Gå til innhold

Er diabetes og reumatisme arvelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa har diabetes og mamma har reumatisme, så lurer på om dette vebter meg? Er det arvelig?

Anonymkode: 127f3...f0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte ikke direkte arvelig slik man lærer om det på skolen, men tendensen går gjerne i familien. Hvilken type diabetes og hvilken type revmatisme har også mye å si.

Anonymkode: ed17a...d1b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Diabetes kan være et arvelig gen. Vet ikke med revmatisme, men du får Google det.

Anonymkode: 79135...003

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Diabetes kan være et arvelig gen. Vet ikke med revmatisme, men du får Google det.

Anonymkode: 79135...003

Så det vil si at jeg også kan få det?

AnonymBruker
Skrevet

Type 1 diabetes er arvelig.

Anonymkode: 92302...92e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det vil si at jeg også kan få det?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Diabetes er ikke noe mer arvelig enn annet. Dia2 er litt høyere på arveligheten enn dia1, og har far dia1, så er det bare noen få % større sjanse for at barna får det. 

Jeg har Dia1, INGEN i min familie bakover har det 😳 Har hatt mange samtaler med spesialistene på sykehuset, og nei, jeg hadde ikke større sjanse enn andre for å få det. Trakk bare det korteste strået 🤷‍♀️

Anonymkode: 9e806...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få genetisk diabetes 2. Jeg har det, og er ikke overvektig eller usunn. Så om en av foreldrene dine har det, er det 40% sjanse for at du får det, leste jeg nettopp. Sjansen øker om du haren usunn livsstil. Dette er en sykdom du neppe vil ha 😔. Kan ødelegge nyrer, syn, blodbaner, hjerte, gi nevropati osv.

Anonymkode: 1a0b5...146

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan få genetisk diabetes 2. Jeg har det, og er ikke overvektig eller usunn. Så om en av foreldrene dine har det, er det 40% sjanse for at du får det, leste jeg nettopp. Sjansen øker om du haren usunn livsstil. Dette er en sykdom du neppe vil ha 😔. Kan ødelegge nyrer, syn, blodbaner, hjerte, gi nevropati osv.

Slutt og skrem. Diabetes 2 og 1 for den saks skyld lever man fint med. Det er en trekant-balanse mellom morsjon, kosthold og medisiner. Så fort man håndterer dette så lever de aller fleste upåvirket av diabetes. Det er hvis man ikke lever etter disse prinsippene, men er usunn, ikke trener, slurver med medisiner etc at man får de problemene du nevner.

Anonymkode: aaadd...b60

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt og skrem. Diabetes 2 og 1 for den saks skyld lever man fint med. Det er en trekant-balanse mellom morsjon, kosthold og medisiner. Så fort man håndterer dette så lever de aller fleste upåvirket av diabetes. Det er hvis man ikke lever etter disse prinsippene, men er usunn, ikke trener, slurver med medisiner etc at man får de problemene du nevner.

Ikke helt korrekt. Hvis man går lenge med udiagnostisert diabetes kan mye skade skje. Og man må til øyelege en gang årlig, selv om man er regulert. Og sykdommen må følges opp jevnlig med masse prøver for å følge med på langtidsblodsukker, jern, kolestrol og masse mer. Om man får diabetes 2 som ung, kan man få problemer etter mange år også, selv om man er "flink", f.eks nevropati i bena.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Diabetes er ikke noe mer arvelig enn annet. Dia2 er litt høyere på arveligheten enn dia1, og har far dia1, så er det bare noen få % større sjanse for at barna får det. 

Jeg har Dia1, INGEN i min familie bakover har det 😳 Har hatt mange samtaler med spesialistene på sykehuset, og nei, jeg hadde ikke større sjanse enn andre for å få det. Trakk bare det korteste strået 🤷‍♀️

Anonymkode: V

Vi i søskenflokken har 3 av 4 diabetes type 1. Ikke kom og si at diabetes type 1 ikke er arvelig.

AnonymBruker
Skrevet

De kan være arvelige og du kan få de, men du kan også få noe helt annet - eller ingenting. :)

Anonymkode: 9242d...778

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi i søskenflokken har 3 av 4 diabetes type 1. Ikke kom og si at diabetes type 1 ikke er arvelig.

Sier ikke at det IKKE er arvelig, men det er faktisk ikke mer enn 3-4% mer arvelig enn alt annet 🤷‍♀️ Har snakka med endokrinologen jeg går til, var hun som sa det, og jeg regner da med at siden hun er DIABETESlege, så vet hun det der 🤷‍♀️ 

Jeg spurte nemlig, fordi jeg har hørt at det er veldig arvelig, hvorfor JEG fikk det, når absolutt ingen andre i min familie har/hadde det...både mor og far siden... Jeg trakk det korteste strået, og det var IKKE mer arvelig enn de skarve 3-4 %... 

Anonymkode: 9e806...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Begge sykdommer er arvelige. Dia type 2 har en større forekomst av arvelighet enn Dia 1.

Hvis du ikke har symptomer som sammenfaller med raumatisme, så hadde jeg ikke tenkt så mye på det. Men ved symptomer på dette, kan legen ta blodprøver som kan indikere reaumatisme.

Ang diabetes er det lett å følge opp med en enkel blodprøve som heter HbA1c. Den viser langtidsblodsukkeret ditt over siste tre måneder. Om denne er helt normal er det lite sannsynlig at du har det akkurat nå hvertfall. 

Min mor hadde svangerskapsdiabetes, og fikk noen år senere type 2. 

Jeg hadde også svangerskapsdiabetes (mild grad, kun regulert av kost) 

Jeg er derfor litt ekstra bevisst i forhold til dette. Tar langtidsblodsukker en gang i året, for å se hvor det ligger. Jeg ligger foreløpig langt unna grensen, men om verdiene begynner å snike seg opp mot toppen av referansenivået, så vet jeg at jeg må sette inn ekstra tiltak i forhold til kosthold og aktivitet.  

Jeg har allerede lagt om kostholdet mitt litt gradvis  for å forebygge.

Anonymkode: f6784...b81

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har revmatisme og gentester viste at det var en arvelig variant.

Anonymkode: 797b8...31b

Skrevet

Ja,begge deler går desverre i arv.

AnonymBruker
Skrevet

Diabetes 2 er arveleg , 70 % av min slekt over 45 år har det i en eller annen form, og flere yngre vil nok få diagnosen om få år. Jeg fikk diagnosen da jeg var 35, men der har nok levesettet mitt framskundet det.

Anonymkode: f8a98...414

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til alle sammen ♥️

Hva kan jeg gjøre selv for å slippe å få det? Er det noe jeg selv kan gjøre?  Jeg er normalvektig, altså 58,59kg, alltid hatt. Går turer hver dag (nesten), spiser sjeldent junkfood, drikker sjeldent brus, normal aktiv vil jeg si.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar til alle sammen ♥️

Hva kan jeg gjøre selv for å slippe å få det? Er det noe jeg selv kan gjøre?  Jeg er normalvektig, altså 58,59kg, alltid hatt. Går turer hver dag (nesten), spiser sjeldent junkfood, drikker sjeldent brus, normal aktiv vil jeg si.

Ts

Det er ikke så mye mere du kan gjøre.

Anonymkode: 797b8...31b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du må heller ikke bagatellisere det! Mange som tror at det er bare å skyte insulin så ordner det seg. Det handler ikke om å skremme, men formidle at det er alvor og at de skal jo forhåpentligvis leve mange år med sykdommen. For noen er det veldig krevende å få alt dette til å fungere godt. Og selv om en har god kontroll til vanlig så skal det kanskje bare en influensarunde eller annen ekstraordinær belastning til før man får trøbbel. 

Anonymkode: d7460...fbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...