Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #1 Skrevet 9. januar 2006 Vi bygger hus og er interessert i noen tips/råd om valg av gulvbelegg. Fråråd gjerne også. Det blir fliser på bad og bederom, men resten er usikkert. Hva med gang, kjøkken, stue og soverom? huset har to plan. blir det "ryddigst" og bruke mest mulig av samme materiale? Hvis man velger eikeparkett på stua oppe, bør man også legge det smme på stua nede. Og det verste av alt: hvilken type trapp velger man. Åh, så mange valg...........det er nesten ikke moro lenger.
Gjest gjest igjen Skrevet 9. januar 2006 #2 Skrevet 9. januar 2006 eh....bederom??? Det skal være vaskerom. Ble en mix av bad og vaskerom er jeg redd. Vi skal altså ikke innrede et bederom.
Marris75 Skrevet 10. januar 2006 #3 Skrevet 10. januar 2006 Vi har fliser bad + gang, parkett i hele første etg. Laminat i 2.etg. Og så har vi skipsgulv på eldstegutten sitt rom. Umulig å lage riper i :kgblunk: Grunnen til at vi la parkett nede og laminat oppe, er at laminat er kaldt å gå på. Og i 2.etg er ikke gulvet like kaldt fordi varmen stiger opp. Men nå har vi lagt varmekabler i 1.etg så nå hadde det ikke blitt kaldt nede heller. Men synes at det er penest med parkett (eik). Men er blitt ganske ripete og hakkete etter at ungene (+meg) har mistet diverse ting i gulvet. Må nok slipe det ned etter hvert. :grine2: Trapper har jeg ingen formening om. Har helt "vanlig" furutrapp.
Nitha Skrevet 10. januar 2006 #4 Skrevet 10. januar 2006 Vi har vannbåren varme og dermed varme i alle gulv. Store åpne flater bør ha samme type gulv, så vi har eikeparkett i hele 2. etasje. Kjøpte stryntrappa i hvitt med eikelaminat. Trapper er fryktelig dyrt, men hvis de er veldig synlige bør de prioriteres. Billigere jo "rettere" de er. Vår er helt rett, men kom likevel på 34.000,- med bra rabatt. La to-plank eikelaminat på alle soverom. Den er veldig fin, svært enkel å holde ren og tåler hard omgang med alskens lekesaker uten det minste merke. Et vennepar la laminat i hele stua med tanke på barna, og den ser helt fin ut. De har tenkt å bytte til parkett når ungene er over det verste. Anbefaler helst parkett, men laminat er en fullgod erstatning der bruksområdene blir tøffest. Lykke til! Fru Nitha
:-) anna Skrevet 10. januar 2006 #5 Skrevet 10. januar 2006 Anbefaler i allefall IKKE fliser på kjøkkengolv. For det første er det veldig hardt å stå på mens man lager mat. For det andre så knuser ALT man mister i golvet. Utrolig irriterende. Der vi bor nå har vi parkett på kjøkkenet, og det fungerer faktisk overraskende bra. Den er ikke blitt stygg på de to årene vi har bodd der.
Gjest gjesta Skrevet 10. januar 2006 #6 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har en del tanker om trapp. Jeg hater furutrapper! Jeg har sjekket utallige trappeprodusenter og Hagen Treindustri AS har etter min smak noen lekre trapper. Ikke bare tradisjonelle, men litt mer moderne også. Anbefaler deg å bestille katalog. Lettere å få en oversikt og se mulighetene. Du bestemmer selv veldig mye når det gjelder trapp: utforming, treverk, farge etc. Du kan nesten sette den sammen av ulike komponenter Hagen Treindustri har såkalt Trappestudio i Oslo, Trondheim, Gjøvik, Bergen, Stavanger og Ålesund. Regner med at du kan se ulike trapper i "levende live". En ting som du uansett må ta stilling til når det gjelder trapp er om trinnene skal være åpne eller innebygde. Jeg har åpne trinn og synes det er pyton at støv etc som ligger i trappa detter ned. Ikke særlig hvis man f.eks. har en arbeidsplass rett under trappa. Jeg ønsker å bygge inn trinnene.
Gjest Rognebær Skrevet 10. januar 2006 #7 Skrevet 10. januar 2006 Vi har heltre furugulv på alle rom unntatt badet. Synes det er utmerket. Veldig godt å gå på, relativt rimelig, holder godt på varmen, og det kan slipes flere ganger. Vi har litt variasjon i overflatebehandlingen: Ett gulv (kjøkkenet) er malt, stua er lakket, og de andre rommene er ubehandlet utover forhåndsbehandlingen fra leverandør. (Lut, olje og voks, tror jeg.)
Gjest Fruktfat Skrevet 10. januar 2006 #8 Skrevet 10. januar 2006 eh....bederom??? Det skal være vaskerom. Ble en mix av bad og vaskerom er jeg redd. Vi skal altså ikke innrede et bederom. ← måtte le litt jeg :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå