AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Skrevet 4. juni 2023 Hei! Jeg er i slutten av 20 årene og har en bachelor innenfor helse. Ferdigutdannet 2019. Jeg har jobbet på ulike plasser siden jeg var ferdigutdannet, og innser at det ikke passer meg å jobbe i direkte kontakt med brukere daglig. Startet i ny jobb i desember 23 og mistrives enormt. Det er en jobb som krever planlegging og oppfølging av brukere, og mye kontakt med andre tjenester og pårørende. Dette blir alt for lite forutsigbart og strukturert for meg, og jeg sliter med at jeg er ekstremt "flink pike" (har toppkarakterer og vil alltid gjøre arbeidet mitt perfekt). Tenker på jobb hele tiden, og kjenner jeg blir fysisk uvell (gråt, kvalme og vondt i magen) av tenke på jobb og alt jeg må gjøre. Jeg overtenker og er redd for å gjøre feil, eller ikke gjøre jobben godt nok. Det er gode kollegaer og arbeidsmiljø, men det er selve jobben som ødelegger for meg. Jeg får dårlig samvittighet overfor jobben da de har brukt mye ressurser og opplæring på meg, og nå etter 4 måneder er jeg klar for å si opp. Vurderer sykemelding, men det er ingen som tar over arbeidsoppgavene mine om jeg ikke er på jobb og får dermed dårlig samvittighet for arbeidsplassen. Kjenner jeg er villig til å si opp uten å ha ny jobb å gå til, og jeg har nå skrevet oppsigelsesbrev da jeg ikke takler å være der mer. Har andre vært i en slik situasjon? Hvem kan jeg eventuelt få hjelp fra? Anonymkode: 2359b...0b1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Skrevet 4. juni 2023 Hvorfor har du tatt utdannelse innen helse, når du ikke takler jobben? Anonymkode: cdf0e...26e 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får dårlig samvittighet overfor jobben da de har brukt mye ressurser og opplæring på meg, og nå etter 4 måneder er jeg klar for å si opp. Synes det er fint at du ser dette. Dette sier meg at du er en samvittighetsfull person. Kjenner en person som fikk jobb i fjor sommer og ble sykemeldt to dager etter at hun fikk jobben. Jeg synes du skal søke deg andre jobber som du tenker du trives bedre i. Du trenger uansett penger frem til du får deg en annen jobb. Så kan du fortelle sjefen din at jobben ikke var helt slik du så deg for. Anonymkode: 02755...8b9 2
petterm Skrevet 4. juni 2023 #4 Skrevet 4. juni 2023 Hvis du er klar for å si opp eller å be om en sykemelding så har du ikke så mye å tape. Jeg ville tatt en prat med nærmeste leder, evt noen andre du har tillit til. Kanskje du kan få mer støtte for at du skal føle mindre press. Kanskje dere kan justere på oppgaver og ansvar? Hvis du har en god og løsningsorientert leder så kan dere kanskje finne en løsning? Hvis du finner ut at det ikke er noen løsning så er det helt greit å finne noe annet. Du har sikkert 6 måneder prøvetid- ofte med 2 ukers oppsigelse fra din side. Prøvetiden er nettopp for at man skal kunne prøve seg. I ditt tilfelle tror jeg det finnes mulighet til å si opp uten å bli straffet av NAV m karantene. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor har du tatt utdannelse innen helse, når du ikke takler jobben? Anonymkode: cdf0e...26e Jeg har lurt på det samme. Har tidligere trivdes å jobbe 1:1 med brukere, men å jobbe i fulltidsstilling ble ikke slik jeg så for meg. Anonymkode: 2359b...0b1
Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #6 Skrevet 4. juni 2023 Du burde absolutt ta deg en tur til legen nå, og så får dere vurdere veien videre sammen. Kanskje sykemelding i en eller annen grad er bra for deg akkurat nå. At du har kommet inn i feil jobb er en ærlig sak, og ingenting å ha dårlig samvittighet for. Fakta er at hvis du presser deg for hardt slik du har det nå så er risikoen for utbrenthet, herav med et langvarig/permanent sykdomsforløp, det som venter deg. Det er ikke jobben verdt! Det er INGEN JOBB verdt! Så aldri ha dårlig samvittighet for å prioritere deg og din helse først. Utover det bør du anstrenge deg med å finne deg noe annet å gjøre. Ta et par steg tilbake hvis det er det du må for å få livet og deg selv på rett kjør igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 Det finnes jo behandling å få for "flink pike", perfeksjonisme, overtenking med mer. Det smarte ville vel være en samtale med fastlegen om hvordan du har det, sykemelding og samtaleterapi? Alle kan oppleve å bli syk, det er ikke riktig eller rettferdig at du skal straffe deg selv med null inntekt for noe du ikke kan noe for. Ikke vurdér det engang. Anonymkode: 176ca...297 1
Reign Skrevet 5. juni 2023 #8 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): jeg sliter med at jeg er ekstremt "flink pike" (har toppkarakterer og vil alltid gjøre arbeidet mitt perfekt). Tenker på jobb hele tiden, og kjenner jeg blir fysisk uvell (gråt, kvalme og vondt i magen) av tenke på jobb og alt jeg må gjøre. Jeg overtenker og er redd for å gjøre feil, eller ikke gjøre jobben godt nok. Det er gode kollegaer og arbeidsmiljø, men det er selve jobben som ødelegger for meg. Beklager, men jeg tror ikke det vil hjelpe å bytte jobb. Her ligger problemet meget tydelig i hvordan du forholder deg til en jobb, ikke hvordan denne konkrete jobben påvirker deg. Jeg tenker det vil være lurt å snakke med lege med tanke på sykemelding, og så vurdere hvordan du skal løse dette videre. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 Snakk nå med sjefen først! Anonymkode: 236af...cf9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 Jeg har slitt med noe av det samme, og har byttet jobb mange ganger. Alltid tenkt at det vil bli bedre. Men det er ikke jobbene i seg selv som gjør det slik, det er rett og slett min angst for å feile, få kritikk osv som gjør det så vanskelig. Går nå i terapi og har vært sykemeldt en god stund. Viser seg at problemene mine stikker ganske dypt og at jeg har en del psykiske utfordringer. Sier ikke at dette er tilfellet for deg, men det er mulig at det ikke er selve jobbene som er problemet. Kanskje du trenger litt hjelp for å takle å jobbe? Jeg ville tatt en tur til legen i hvert fall og fortalt det som det er. Høre hva legen sier til dette. Man tenker kanskje at det er normalt å grue seg litt og være nervøs, men det er ikke normalt å engste seg for jobben døgne rundt, gråte på vei til eller fra jobb (noe jeg gjorde hver eneste dag). Uansett hva du velger å gjøre, ønsker jeg deg masse lykke til! Anonymkode: 05db0...0bc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Vi høres ganske like ut. Jeg hadde en lignende jobb, byttet til en saksbehandler jobb med lite/ingen brukerkontakt. Har det MYE bedre nå. Anonymkode: a9ea0...dff 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 Du har jo akkurat startet i jobben. Tenker du fint kan fortsette dersom du får bistand til å sortere tankene på hva som er godt nok av og hva som er overprestering. Anonymkode: 9183a...0b1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #13 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 10.55): Hei! Jeg er i slutten av 20 årene og har en bachelor innenfor helse. Ferdigutdannet 2019. Jeg har jobbet på ulike plasser siden jeg var ferdigutdannet, og innser at det ikke passer meg å jobbe i direkte kontakt med brukere daglig. Startet i ny jobb i desember 23 og mistrives enormt. Det er en jobb som krever planlegging og oppfølging av brukere, og mye kontakt med andre tjenester og pårørende. Dette blir alt for lite forutsigbart og strukturert for meg, og jeg sliter med at jeg er ekstremt "flink pike" (har toppkarakterer og vil alltid gjøre arbeidet mitt perfekt). Tenker på jobb hele tiden, og kjenner jeg blir fysisk uvell (gråt, kvalme og vondt i magen) av tenke på jobb og alt jeg må gjøre. Jeg overtenker og er redd for å gjøre feil, eller ikke gjøre jobben godt nok. Det er gode kollegaer og arbeidsmiljø, men det er selve jobben som ødelegger for meg. Jeg får dårlig samvittighet overfor jobben da de har brukt mye ressurser og opplæring på meg, og nå etter 4 måneder er jeg klar for å si opp. Vurderer sykemelding, men det er ingen som tar over arbeidsoppgavene mine om jeg ikke er på jobb og får dermed dårlig samvittighet for arbeidsplassen. Kjenner jeg er villig til å si opp uten å ha ny jobb å gå til, og jeg har nå skrevet oppsigelsesbrev da jeg ikke takler å være der mer. Har andre vært i en slik situasjon? Hvem kan jeg eventuelt få hjelp fra? Anonymkode: 2359b...0b1 Kan du ikke snakke med din leder om utfordringer du har. Og varsle om at du enten må få en løsning iht færre oppgaver eller tilrettelagt rutiner å forholde deg til, som er litt mer forutsigbart. Ellers må du se deg etter No er annet, da måten å jobbe på nå skaper stress og uro. Eller bare be om råd på å håndtere situasjonen din Anonymkode: 85718...fb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå