. Dog har din alder og hvilken dekning du velger på hver forsikring alt å si for pris.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #10 Skrevet 4. juni 2023 Bombasi skrev (2 minutter siden): Jeg betaler 600 kr måneden totalt for livsforsikring, uføreforsikring, kritisk sykdom og ulykkesforsikring. Dog har din alder og hvilken dekning du velger på hver forsikring alt å si for pris. Hvilket selskap bruker du? Anonymkode: 0af11...e0a
Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #11 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilket selskap bruker du? Anonymkode: 0af11...e0a Jeg har personforsikringene mine i Sparebank1. Fordi det var der jeg tegnet forsikringene når jeg var "ung", der fikk jeg rabattavtaler og det var/er dagligbanken min.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #12 Skrevet 4. juni 2023 Kan man tegne uføreforsikring hvis man har angst / ptsd? Kan det hende at forsikringsselskapet ikke betaler noe eller er veldig treg om man skulle få en FYSISK sykdom? At de skal knytte det til angst man har fra før? Og da har man kastet bort penger Anonymkode: 0af11...e0a
Million Skrevet 4. juni 2023 #13 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan man tegne uføreforsikring hvis man har angst / ptsd? Kan det hende at forsikringsselskapet ikke betaler noe eller er veldig treg om man skulle få en FYSISK sykdom? At de skal knytte det til angst man har fra før? Og da har man kastet bort penger Anonymkode: 0af11...e0a Man får aldri forsikring tegnet for en sykdom man allerede hadde ved forsikringstidspunktet. Det sier seg selv. Det er for sent å forsikre huset når det står i brann, kan man si. Du kan få forsikring, men de vil legge inn forbehold om at dekning ikke gjelder for nettopp angst/ptsd. Det vil si at om du skulle bli ufør nettopp pga en av de diagnosene, vil du ikke få uføreutbetaling av forsikringen. Men får du kreft og blir ufør pga senskader, vil uføreforsikringen gjelde, for da er det noe helt urelatert til det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #14 Skrevet 4. juni 2023 Million skrev (1 minutt siden): Man får aldri forsikring tegnet for en sykdom man allerede hadde ved forsikringstidspunktet. Det sier seg selv. Det er for sent å forsikre huset når det står i brann, kan man si. Du kan få forsikring, men de vil legge inn forbehold om at dekning ikke gjelder for nettopp angst/ptsd. Det vil si at om du skulle bli ufør nettopp pga en av de diagnosene, vil du ikke få uføreutbetaling av forsikringen. Men får du kreft og blir ufør pga senskader, vil uføreforsikringen gjelde, for da er det noe helt urelatert til det. Sikker på det? Kan de ikke finne på å si at kreft er relatert til eller delvis forårsaket av angst eller noe? Anonymkode: 0af11...e0a
Gjest Lykkedykker Skrevet 4. juni 2023 #15 Skrevet 4. juni 2023 Bombasi skrev (5 timer siden): Jeg betaler 600 kr måneden totalt for livsforsikring, uføreforsikring, kritisk sykdom og ulykkesforsikring. Dog har din alder og hvilken dekning du velger på hver forsikring alt å si for pris. Oi, det var dyrt. Betaler 114kr for det samme. Forsikringssummen min er ‘bare’ 1million da.
Million Skrevet 4. juni 2023 #16 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikker på det? Kan de ikke finne på å si at kreft er relatert til eller delvis forårsaket av angst eller noe? Anonymkode: 0af11...e0a Ja, det er jeg sikker på. Man får ikke kreft av angst. Det finner de ingen forskning eller helseinformasjon som støtter Trafikkuhell, permanent skadet i ryggen pga fall fra en stige, fall i slalombakken pga kroniske skader osv. Alle mulige ting kan skje, og da er forsikringen god å ha. Det den ikke dekker, er altså det man led av på det tidspunktet man ble forsikret. Jeg har selv en uføreforsikring, som jeg er svært glad jeg hadde. Den var gjennom fagforeningen på jobb, som jeg var medlem av. Det er takket være denne forsikringens månedlige utbetalinger at jeg klarer meg godt i dag økonomisk. Jeg eier egen leilighet i Oslo, og fikk lån til det i min vanlige bank (var ikke nødt til å gå til Husbanken). Jeg anbefaler alle i jobb å skaffe seg uføreforsikring før det er for sent. Man tror gjerne at man er uovervinnelig og ikke minst..."Det skjer ikke meg, bare alle andre". Det er feil. Det KAN skje med deg også, og da er det ufattelig godt å ha forsikringene sine i orden. Det kan gjøre at man klarer å beholde boligen, for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #17 Skrevet 4. juni 2023 Lykkedykker skrev (14 minutter siden): Oi, det var dyrt. Betaler 114kr for det samme. Forsikringssummen min er ‘bare’ 1million da. 114 kroner for alt? Anonymkode: 0af11...e0a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #18 Skrevet 4. juni 2023 Lønner det seg å ha forsikringer samme sted? Anonymkode: 0af11...e0a
Million Skrevet 4. juni 2023 #19 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lønner det seg å ha forsikringer samme sted? Anonymkode: 0af11...e0a Ofte, ja. De gir "pakkepriser" om man samler forsikringene sine hos dem gjerne. Undersøk og se hva de tilbyr, sammenlign med hva andre vil gi deg av pris om du samler hos dem i stedet osv. Forsikringer er vel noe av det som folk kan spare mest på å "shoppe litt rundt". Gjerne ta en runde en gang i året og forhandle litt.
Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #20 Skrevet 4. juni 2023 (endret) Lykkedykker skrev (40 minutter siden): Oi, det var dyrt. Betaler 114kr for det samme. Forsikringssummen min er ‘bare’ 1million da. Her må du snakke om kun èn forsikring, og ikke fire som jeg pratet om. Jeg nekter å tro at du betaler 114 kr for pakken med uføreforsikring, livsforsikring, kritisk sykdom og ulykkesforsikring. Endret 4. juni 2023 av Bombasi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå