AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Min sønn på 12 skulle egentlig være halve sommerferien hos far, og jeg skal jobbe de ukene. Nå har far ombestemt seg. (Please folkens, jeg orker ikke diskutere dette her inne også, jeg må bare forholde meg til situasjonen nå.) Så guttungen blir sittende alene hjemme i fem uker. Jeg vet ikke hva han kan finne på i sommer. Om han får bestemme selv kommer han til å sitte og game fra han våkner til jeg tvinger ham i seng om kvelden. Vi vet begge at han får hodepine av å game for mye, men han klarer ikke ta pauser uten at jeg sier fra. Vi har vært gjennom dette flere ganger, og det ender alltid med hodepine og gråt når han får lov til å sitte så lenge han vil. Så jeg må skru av internett når jeg drar på jobb om morgen, og så får han heller game når jeg kommer hjem fra jobb. Men hva skal han gjøre hele dagen? Han har konsentrasjonsvansker og klarer ikke sitte stille og lese bok. Han er umoden og har dårlig impulskontroll. Det burde egentlig være en voksen i nærheten. Jeg har ikke en sånn type jobb at han kan være med, dessverre. Når far sier i fra så sent er alle de ulike sommerleirene fulle. Vi bor et sted der veldig mange har hytte, så utifra hva han forteller om de andre i klassen så skal nesten alle på hytta hele sommerferien. Jeg spurte broren min om de kunne ha besøk av ham noen dager, men de sa nei. Jeg har ingen andre å spørre. Vi flyttet hit i høst, og jeg er ikke blitt så godt kjent med folk enda at jeg kan be om slike tjenester, Jeg føler at det blir for mye å be om hvis jeg ringer til de andre foreldrene i klassen og ber dem om å sitte "barnevakt". Hva pleier barna å gjøre hele dagen når de ikke kan passiviseres av en skjerm? Anonymkode: 66c2d...f6b 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Skrevet 3. juni 2023 Er kanskje bedre med litt hodepine enn at han kjeder seg og finner på sprell mens du er borte? Anonymkode: edf8e...eb3 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 Sommerskole! Enten kommunen sin, med en idrett eller korps, eller forskerfabrikken. Eller er ute og leker med venner, sykler mye (drar til sykkelrampe), sparker fotball. Anonymkode: 8d0ef...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 Gjør det omvendt. La han spille når du er på jobb og slå av Internett når du kommer hjem og han kan være sammen med deg. Spille brettspill, uteaktiviteter, gå å bade, grille osv. Han han ingen venner som er hjemme i sommer? Anonymkode: f3be5...958 9 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #5 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er kanskje bedre med litt hodepine enn at han kjeder seg og finner på sprell mens du er borte? Anonymkode: edf8e...eb3 Det er ikke bare litt hodepine. Han får så vondt at han gråter. Han har en diagnose på det, og beskjeden fra legen er at han skal ta hyppige pauser når han ser på skjerm. Men han klarer ikke å ta pauser, han er ikke moden nok enda til å klare det ansvaret. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sommerskole! Enten kommunen sin, med en idrett eller korps, eller forskerfabrikken. Eller er ute og leker med venner, sykler mye (drar til sykkelrampe), sparker fotball. Anonymkode: 8d0ef...cfe Ja, det har jeg sjekket ut, og dessverre er alt fullbooket. Jeg har ikke full oversikt over hvem som skal være hjemme i sommer, men det virker som at det er få. Han er fortsatt "den nye" i klassen og er ikke kommet ordentlig inn i klassemiljøet. Han går ut av barneskolen nå, så regner med at ting blir bedre til neste år når alle starter på nytt. Anonymkode: 66c2d...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 For en drittfar som trekker seg. Jeg forstår din frustrasjon, dessverre er det ikke så mye du kan gjøre i de timene du er på jobb, men du kan styre hverdagen når du er hjemme. Dra han med ut når du kommer fra jobb, spill frisbegolf, dra å bad, gå en fjelltur, hopp i trampoline, osv. Mange kommuner har gratis tilbud for barn på dagtid, om din kommune har dette prøv å ordne noen timer fri fra jobb, følg han til tilbudet. Kanskje han møter nye venner. Jeg har 3 barn og har samme problem med barnefar, så hos meg får alle betalt for å passe på hverandre, i løpet av dagene når jeg er borte ringer jeg barna og avtaler at de går ut å gjør noe, om jeg ikke gjør det sitter de hjemme å ser telefon eller spiller Anonymkode: acaee...1fa 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #7 Skrevet 3. juni 2023 Vanskelig når vi ikke vet noen ting om hvor og hvordan dere bor. Oslo sentrum, eller landlig? Noen volleyballbane, fotballøkker, lekeplass , badesteder der andre henger? Du må nesten lage et opplegg: Mandag: lage seg ordentlig mat, gå på butikken og handle (etter kort, enkel liste), se to episoder av…serie, lage mat til du kommer hjem (torosuppe, pølser, noe han kan). Tirsdag: spise frokost, se to episoder til, gå tur og kjøpe en is, rydde rommet til du kommer hjem. Onsdag: gå på biblioteket, låne en bok. torsdag: klippe plen eller vanne, lage mat, høre på lydbok, noe trening? Handle. osv. Det hadde vært flott hvis han kunne fått en «sommerjobb», lufte en hund, ta inn avisen, vanne planter for noen? Kan du fjernstyre internett, slik at det er på i to timer 12-14 for eksempel? Anonymkode: 2ba8b...d05 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #8 Skrevet 3. juni 2023 Det er vanskelig å finne på så mye hvis han er den eneste som er hjemme. Andre barn i nærheten i alder 10-14 han kan gjøre noe sammen med? Mye avhenger av hvordan dere bor, og hva slags vær det blir. Mine er i alder 8-16. De eldste finner på ting med venner, drar og bader, spiller fotball, men ligger også på balkongen og bare slapper av. 10-åringen er mer avhengig av at venner i nabolaget er hjemme. Vi har prøvd å sette opp en liste med plikter og forslag til aktiviteter. Pliktene er svært overkommelige, som dra og pante flasker, klippe plen, lage middag, etc. Forslag kan være kinotur storebror og lillesøster, biblioteket, bading, skogstur, dra og plukke jordbær osv. Forslagene blir vanskeligere når han er alene. Anonymkode: 7074e...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #9 Skrevet 3. juni 2023 12 åringer er store da. Vår fartet mye rundt på egenhånd i fjor sommer. Som oftest med venner, eller bare ute for å henge med de dem treffer. Anonymkode: 9739d...4b7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #10 Skrevet 4. juni 2023 Kan du ikke bare sette opp foreldrekontroll på ruteren? Da kan han game to timer, to timer pause, så kan han game igjen. Det at du skrur av internett 9 timer for dagen er jo lenge for en 12-åring i dag. Bruk foreldrekontroll på ruteren, så får han både spille og innlagt pause. Anonymkode: 321a1...3a5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå