AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #1 Del Skrevet 4. juni 2023 Hvorfor hater alle på KG typiske 70-80 talls navn? Anonymkode: c88b6...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Del Skrevet 4. juni 2023 Mitt inntrykk er at mange på KG heller hater disse "Alexander Leander"-navnene som har vært populære de siste ti årene. Anonymkode: 85469...855 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Del Skrevet 4. juni 2023 Et av favorittnavnene mine er faktisk Kjetil... Anonymkode: 02952...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #4 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt inntrykk er at mange på KG heller hater disse "Alexander Leander"-navnene som har vært populære de siste ti årene. Anonymkode: 85469...855 De hater alt som har vært populært siden tidlig 1900-tallet frem til 2-3 år siden Anonymkode: e96fd...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Del Skrevet 4. juni 2023 Har ikke det inntrykket. Det er vel mer "oppdiktede" navn som får gjennomgå. Anonymkode: 152a3...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #6 Del Skrevet 4. juni 2023 Tror det kan handle om assosiasjoner. Mange på KG vokste vel opp på den tiden selv, ergo har de en eller annen form for tilknytning til navnene. Alt fra en god venninne som ble crazy kattedame, «Hege» som bare spiste mark og drakk melk med nesa i friminuttet osv, eller en barndomsvenn som havnet på skråplanet med den typen navn. Det andre er at navn går i sykluser, så når disse navnene har fått mange nok år på seg blir de moderne og populære igjen, sannsynligvis 😊 Anonymkode: b69f7...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. juni 2023 #7 Del Skrevet 4. juni 2023 Det handler om hva (eller hvem, rettere sagt) man forbinder de navnene med. Mange som skriver dette i tråder, vokste opp og kjente folk med de navnene, og forbinder det med kanskje negative ting. For eksempel, Thomas og Svein var de to største dophuene på mitt klassetrinn på 80-tallet, så jeg har negative assosiasjoner til de navnene. Hadde aldri drømt om å kalle barnet mitt for noen av de navnene. Og kommer de opp som ts sine forslag i disse "Liker du disse navnene jeg lurer på å kalle barnet mitt?"-trådene, så svarer jeg nei, de liker jeg ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 4. juni 2023 #8 Del Skrevet 4. juni 2023 Det handler faktisk ikke om «folk på KG», men folk. De fleste velger enten fra topp 10 eller fra oldeforeldregenerasjonen. Det har alltid vært sånn. Så når oldeforeldrene er fra 1970 blir ungene hetende Wenche. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #9 Del Skrevet 4. juni 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det kan handle om assosiasjoner. Anonymkode: b69f7...592 Ella, Markus, Celine, Sofie, Nora etc. Da tenker jeg på dagens barn/ungdom som må få til psykolog fordi de er så svake og fylt med eksistensiell angst fordi de har blitt bortskjemt av foreldrene. Anonymkode: bd7d3...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #10 Del Skrevet 4. juni 2023 Folk på kg elsker jo slike kjerringnavn. De elsker Ingeborg, Solveig og Liv Anonymkode: 46677...bc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 4. juni 2023 #11 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Folk på kg elsker jo slike kjerringnavn. De elsker Ingeborg, Solveig og Liv Anonymkode: 46677...bc5 Det var jo det foreldre med kulturell kapital kalte barna sine på 70-tallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 11. juni 2023 #12 Del Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 9.46): Hvorfor hater alle på KG typiske 70-80 talls navn? Anonymkode: c88b6...58e Fordi disse navnene ikke passer på dagens barn, i den forstand at disse barna vil oppleve at x antall mødre eller tanter, fedre eller onkler til de man går i barnehage eller på skole med har sånne navn. I tillegg til at ansatte i barnehagen og skolen barna skal gå på kan ha det. Jeg gikk på skolen på 1990-tallet, og navnet mitt er et som var populært på 1950- og 60-tallet. Jeg hadde to lærere med det navnet, mødre og tanter til folk jeg gikk i klasse med het det. Jeg syntes ikke noe om dette etter hvert. For å finne ei som het det samme som meg måtte jeg på leir. Kaller du barna dine Linda og Thomas i dag, hvor mange andre barn vil de finne i barnehagen eller på skolen med samme navn? Sannsynligheten for at de vil finne voksne i overtall med de navnene er betydelig større enn som så. Det kan være kjipt for dem, det vet jeg. Har du derimot et mer "gjennomgående" navn som f.eks. Ingrid blir det noe helt annet. Ingrid kan du finne blant alle aldersgrupper, og det er helt naturlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #13 Del Skrevet 11. juni 2023 2 minutter siden, Millimani said: Fordi disse navnene ikke passer på dagens barn, i den forstand at disse barna vil oppleve at x antall mødre eller tanter, fedre eller onkler til de man går i barnehage eller på skole med har sånne navn. I tillegg til at ansatte i barnehagen og skolen barna skal gå på kan ha det. Jeg gikk på skolen på 1990-tallet, og navnet mitt er et som var populært på 1950- og 60-tallet. Jeg hadde to lærere med det navnet, mødre og tanter til folk jeg gikk i klasse med het det. Jeg syntes ikke noe om dette etter hvert. For å finne ei som het det samme som meg måtte jeg på leir. Kaller du barna dine Linda og Thomas i dag, hvor mange andre barn vil de finne i barnehagen eller på skolen med samme navn? Sannsynligheten for at de vil finne voksne i overtall med de navnene er betydelig større enn som så. Det kan være kjipt for dem, det vet jeg. Har du derimot et mer "gjennomgående" navn som f.eks. Ingrid blir det noe helt annet. Ingrid kan du finne blant alle aldersgrupper, og det er helt naturlig. Leter ikke alle disse veskemammaene etter "unike navn"? Anonymkode: 85a81...4ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #14 Del Skrevet 11. juni 2023 On 6/4/2023 at 9:46 AM, AnonymBruker said: Hvorfor hater alle på KG typiske 70-80 talls navn? Anonymkode: c88b6...58e Hvor fikk du den ideen fra? Hvilke navn "hater" alle på KG, og hvor har du sett det? Anonymkode: 85a81...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 11. juni 2023 #15 Del Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leter ikke alle disse veskemammaene etter "unike navn"? Anonymkode: 85a81...4ec Foreldregenerasjonens navn er ikke unike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #16 Del Skrevet 11. juni 2023 Millimani skrev (22 minutter siden): Fordi disse navnene ikke passer på dagens barn, i den forstand at disse barna vil oppleve at x antall mødre eller tanter, fedre eller onkler til de man går i barnehage eller på skole med har sånne navn. I tillegg til at ansatte i barnehagen og skolen barna skal gå på kan ha det. Jeg gikk på skolen på 1990-tallet, og navnet mitt er et som var populært på 1950- og 60-tallet. Jeg hadde to lærere med det navnet, mødre og tanter til folk jeg gikk i klasse med het det. Jeg syntes ikke noe om dette etter hvert. For å finne ei som het det samme som meg måtte jeg på leir. Kaller du barna dine Linda og Thomas i dag, hvor mange andre barn vil de finne i barnehagen eller på skolen med samme navn? Sannsynligheten for at de vil finne voksne i overtall med de navnene er betydelig større enn som så. Det kan være kjipt for dem, det vet jeg. Har du derimot et mer "gjennomgående" navn som f.eks. Ingrid blir det noe helt annet. Ingrid kan du finne blant alle aldersgrupper, og det er helt naturlig. Hva i all verden er bra med å få et navn som de deler med mange andre barn i barnehagen? Deler de navn med voksengenerasjonen, så slipper de i hvert fall å bli forvekslet med andre barn! Jeg vokste opp med at 6 jenter i klassen het det samme som meg. Det var ikke gøy, det kan jeg love deg! Anonymkode: 6818d...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #17 Del Skrevet 12. juni 2023 Egentlig fordi det er navn som i mine øyne kun passer gamle folk, og fordi de er så sinnsykt oppbrukt. Folk født på 50-80-tallet heter jo nøyaktig det samme. Hvor mange fikk ikke navn som Anne-(et eller annet), Monica, Linda, Hilde, Jan/Jon, Thomas, Bjørn eller Rune? Anonymkode: 46677...bc5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #18 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva i all verden er bra med å få et navn som de deler med mange andre barn i barnehagen? Deler de navn med voksengenerasjonen, så slipper de i hvert fall å bli forvekslet med andre barn! Jeg vokste opp med at 6 jenter i klassen het det samme som meg. Det var ikke gøy, det kan jeg love deg! Anonymkode: 6818d...63d Samme her, var riktignok ikke så uheldig at det var 6 (!) andre som het det samme som meg, men alltid 1 eller 2. Jeg husker jeg synes det var skikkelig kjipt å være "Silje K.". Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være dumt å hete det samme som en voksen. Anonymkode: f78b5...734 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Del Skrevet 13. juni 2023 Vi har en sønn som heter Thomas, trist å lese alle stygge tanker om det🥲 Anonymkode: 92a19...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå