Gå til innhold

Hund halter etter ballek

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For snart 2 uker siden var jeg ute i Hagen og kastet ball med rottweileren min. Vi hadde kastet ball en stund og jeg kastet ballen noen meter rett frem for hunden og hunden løper etter ballen. Mens hunden løper bråstopper hun og skriker et lite minutt og halter på ene bakvendt. Vetrinær ble kontaktet samme dag  å ba meg om å se an, da hun ikke hadde hovnet opp og viste store smerter, hun bare haltet veldig. 2 dager etterpå drar vi til vetrinæren for sjekk, og hun kjenner overalt og konkluderer med at det er en kraftig strekk, da foten kjennes fin ut og hunden reagerer ikke på smerte ved berøring. Hun har til nå tatt det med ro, og se Ann 1 uke + om det ble bedre. Men dette er 11 dager siden det skjedde og hun halter fortsatt, selv om hun halter mindre nå en det hun gjorde først, og belaster vekt på foten mere nå. Men jeg syns dette likevell går treigt og hadde sett for meg at en strekk skulle gå over i løpet av et par dager. Ringer til vetrinær for røntgen på mandag om det ikke går over. Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: 67121...a88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bakbenet****

AnonymBruker
Skrevet

Bare slenger ut et forslag fra egen erfaring, men kan det være en lang/vond negl som gjør det? 

Anonymkode: 4772c...b04

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare slenger ut et forslag fra egen erfaring, men kan det være en lang/vond negl som gjør det? 

Anonymkode: 4772c...b04

Hmm nei. Vetrinær undersøkte negler og poter, og ikke tegn til skade der. Klipper neglene 1 gang i uken, så de skal ikke være for lange.. merkelig syns jeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke samme, men noe å tenke på i hvertfall. For jeg hadde ikke dette i tankene da min haltet.

Min Staff/Labrador har haltet etter ha lekt med ball. Det var lenge mellom hver gang, og tok tid før jeg mente å legge merke til at det var samme frambein. Han har aldri skreket til, men tydelig at noe var vondt. Varte max 4 dager. Tok det opp med veterinær på tlf første gang og fikk beskjed om å komme om det ikke gikk over etter noen dager. Å det gjorde det, så da ble det ikke veterinær tur. 

Gikk ikke lenge, og så hendte det igjen. Da ble det en tur til veterinæren, og hun strakk på han i alle retninger men fant ikke noe feil. Han viste heller ikke noe tegn til smerter da hun strakk på han. Hun mente han hadde en strekk, selv om jeg mente det hadde hendt flere ganger enn normalt. Så igjen ble det sett ann. Noen hunder er mere klønete sa hun. 

Så flyttet vi, byttet veterinær og det hendte igjen. Da ringte jeg å forklarte, og da ble vi enige om å ta bilder. Viste seg at han har forkalkninger i begge frambeina som 4 åring. Hun tok bilder av begge beina for å sammenligne. Så kan være at jeg har sett han halte på begge, men det ene var værre enn det andre. 

Denne veterinæren strakk også på han i alle retninger, og han viste aldri tegn til smerter annet enn litt smale øyne. Hun sa at noen hunder og raser skal det veldig mye til for at viser tydelige smerter. Noe som stemmer for min hund. 

Han får medisiner nå, og sånn det ser ut nå så vil han leve et langt godt liv selv om han fikk dette tidlig.

Anonymkode: 3d779...445

Skrevet (endret)

Det å kaste ball mrd hunden er større belastning enn folk flest tror. Vridninger av kroppen i høy hastighet på større raser, krever mye av hundens kropp. Det er ikke uvanlig at det blir en strekk eller to. Spesielt på hunder uten god grunnform. (Sier ikke at din hund er dårlig trent) 

Jeg ville ikke stresset med at det tar lang tid å bli bra igjen etter en slik strekk. Legg opp en plan på rehabilitering (gjerne i samarbeid med fysioterapeut eller kiropraktor) og få opp igjen grunnformen på nytt. Svømming, balansering osv. Deretter begynne så smått med å jogge og sykle igjen. 

Notis: Jeg antar, utifra mitt svar, at hunden er røntget fri.

Endret av Troyamin
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min Staff/Labrador

Det var jo litt av en blanding…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min fikk akutt skade ved ballek, og var veldig halt i ettertid selv om han ikke viste noen smerter ved undersøkelser. Det gikk seg litt til over lang tid, men nå er det 8 mnd siden og han sliter fortsatt med det samme. Det viser seg at han hadde forkalkninger i beinet som fikk seg en "trykk" pga vridninger i lek, som igjen har gjort at skaden er permanent. Han får nå smertestillende. Haltheten svinger litt fra dag til dag, men han er åpenbart "verst" om morgenen. Dette er fordi leddene er stivest da. Om ettermiddagen og kvelden, da også etter at han har fått smertestillende, kvikner han mer til. Vi går kortere turer og leker fortsatt, men ballek har utgått helt. Han lever begrenset nå, men ser ut til å ha det bra tross skaden. Han har dog en høy alder, og den dagen han blir verre så må jeg nok si stopp.

Ellers er 14 dager "kort" tid hvis han har fått seg en skikkelig trykk i et leddbånd eller en muskel. Du får håpe det går seg til. Hvis ikke, så bør hunden bli satt på smertestillende.

Anonymkode: a380c...bce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (13 timer siden):

Det var jo litt av en blanding…

Han er resultat av en tyvparring, og en omplasserings hund fra ett dårlig hjem. 

Han har den sjokolade brune fargen fra jaktlabradoren, ansiktet er en god blanding. Jeg ser godt både Staff og Labrador i han. Han har det meste av  personligheten fra Labradoren, eneste Staff jeg ser er at han ikke er vill etter å hilse på andre hunder. Aldri bråkete, men gidder bare ikke. Å så er han ikke ett matvrak 😅🙈

Anonymkode: 3d779...445

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk klørne og gå til vet i morgen.

Anonymkode: 65ac2...285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...