Gå til innhold

Erfaringer med å låne penger til familie og venner?Hvilke tanker har dere om det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lånte kr 2.000 til en fetter for 2 år siden. Pengene har jeg ikke fått tilbake selv om vedkommende jobber. Han har også lånt penger fra andre i familien som han ikke har betalt tilbake. Han slites tidligvis med gambling så det var derfor jeg ikke lånte mer til han.

Men… jeg lånte kr 7.000 til en bestevenn som hadde i en periode økonomiske problemer. De lånte jeg for et par år siden, de har jeg ikke fått. Han spurte igjen om å låne når han var i utlandet og hadde krise, så jeg ga kr 5.000. Han skulle tilbakebetale når han er tilbake i Norge. Han er tilbake, men har fortsatt ikke tilbakebetalt. 

Har jeg nå gitt bord kr 14.000 som jeg ikke noengang får tilbake og ødelagt relasjoner til fetteren og bestevenn? Når jeg møter dem så klarer jeg ikke å slutte å tenke på det selv om det ikke er store penger for meg. Jeg har nå lære at jeg kommer aldri til å låne penger til noen med mindre det er mindre beløp, f.eks. legge ut for taxi på byen e.l.

Har dere gode og/eller dårlige opplevelser med å låne penger til familie og/eller venner? Del gjerne.

Anonymkode: f6ef6...9f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kun dårlige erfaringer. Aldri lån bort penger til venner og familie har blitt min filosofi. 

Anonymkode: a770b...82d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kun gode erfaringer, men aldri lånt bort mer enn 2000,-. Har fått de tilbake helt slik det har vært avtalt.

Anonymkode: 11727...286

Skrevet

Det er jo lov å minne folk på å betale tilbake? 

Selv låner jeg aldri ut penger til andre enn mine barn. De får også lære at når man låner betaler man tilbake igjen. 

Men om andre hadde lånt av meg så hadde jeg sagt fra. " Du, jeg trenger tilbake de pengene du lånte". 

AnonymBruker
Skrevet

Du lar jo deg utnytte. Jeg hadde mast og sendt vipps-krav til de ble dritt lei.

Hadde også gått til partner eller foreldre og spurt om ikke de kunne tatt en prat med lånetager. Ikke fordi de har plikt til det, men for å gjøre det pinligere for lånetager å ikke betale.

Hvis du ikke gidder å gjøre noe mer med det: Kan jeg få låne 7000 til neste mnd? Det er krise, jeg trenger en ny veske...

Anonymkode: 956e0...e8c

• Liker 4
Skrevet

Dårlige erfaringer med bl.anner ei veninne som vil låne hele tiden. På et tidspunkt skulle hun låne mer, selv om hun ikke har levert det hun hadde lånt tidligere. Ca 1500 kr tror jeg det var,  ikke så stort beløp men heller ikke ubetydelig for meg. Når hun fikk et nei om å låne mer, brøt hun kontakt med meg, vi gjennopotok den ca halvt år senere og jeg har ikke orket å ta det opp igjen at hun fremdeles skylder meg 🙄 etter det har forholdet mellom oss blitt mer distansert og ikke samme som før. Så anbefales ikke, men vanskelig å si nei..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du lar jo deg utnytte. Jeg hadde mast og sendt vipps-krav til de ble dritt lei.

Hadde også gått til partner eller foreldre og spurt om ikke de kunne tatt en prat med lånetager. Ikke fordi de har plikt til det, men for å gjøre det pinligere for lånetager å ikke betale.

Hvis du ikke gidder å gjøre noe mer med det: Kan jeg få låne 7000 til neste mnd? Det er krise, jeg trenger en ny veske...

Anonymkode: 956e0...e8c

Ja, jeg innser det nå så det blir slutt på å være snill og grei.

Når jeg lånte de kr 2.000 til fetteren så visste jeg at det var stor sannsynlighet for at jeg ikke kommer til å få det tilbake, ergo så lånte jeg ikke mer.

Problemet er de kr 12.000 til barndomsvenn. Jeg vet ikke om han husker en gang at han skylder kr 7.000 i tillegg til kr 5.000 som jeg lånte han nå nettopp. Jeg venter litt til før jeg påminner ham, hvis jeg ikke får pengene så bryter jeg vennskapet.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg lånte kr 2.000 til en fetter for 2 år siden. Pengene har jeg ikke fått tilbake selv om vedkommende jobber. Han har også lånt penger fra andre i familien som han ikke har betalt tilbake. Han slites tidligvis med gambling så det var derfor jeg ikke lånte mer til han.

