Gå til innhold

Dere som har vært i rettssak, ikke rettsmøte men rettssak..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye la dommeren vekt på sakkyndig sin rapport? Hvis sakkyndig sin rapport egentlig går 100% i den ene sin part favør. 
Legger dommer vekt på sakkyndig sin rapport ved en dom?

Gjelder foreldretvist

Anonymkode: c2af0...e2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært involvert i mange slike saker i forbindelse med jobb. Bare et par ganger opplevd at retten ikke følger anbefalinger fra sakkyndig (og da har det vært uenighet mellom sakkyndig og BUP og/eller barnevern).

Anonymkode: a721c...c98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har vært involvert i mange slike saker i forbindelse med jobb. Bare et par ganger opplevd at retten ikke følger anbefalinger fra sakkyndig (og da har det vært uenighet mellom sakkyndig og BUP og/eller barnevern).

Anonymkode: a721c...c98

Ok. Her er det ikke noe uenigheter. Sakkyndig er enig med blant annet barnevern og bup. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis sakkyndig,bup og barnevern er samstemte men ikke mor - hører de selvfølgelig på mor 

Anonymkode: 42f61...f03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis sakkyndig,bup og barnevern er samstemte men ikke mor - hører de selvfølgelig på mor 

Hvorfor det? 

Her er mor enig med sakkyndig og andre instanser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor det? 

Her er mor enig med sakkyndig og andre instanser.

Det var nok ikke bokstavelig ment.

AnonymBruker
Skrevet

Dommere legger stor vekt på hva sakkyndig skriver i sin rapport. Dommeren er ikke fagkyndig. Dommerens rolle er det juridiske. 

Har fått tre sakkyndige rapporter, hvor dommeren har fulgt rapporten omtrent til punkt og prikke. 

Anonymkode: 1a9a6...463

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hilsen bitter 

Anonymkode: 1a9a6...463

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor mye la dommeren vekt på sakkyndig sin rapport? Hvis sakkyndig sin rapport egentlig går 100% i den ene sin part favør. 
Legger dommer vekt på sakkyndig sin rapport ved en dom?

Gjelder foreldretvist

Det vanlige er at dommer legger stor vekt på den sakkyndiges rapport. Jeg har opplevd at dommerne ikke har gjort det, men det er uvanlig. Psykisk vold er det dessverre ikke så god kunnskap om i rettssystemet (det var ihvertfall ikke det for noen år siden). 

Jeg vil anta at dersom sakkyndige og BUP pluss barnevern er ganske samstemte, så vil dommeren legge seg på omtrent samme linje i dommen.

Anonymkode: 55f86...723

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...