Gå til innhold

Søvn baby 9 mnd

Snekkerfruen

Anbefalte innlegg

Sønnen min sover ekstremt dårlig på natt. Hyppige oppvåkninger  og lange våkenperioder. Noen ganger skriker han andre ganger leker han/ler/herjer.. føler vi har prøvd det meste og har lest "sov godt" i hel.. noen som har gode råd? Han er 9 mnd nå men har vært sånn alltid.. 

Ikke MPA, ikke refluks, ikke stille refluks og ikke låsninger.. 

Vis du har gode råd som faktisk hjelper, ta kontakt i innboks så skal du faktisk få betalt! Ellers blir jeg sykt glad for råd her! Alle råd mottas med stor takk!

Døgnrytme: står opp mellom 05 og 06 , første dupp halv 9-halv 10 , andre dupp i 13 tiden , den varer gjerne 2,5 timer dersom vi ikke vekker han. Legging mellom 1830 og 1900 (legging og dagsoving er null problem) våken hver time på matt, ofte våken fra 02:00/02:30 - 04:00/04:30 ... 

Ammer i tillegg til fast føde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du sier legging 18:30, når våkner han da første gang for natta? Nå våkner ikke vår hver time, men vi legger ikke vår på 9 mnd før 20-21-22 avhengig av hans rytme. Hvis dere har prøvd å legge han fra 18 hele livet, så er det muligens det det ligger? Bare spør. Har dere prøvd å legge senere? Hadde aldri fått lagt vår så tidlig som du nevner. Da hadde han våknet hele tiden for han er ikke søvnig eller trøtt. Min erfaring, basert på mitt barn (og barn er ulike), er at om vi legge han for tidlig, er han oppe 04-ish. Gråter han alltid når han våkner? Eller bare ligger og pludrer? Ligger dere på separate rom? 

Anonymkode: 0ef37...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sier legging 18:30, når våkner han da første gang for natta? Nå våkner ikke vår hver time, men vi legger ikke vår på 9 mnd før 20-21-22 avhengig av hans rytme. Hvis dere har prøvd å legge han fra 18 hele livet, så er det muligens det det ligger? Bare spør. Har dere prøvd å legge senere? Hadde aldri fått lagt vår så tidlig som du nevner. Da hadde han våknet hele tiden for han er ikke søvnig eller trøtt. Min erfaring, basert på mitt barn (og barn er ulike), er at om vi legge han for tidlig, er han oppe 04-ish. Gråter han alltid når han våkner? Eller bare ligger og pludrer? Ligger dere på separate rom? 

Anonymkode: 0ef37...e3a

Har prøvd både 2000 og 2100 , da er han et h**** å legge .. han ligger i egen seng på vårt soverom da broren har det andre.. noen netter hyler han, andre pludrer han.. de lange våkenstrekkene er han som oftest veldig blid men dersom vi ikke tar han opp etter 15 min hyler han.. har prøvd å ikke ta han opp flere netter, da hyler han lett 2 timer..  han våkner første gang i 23 tiden men den er ofte lett å legge han igjen i.. vet ikke hvordan vi skal legge seinere da han sovner mens han spiser grøt i 18 tiden veldig ofte.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville prøvd å få inn en dupp nr 3 på dagtid for å se om det hjelper. Se om du kan ta første dupp 30-60 min tidligere, samme med dupp nr 2, så dupp nr 3 ca 17:30. Og heller leggetid 21/22 eller når dere legger dere. Virker som han sover det lengste strekket mellom 18-23, så om du får flyttet den soveøkten til når du også sover, vil det forhåpentligvis føles lettere. 

Anonymkode: fa735...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gikk ned til 1 dupp rundt den tiden, men da la barnet seg 17.30 og sov til 8 istede… 

Anonymkode: be14e...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville prøvd å få inn en dupp nr 3 på dagtid for å se om det hjelper. Se om du kan ta første dupp 30-60 min tidligere, samme med dupp nr 2, så dupp nr 3 ca 17:30. Og heller leggetid 21/22 eller når dere legger dere. Virker som han sover det lengste strekket mellom 18-23, så om du får flyttet den soveøkten til når du også sover, vil det forhåpentligvis føles lettere. 

Anonymkode: fa735...02d

Tusen takk! Skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville heller forsøkt å kutte ned på dagsovingen enn å legge inn en tredje dupp, men det er nå meg da. Vi kuttet ned til én dupp rundt ni-ti mnd, hjalp mye på nattesøvnen her hvertfall.