Men… jeg lånte kr 7.000 til en bestevenn som hadde i en periode økonomiske problemer. De lånte jeg for et par år siden, de har jeg ikke fått. Han spurte igjen om å låne når han var i utlandet og hadde krise, så jeg ga kr 5.000. Han skulle tilbakebetale når han er tilbake i Norge. Han er tilbake, men har fortsatt ikke tilbakebetalt. 

Har jeg nå gitt bord kr 14.000 som jeg ikke noengang får tilbake og ødelagt relasjoner til fetteren og bestevenn? Når jeg møter dem så klarer jeg ikke å slutte å tenke på det selv om det ikke er store penger for meg. Jeg har nå lære at jeg kommer aldri til å låne penger til noen med mindre det er mindre beløp, f.eks. legge ut for taxi på byen e.l.

Har dere gode og/eller dårlige opplevelser med å låne penger til familie og/eller venner? Del gjerne.

Krev pengene tilbake NÅ!

»Hei Kristian, du, nå har det gått en stund siden jeg lånte deg X og Y, tilsammen 14.000, og jeg trenger å få pengene tilbake. Kan du betale tilbake innen slutten av måneden»?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig få en kan låne penger til. Jeg tenker det er lettere og vurdere om en har råd til og spandere på familie/ venner som er i knipe. Lån aldri til spilling ihvertfal. 

Anonymkode: 0d41b...f3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg innser det nå så det blir slutt på å være snill og grei.

Når jeg lånte de kr 2.000 til fetteren så visste jeg at det var stor sannsynlighet for at jeg ikke kommer til å få det tilbake, ergo så lånte jeg ikke mer.

Problemet er de kr 12.000 til barndomsvenn. Jeg vet ikke om han husker en gang at han skylder kr 7.000 i tillegg til kr 5.000 som jeg lånte han nå nettopp. Jeg venter litt til før jeg påminner ham, hvis jeg ikke får pengene så bryter jeg vennskapet.

Dersom det er mer enn 3 år så har han ikke juridisk plikt til å betale tilbake heller. Du burde bare la det gå og være glad for at du kun måtte ut med 14k for å lære leksen din. 

Jeg kjenner folk som har lånt bort mange 100k og tapt de.

Skrevet
Neix4 skrev (1 minutt siden):

Dersom det er mer enn 3 år så har han ikke juridisk plikt til å betale tilbake heller. Du burde bare la det gå og være glad for at du kun måtte ut med 14k for å lære leksen din. 

Jeg kjenner folk som har lånt bort mange 100k og tapt de.

Hvor har du dette fra?? 

Skrevet

Nå har du lært. Lån aldri bort penger du ikke er komfortabel med at du ikke får igjen.

Derfor låner jeg aldri bort penger. Enten er summen såpass lav at jeg er komfortabel med å spandere (f.eks taxi ved nød) eller så er situasjonen så akutt at penger ikke er så viktig.

Utover det bille jeg aldri lånt bort penger til noen. De mangler penger av en grunn og da er det lite trolig at de plutselig får økonomisk sans og finner overskudd til å betale tilbake.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Aldri gjør det. Har kun dårlige opplevelser med det. Har vært altfor snill mot min mor, men har sluttet å låne henne penger for hun nedbetaler kun bittelitt for å låne enda mere. Tror hun forsnakket seg litt for hun hadde tenkt til å gjøre det med bestemor, som hun har gjort mot meg tidligere. Det var det jeg mistenkte at hun gjorde det bevisst. 

Er ferdig med å låne henne ut penger. Samme med Fattern også for det tok så lang tid å få tilbake. Han lovte og lovte at det skulle gå kjapt, men tok pokkern meg nærmest et år før jeg fikk tilbake. Fatter og begriper ikke at folk som har bedre råd tørr å spørre de som har dårligere med inntekt. Moren min har 2x så mye inntekt som meg og Fattern & co har mellom 5 og 6x så høy inntekt som meg. Nei, så har lært å si nei.

Lei av å være "banken" deres.

AnonymBruker
Skrevet
Full Ugle skrev (Akkurat nå):

Hvor har du dette fra?? 

Foreldelsesloven 2 jf 3. Krav er rettslig sett tapt etter 3 år fra du tidligst krav kreve betaling. Dersom forfall ikke er avtalt, kan man kreve betaling umiddelbart slik at fristen løper fra dag 1. 

For gjeldsbrev gjelder det andre regler, men har ikke inntrykk av at TS sikret kravet på formell måte.

Fra et etisk standpunkt bør man fortsatt betale, men man kan ikke håndheve betalingsplikten.

Anonymkode: 71af5...a39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreldelsesloven 2 jf 3. Krav er rettslig sett tapt etter 3 år fra du tidligst krav kreve betaling. Dersom forfall ikke er avtalt, kan man kreve betaling umiddelbart slik at fristen løper fra dag 1. 

For gjeldsbrev gjelder det andre regler, men har ikke inntrykk av at TS sikret kravet på formell måte.

Fra et etisk standpunkt bør man fortsatt betale, men man kan ikke håndheve betalingsplikten.

Skal nevnes at dersom kravet anerkjennes av debitor så forlenges fristen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lånt penger til broren min noen ganger. Det har alltid blitt betalt tilbake til avtalt tid.

En gang la jeg ut for en bryllupsgave på vegner av meg selv og noen studentvenner. Alle betalte tilbake, bort sett fra en av dem. Etter utallige purringer, så skulle vi møtes og han skulle gi meg pengene. Da hadde han med noen studiebøker som han mente jeg skulle ta i stedet for pengene. Studiebøker som ikke var siste utgave. Jeg ønsket å kjøpe siste utgave, så jeg nektet å ta dem imot. Da ble han pottesur, og nektet å gi meg pengene han skyldte. Senere har jeg fått vite at han stadig låner penger av en av de andre studentene i gruppa, og «glemmer» å betale tilbake.

Anonymkode: ce0e7...fae

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok takk for oppklarende info..

men: 
«Tidligst kan kreve betaling» sier du..

hvis TS nylig har lånt bestevennen 5000,- han skulle betale tilbake «når han kommer hjem» burde hun vel kreve betaling nå da? 

Skrevet

Sånn generelt så låner jeg ikke bort penger. Eneste unntaket for min del er en venninne som periodevis har dårlig råd, og som låner en 500-lapp i ny og ne. Betaler alltid raskt tilbake, og jeg ville også synes at det var like greit om hun bare fikk de pengene. - Men det vil hun ikke.

Når det er aktuelt for ungene å etablere seg så skal jeg vurdere å kausjonere eller sette sikkeret for deres lån, men ville aldri gjort det for noen andre. Mine foreldre gjorde det for meg da jeg bygde hus, og jeg fikk en mye billigere rente.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange år siden nå, men dette er eneste gang jeg har lånt bort penger til familie/venner:

Jeg hadde nettopp flyttet sammen med kjæresten og vi var blitt samboere, da han en dag kom over meg da jeg satt ved pc-en med nettbanken oppe på skjermen. Da bøyde han seg frem og sa "oi!" når han så saldoen på sparekontoen min. 

Neste dag allerede, kom spørsmålet.... om han kunne få låne 8000 kr? Jeg var litt skeptisk, men jeg sa at da skal avtalen i så fall være at du skal betale tilbake senest i løpet av 3 måneder. Det var greit, vi avtalte det, og han fikk låne pengene.

Tre måneder kom og gikk og han sa ikke et ord om gjelden, bare latet som ikke noe. Det gikk en måned over tiden, to mnd, og etter totalt et halvt år siden han lånte pengene, hadde jeg fått nok av sleipheten. En dag sa jeg i fra at han hadde brutt avtalen, og at jeg nå ville ha tilbake pengene han hadde lånt med en gang. 

Hans reaksjon var å bli rasende og kaste noe i veggen....

Men jeg fikk pengene en dag eller to etterpå. Jeg er helt sikker på at de var lånt et sted.

Det var siste gang jeg lånte han penger. Vi fortsatte å være sammen i 18 år. ALLTID separat økonomi, og det var lurt gjort av meg. Han hadde haugevis av maksede kredittkort og forbruksgjeld.

Endret av Million
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Full Ugle skrev (50 minutter siden):

Krev pengene tilbake NÅ!

»Hei Kristian, du, nå har det gått en stund siden jeg lånte deg X og Y, tilsammen 14.000, og jeg trenger å få pengene tilbake. Kan du betale tilbake innen slutten av måneden»?

Er det å kreve? Han kan bare svare at han ikke har penger nå 

Anonymkode: a57fc...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...