AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Del Skrevet 3. juni 2023 Dere med stor fryser, hvordan holder dere orden? Min mors fryser var alltid kaos og stappe full da jeg vokste opp så har ikke noe med meg derfra. Når har jeg en stor fryser selv, og selv om jeg for all del unngår å fylle den så synes jeg det er vanskelig å holde orden og oversikt, og dato ikke minst. Eneste jeg har klart å opprettholde er å bruke innfrysningsrommet til å samle alt av brødmat, og en av korgene til svinekjøtt(min mann er muslim), ellers er det ganske kaotisk med kjøtt, fisk, grønnsaker, bær, pizza, is, hjemmelaga syltetøy osv., hummer og kanari. Det vanskeligste er kanskje når jeg får små-rester av ting og tang, f.eks. to fiskepinner i en ekse, en bit seifilet i en annen, osv. Orginaleskene tar mye plass men har jeg det over i en annen beholder så har jeg jo gjerne ikke tilberedningsinstruksjonene(ikke så kritisk for akkurat dette men dere skjønner). Burde jeg dele inn rommene med noen plastikkbeholdere og ha kjøtt i en, fisk i en, grønt, rester i en osv? Hva gjør dere? Anonymkode: 13c01...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #2 Del Skrevet 4. juni 2023 Det kommer litt an på hvordan du bruker fryseren. Vi bruker den mye til sesongvarer, og har da frukt, bær og syltetøy etc på den ene siden. Kjøtt fra elgjakt i en kurv for seg. Men det flyttes litt rundt i løpet av året. Isbokser stort sett på toppen. Middagsrester, ferdig middag, grønnsaksblandinger mm i innfrysningsrommet. Dette er mat som stort sett er kort tid i fryseren. Prøver å tømme helt en gang i året. Noe flyttes da til lite fryseskap på kjøkkenet, før det flyttes tilbake. Sjelden brød i fryseren. Boller og annen gjærbakst ligger også i innfrysingsrom eller på toppen. Anonymkode: 560ba...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #3 Del Skrevet 4. juni 2023 Bytt til fryseskap. Mye lettere å holde orden. Anonymkode: 7e598...309 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. juni 2023 #4 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bytt til fryseskap. Mye lettere å holde orden. Anonymkode: 7e598...309 Dette! Jeg har fryseskap stående "ute av syne" og har kurver og et par hyller. I kurvene har jeg: *Fisk *KJøtt *Grønnsaker *Brødvarer I hyllene har jeg: *Meierivarer (revet ost og iskrem, for det meste) *Pizzatilbehør (sauser, ferdistekt kjøtt, sopp etc) *Sauserester Når jeg legger noe i fryseboksen skriver jeg det på døren med whiteboardtusj, når jeg tar ut noe stryker jeg den tingen ut. Alltid orden og jeg vet alltid hva jeg har og ikke har. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #5 Del Skrevet 4. juni 2023 Vi har en stor fryseboks vi bruker mest til å lage opp middager for ukene som kommer. Middagene lages i flate alu.former med lokk og vi skriver instruks for tining/oppvarming på lokket. De samme formene kan jo brukes for grønnsaker, bær og andre frosne matvarer. De må dog stables i høyden, hvertfall frem til de er fryst. Anonymkode: 0beed...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #6 Del Skrevet 5. juni 2023 Fryseskap er mye lettere å holde orden i. Fryseboks er greit om man har mye store ting, som hel kalkun, en halv gris, osv. Men om du nå har fryseboks og ikke vil bytte den: Ja, det er lurt å dele den inn i soner, med store bokser. Gjerne med mindre bokser. Smårester kan du oppbevare i små bokser, i en stor reste-boks. Vi merker med frysetape, skriver på hva som er i, hvor mye, og dato. Når det gjelder instruksjoner: trenger du dem? Og om så, kan du ikke bare rive/klippe av instruksjonene og tape på boksen (med frysetape)? Eller ta bilde av esken, og ha et eget album for slike instruksjoner på telefonen? Ellers deler vi opp i brødvarer, fisk, kjøtt, søtsaker (kaker, boller, is, osv), grønnsaker og bær, og så har vi masse hjemmelaget syltetøy vi fryser ned. Anonymkode: d8377...926 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #7 Del Skrevet 5. juni 2023 Brunhilde skrev (På 4.6.2023 den 9.03): Dette! Jeg har fryseskap stående "ute av syne" og har kurver og et par hyller. I kurvene har jeg: *Fisk *KJøtt *Grønnsaker *Brødvarer I hyllene har jeg: *Meierivarer (revet ost og iskrem, for det meste) *Pizzatilbehør (sauser, ferdistekt kjøtt, sopp etc) *Sauserester Når jeg legger noe i fryseboksen skriver jeg det på døren med whiteboardtusj, når jeg tar ut noe stryker jeg den tingen ut. Alltid orden og jeg vet alltid hva jeg har og ikke har. Dette med whiteboardtusj var genialt. Det skal jeg ta med meg, og innføre. Vi har dog fryseboks og fryseskap, men skal lage en oversikt over begge. Takk for dagens beste tips 🤩 Anonymkode: ae36b...a18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 5. juni 2023 #8 Del Skrevet 5. juni 2023 (endret) Kjøpte plastkasser, litt smalere høyere varianter som jeg har i fryseboksen. De går akkurat nedi fryseboksen i bredden. Så jeg får 5 stykk vedsiden av hverandre. Så får jeg plass til noen frysepizza i enden. Så har en hver til: -hvit fisk -ørret/laks -hjort -annet kjøtt -gjærbakst og brød så har jeg en hvitboard tavle på veggen over fryseboksen hvor jeg prøver å være flink å notere opp hva jeg har Endret 5. juni 2023 av Visla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 5. juni 2023 #9 Del Skrevet 5. juni 2023 trådkurver som er tilpasset fryseren er en god ide for å samle like varetyper, du finner dem for eksempel hos elkjøp.. Noen er laget for å stå i bunnen mens andre henger i toppen om det gir mening; Trådkurv til fryseboks til Kjøleskap og frysere - 2914551003 | Electrolux Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. juni 2023 #10 Del Skrevet 5. juni 2023 (endret) Cluet for vår del er ikke orden i selve fryseren, men å vite hva som er i den. Vi har en liten whiteboard-tavle som henger på veggen ved fryseren og alt som legges i fryseren skrives opp og alt som tas ut viskes ut. Da unngår man at det blir liggende ting nederst som aldri blir brukt. Selv ville jeg aldri byttet bort dypfryseren med fryseskap (men vi er en familie på fem, jeg baker alt av brød og rundstykker og selv med stor fryser er det nesten alltid full). Fryseskap er oversiktlig, men har ofte dårligere plass til større ting (f.eks. stor julekalkun eller hvis dere driver med jakt) så pass på dette hvis du velger fryseskap. Endret 5. juni 2023 av Arkana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Del Skrevet 5. juni 2023 Jeg har fordelt det i poser. Kjøtt, fisk/sjømat, grønnsaker, bær, søtt, brød, urter, pålegg, ferdigheter, annet. Anonymkode: b4de8...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå