Gå til innhold

Hva synes du er overdreven renslighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I noen tråder her inne har jeg sett eksempler på hva jeg synes er overdreven renslighet. Å leve i et for sterilt miljø vil gjøre deg lite motstandsdyktig for bakterier. Selv er jeg så godt som aldri syk, på fem år har jeg bare hatt en runde med covid, ellers feiler jeg aldri noe. Selv om jeg har det rent og ryddig hjemme, har jeg et avslappet forhold til hygiene og renslighet utover normale ting som kroppsvask og håndvask. Overflatesmitte er et forsvinnende lite problem, tenker jeg.

Hvis jeg skulle vært så nøye på det som enkelte her på kg ville jeg gått glipp av store opplevelser i fjerne land Jeg er derfor glad for at jeg kan ha det litt rufsete i bytte med de eksotiske møtene jeg har hatt. Matforgiftet har jeg blitt bare en gang og det var slett ikke i ei bambushytte i fjellene, men fra en frokostbuffé på et luksushotell på Bali.

Her er eksempler på hva andre har problemer med som jeg ikke reagerer på:

Spise rester av ris og pasta. ( har gjort i alle år, raskt avkjølt riktig nok)

Spyle toalettet uten å legge ned lokket.

Sitte på offentlige seter og benker i kort underdel.

Ikke skifte buske etter jobb.
Ta i bruk ny kjole uten å vaske den først.

Re opp seng. 

Hvis vi forutsetter at det ikke gjelder folk med nedsatt immunforsvar og allergier, hva synes du folk overdriver i rensligheten navn? 

Endret av Hareena
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (3 minutter siden):

I noen tråder her inne har jeg sett eksempler på hva jeg synes er overdreven renslighet. Å leve i et for sterilt miljø vil gjøre deg lite motstandsdyktig for bakterier. Selv er jeg så godt som aldri syk, på fem år har jeg bare hatt en runde med covid, ellers feiler jeg aldri noe. Selv om jeg har det rent og ryddig hjemme, har jeg et avslappet forhold til hygiene og renslighet utover normale ting som kroppsvask og håndvask. Overflatesmitte, er et forsvinnende lite problem, tenker jeg.

Hvis jeg skulle vært så nøye på det som enkelte her på kg ville jeg gått glipp av store opplevelser i fjerne land, jeg er derfor glad for at jeg kan ha det litt rufsete i bytte med de eksotiske møtene jeg har hatt. Matforgiftet har jeg blitt bare en gang og det var slett ikke i ei bambushytte i fjellene, men fra en frokostbuffé på et luksushotell på Bali.

Ta i bruk ny kjole uten å vaske den først
.

Re opp seng. 

Hvis vi forutsetter at det ikke gjelder folk med nedsatt immunforsvar og allergier, hva synes du folk overdriver i rensligheten navn? 

Disse er fy-fy 

Anonymkode: f9f12...0e8

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (1 minutt siden):

I noen tråder her inne har jeg sett eksempler på hva jeg synes er overdreven renslighet. Å leve i et for sterilt miljø vil gjøre deg lite motstandsdyktig for bakterier. Selv er jeg så godt som aldri syk, på fem år har jeg bare hatt en runde med covid, ellers feiler jeg aldri noe. Selv om jeg har det rent og ryddig hjemme, har jeg et avslappet forhold til hygiene og renslighet utover normale ting som kroppsvask og håndvask. Overflatesmitte, er et forsvinnende lite problem, tenker jeg.

Hvis jeg skulle vært så nøye på det som enkelte her på kg ville jeg gått glipp av store opplevelser i fjerne land, jeg er derfor glad for at jeg kan ha det litt rufsete i bytte med de eksotiske møtene jeg har hatt. Matforgiftet har jeg blitt bare en gang og det var slett ikke i ei bambushytte i fjellene, men fra en frokostbuffé på et luksushotell på Bali.

Ta i bruk ny kjole uten å vaske den først.

Re opp seng. 

Jeg er forsåvidt enig med deg i det du skriver, men jeg reagerer på noen av eksemplene.

1. Jeg legger ned toalettlokket før jeg spyler for jeg hater når små vannpartikler med urin spruter ut og fester seg til vegger, skap, og resten av omgivelsene rundt.  Legger jeg ned lokket slipper jeg vaske synlige flekker flere dager i uken.

2. Jeg bytter klær etter jobb.  Ikke på grunn av hygiene, men for å spare på "borteklærne", slik at de holder seg pene lengre.

3. Jeg vasker eller skyller nye klær før bruk.  Igjen ikke på grunn av hygiene direkte, men for å vaske bort overflødige fargestoffer og andre kjemiske midler. 

4. Jeg rer ikke opp sengen, men det er av hygienegrunner. 
Jeg slår dyna til side, og lar den ligge med innsiden opp, samtidig som madrassen får luft.  Dette for å slippe ut fuktigheten i sengetøy og madrass etter natten.

Anonymkode: f8bba...f59

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Disse er fy-fy 

Fottur i det gyldne triangel er ikke noe for deg, skjønner jeg 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dusje hver dag er overdrevent renslig. Foruten de som faktisk blir møkkete på jobb.

Anonymkode: 60d20...fd7

• Liker 3
Gjest Iljama
Skrevet

Jeg tenker å vaske klær som ikke lukter og ikke er skitne er overdrevet. 

Skrevet

Å skifte klær på barna i det en kommer hjem fra barnehagen, greit om de er godt synlig møkkete men ikke for å hindre spredning av usynlig skitt.

Å føle at en MÅ skifte klær før en går inn hjemme bare fordi en har sittet på offentlig transport, vært på jobb...

Å klore alle overflater jevnlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt så avslappet når det gjelder "renslighet" enn det jeg var før. Nå setter jeg meg ned på toalettsete på offentlige doer, jeg kan spise mat uten å vaske hendene først, vasker ikke føttene etter en tur ute på flippflops når jeg kommer hjem, kan droppe å dusje på morgenen hvis jeg føler meg ren og fresh før jeg skal på jobb ++ mye mer.  Spørsmålet var jo egentlig motsatt, hva er overdreven renslighet?  De som er der har gjerne en diagnose av en slag...

Anonymkode: 4aa28...b65

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som tar av alle klærne til ungene og sender de i dusjen før de får gå inn i stua hver dag de kommer hjem fra barnehagen. Det synes jeg er å overdrive. 

Ellers synes jeg disse eksemplene er å ta rensligheten til overdrevne nivåer: 
-Skifte på sengen mer enn en gang i uken dersom man ikke er syk og svetter veldig mye pga det. 
-Skifte håndkle hver gang man dusjer. 
-Kaste dobørsten etter hver gang man har hatt besøk. 

Og dette punktet har kanskje ikke med renslighet å gjøre, men mer hysteri rundt holdbarhetsdatoer (best før dato):

De som kaster melk osv dagen før best før datoen går ut fordi de er redd for matforgiftning. 

Anonymkode: 1f228...83a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kom forresten på en ting til:

Folk som dusjer flere ganger hver dag og oppriktig tror at andre som ikke dusjer hver eneste dag er uhygieniske og lukter vondt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke vokst opp i rent hjem. Det var ikke direkte skittent heller.  Jeg er så og si aldri syk. Noen allergier i voksen alder har jeg fått. Men det meste iht det er såpe, og parfyme. Og etter jeg ble kronisk syk av en arvelig sykdom. Men jeg har hatt første influensa på 35 år i år faktisk.  Og ca 5 til 10 år mellom forkjølelse eller oppkast syke. Det varer som regel en til to dager . 

Anonymkode: 35a06...ade

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner ei som tar av alle klærne til ungene og sender de i dusjen før de får gå inn i stua hver dag de kommer hjem fra barnehagen. Det synes jeg er å overdrive. 

Ellers synes jeg disse eksemplene er å ta rensligheten til overdrevne nivåer: 
-Skifte på sengen mer enn en gang i uken dersom man ikke er syk og svetter veldig mye pga det. 
-Skifte håndkle hver gang man dusjer. 
-Kaste dobørsten etter hver gang man har hatt besøk. 

Og dette punktet har kanskje ikke med renslighet å gjøre, men mer hysteri rundt holdbarhetsdatoer (best før dato):

De som kaster melk osv dagen før best før datoen går ut fordi de er redd for matforgiftning. 

Jeg syntes ikke det er overdrevet. Mine ble syke hele tiden når de begynte i bh. Og sykedagee på jobb ble raskt brukt. Så vi sendte barna rett på badet å vaske hendene og bytte klær. Vips var sykefraværet nede på et litt mer normalt nivå 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å dusje flere ganger om dagen (uten at man er direkte skitten eller har svettet mye), og å vaske i huset med klor. Sistnevnte er skadelig for liv i havet og dreper alt av bakterier, inkludert gode bakterier som vi skal ha i miljøet rundt oss.

Anonymkode: ba9fc...708

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syntes ikke det er overdrevet. Mine ble syke hele tiden når de begynte i bh. Og sykedagee på jobb ble raskt brukt. Så vi sendte barna rett på badet å vaske hendene og bytte klær. Vips var sykefraværet nede på et litt mer normalt nivå 

Kun håndvask hadde gitt samme resultat. Å vaske hendene sine etter at man kommer hjem fra jobb/skole/barnehage/butikk e.l. er normal hygiene og er det som funker best for å forhindre smitte.

Anonymkode: ba9fc...708

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kom forresten på en ting til:

Folk som dusjer flere ganger hver dag og oppriktig tror at andre som ikke dusjer hver eneste dag er uhygieniske og lukter vondt. 

Det er de

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det forstår jeg veldig godt! Har jobbet i barnehage, og barna utveksler spytt, slim og drit hele tiden.  Går på sokkene inn på doen, som gjerne har både tiss og bæsj på gulvet noen ganger.  Kaviar og makrell i tomat i hår og på klær. Så tisser noen på seg i lesesofen, og barna som sitter der etter det er marinert i tiss..

Jeg har sett mye ekkelt i barnehager, så av med klær og en vask når barnet kommer hjem forstår jeg godt! 

Anonymkode: 4aa28...b65

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Iljama skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker å vaske klær som ikke lukter og ikke er skitne er overdrevet. 

Problemet er at de andre kan kjenne lukten. Og du tror at det ikke lukter 

• Liker 1
Gjest Iljama
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at de andre kan kjenne lukten. Og du tror at det ikke lukter 

Jeg røyker ikke og har normalt god luktesans. Jeg lukter på klærne før jeg bestemmer meg for om jeg skal hive de i vask eller ikke. 

Skrevet

Hygiene tråder er som det meste annet på kg: veldig polariserende, intet nytt under solen. Vi har også de som skriver at de kun vasker seg en gang i måneden også, de som skifter på sengen annenhver måned og som mener at siden ingen sier direkte til de at de lukter så er det ikke et problem...

Jeg har opplevd selv å være rundt en kollega som hadde mye lukt, han kjente det ikke selv og det skapte et ubehag for hele arbeidsplassen, og hvorfor må man dra det så langt at en overlater det til andre mennesker å måtte si noe om din personlige hygiene? Da har en jo allerede dratt det milevis for langt. 

En bør finne sin mellomting tenker jeg. Også tenker jeg at det går an å gjøre ting for sin egen velvære kontra å bare gjøre ting for at en ikke skal lukte. Noen lever jo bare med det aller mest nødvendige for at de selv ikke skal bli syk eller lukte og det er kanskje helt ok for de, men jeg vil ikke nødvendigvis leve slik.

Jeg trives også godt i fjellheimen eller i land hvor hygiene ikke nødvendigvis er like god som hjemme, men det er forskjell på borte og hva en gjør hjemme.

Nei jeg mener ikke at de som ikke dusjer hver dag er noen skitne stinkbomber, men jeg velger å dusje hver dag fordi jeg jeg synes det er digg med den velvære rutinen. Jeg velger også å bytte klær når jeg kommer hjem både fordi jeg tar kollektiv transport og da vet jeg at det er ufattelig mye rusk og snusk rundt om, uten at jeg tror det er farlig eller usunt nødvendigvis, men det å det å sitte i sofaen med de klærene synes ikke jeg er spesielt digg, uten at jeg er hysterisk og har skift klær til alle besøkende. Men i all hovedsak skifter jeg klær av komfort. Igjen kommer velværen inn. Å "ta av seg dagen", med en dusj og hjemme klær er godt for meg. Sier ikke at alle skal leve slik, men det er ikke noe galt med meg for at jeg har det slik.

Jeg liker godt å legge meg i rent sengetøy, jeg i likhet med andre nattsvetter mer om sommeren enn om vinteren og skifter deretter. Igjen; jeg synes behaget av nytt sengetøy gir meg mer enn det koster å skifte på sengen. Hva andre gjør får være opp til de. 

Jeg er også svært skjeldent syk, ikke hatt covid ennda , vært borte to dager fra jobb de siste 3 årene, skjeldent hatt omgangssyke uten at jeg helt ser poenget med å nevne dette da immunforsvaret vårt er ulikt fra person til person selv om alle gjør likt..

Jeg er ikke fanatisk, og kan godt gå ut å nyte solen selv om ikke huset skinner og er nyvnyvasket. Men det å aldri sprite av telefonen, ikke ta ned lokket på toalettet, ikke vaske hendene før matlaging, ikke vaske seg på en måned og si at "ja men immunforsvaret har godt av det" blir aldri syk jeg, folk må slutte å ha OCD tanker og være overdreven renslig", da skurrer det litt for meg.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...