Anonymkode: 46f9e...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ville heller forsøkt å kutte ned på dagsovingen enn å legge inn en tredje dupp, men det er nå meg da. Vi kuttet ned til én dupp rundt ni-ti mnd, hjalp mye på nattesøvnen her hvertfall.

Egentlig enig i dette, føles litt rart å øke dagsoving.. han er veldig trøtt da.. hvordan gikk du fram :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår er også 9 mnd og vi har akkurat samme problem. Skal være sagt at han har våknet ofte hver natt siden han ble født.

Synes kanskje han sover noe lengre strekk inne på rommet sitt, men det er ofte en kamp på 1-2 timer utpå natten når han kommer på at han vil inn til mamma, så krevende å gjennomføre.

Ellers synes jeg søvnen er noe bedre når han har fått grøt med banan til kvelds og fått en godt, langt bad før legging. Dupping synes jeg har lite innvirkning, har prøvd både flere, færre, lengre og kortere dupper, senere og tidligere. Sover like dårlig 🤷🏻‍♀️

Men… jeg er egentlig like opperåd som deg. Er så sliten av å aldri sove mer enn noen få timer av gangen at jeg ser mannen med ljåen 🙈

Anonymkode: bc1a9...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre dupper nå ved 9mnd. Sover natt fra 1930-06. Det eneste som fungerte her var å ikke gi respons på natta. Vi samsover, men han får NULL respons. Ikke pupp, ikke blikkontakt, ikke noe prating. Han våkner fremdeles hver time, men sovner igjen av seg selv uten for mye fuzz. Har ligget MANGE timer med lukkede øyne og blitt sparka overalt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marimma skrev (2 minutter siden):

Vi har tre dupper nå ved 9mnd. Sover natt fra 1930-06. Det eneste som fungerte her var å ikke gi respons på natta. Vi samsover, men han får NULL respons. Ikke pupp, ikke blikkontakt, ikke noe prating. Han våkner fremdeles hver time, men sovner igjen av seg selv uten for mye fuzz. Har ligget MANGE timer med lukkede øyne og blitt sparka overalt…

Men gråt han da til å begynne med? Og beveget han seg ikke rundt? Min begynner enten å gråte, eller så krabber han avgårde slik at jeg fysisk må holde han igjen - som i sin tur fører til hysterisk gråt dersom han ikke får pupp 🤯

I egen seng blir det alltid hysterisk gråt som vi igjen må roe ned. Kan jo ikke bare la han ligge og hyle hysterisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men gråt han da til å begynne med? Og beveget han seg ikke rundt? Min begynner enten å gråte, eller så krabber han avgårde slik at jeg fysisk må holde han igjen - som i sin tur fører til hysterisk gråt dersom han ikke får pupp 🤯

I egen seng blir det alltid hysterisk gråt som vi igjen må roe ned. Kan jo ikke bare la han ligge og hyle hysterisk?

Åja, gråt i timesvis hver natt i et par uker. Fremdeles kan han gråte i en halvtime++ hvis han har veldig lyst på pupp f.eks; men er mye sjeldnere det skjer nå. Krabbe og rulle rundt og styre gjør han fremdeles, og som din så må jeg hanke han inn og da blir han sur. Har dytta senga inntil veggen og ligger på andre siden, så nå er det litt mindre problem. I starten kunne han styre med det i lang tid, men det blir kortere og kortere tid for hver uke. Nå er det kanskje 2-3min styring før han sovner av seg selv. Selv om jeg våkner, så lærer han i hvert fall å regulere seg selv, og det er første skritt på vei. Så føler det begynner å løsne, selv om det var tungt i starten hvor han bare gråt og gråt. Men jeg lå jo der med ham, så det kan umulig ha vært SÅ traumatisk som det hørtes ut som.

Endret av Marimma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snekkerfruen skrev (15 timer siden):

Egentlig enig i dette, føles litt rart å øke dagsoving.. han er veldig trøtt da.. hvordan gikk du fram :)?

Jeg husker ikke helt, det skjedde liksom så naturlig og han ble vanskeligere å legge på dagtid.

I ditt tilfelle ville jeg kanskje forsøkt å kutte ned på lengden på duppene før jeg kutter på antall. Feks kutte ned på første dupp så den kun er en halvtime, og andre dupp da starter litt tidligere slik at det blir litt lengre til legging. Slik ville jeg prøvd meg litt frem. Din sover like lenge på dagtid som min på 7 mnd så kan jo være det hjelper å kutte litt ned på dagsovingen, at han er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Hvordan utviklet dette seg? Har du noen gode råd får en mamma som sliter med akkurat dette?:)

Anonymkode: e3d3b...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...