Gå til innhold

Dere med enkle barn som ser ned på de med krevende barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får inntrykk av at enkelte med enkle barn innbiller seg at barna er enkle fordi de selv er eksepsjonelt flinke foreldre? Har dere tenkt over at årsaken til at barnet er enkelt ligger hos barnet? Sier ikke at dere ikke er flinke foreldre, men foreldre med krevende barn kan være vel så flinke - kanskje tilogmed enda flinkere! Neste gang barnet sitt legger seg kl 19 og sover gjennom natten kan du tenke på den moren som har ørten økter med gråtende barn og usammenhengende søvn foran seg.

Jeg var selv et svært enkelt barn. Viser seg i voksen alder at jeg har Asperger. I sosiale situasjoner satt jeg stille og forsøkte å lese situasjonen og hjemme tilbrakte jeg stort sett tusen på rommet mitt med å sortere kosedyrene mine - fordi jeg liker å sortere ting.

Mine foreldre har alltid skrytt av hvor enkel og grei jeg var. Ikke at de er dårligere foreldre, men de er ikke eksepsjonelt gode heller. De er helt normale.

Anonymkode: a35f6...0fa

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn. Et "enkelt" ett og en med ulike utfordringer. De er oppvokst i samme miljø med ikke ulik oppdragelse. Forskjellen ligger i helse og utfordringer de har møtt. 

Anonymkode: 7fb4b...155

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en med diagnose, et krevende barn og et rolig barn. Merkelig nok er jeg mest bekymret for det rolige barnet mitt. Det som går i ett med veggen, som ikke hevder sin rett og som fort kan bli usynlig. 

Det er lett å se ned på noen, når man ikke har gått i de samme skoene, er min erfaring. Det er så lett å skylde på foreldrene og si at oppdragelsen ikke er god nok. Ofte er problemet mye mer sammensatt, enn som så. 

Anonymkode: 933ee...e0b

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje lett å se ned på andre foreldre uten å sette seg inn I situasjonen, men har ikke mye behov for å kritisere andres barn eller barneoppdragelse. 

Barn er forskjellige og har ulike utfordringer, noen større og mer synlige. Vi foreldre er også ulike, og håndterer ulike utfordringer forskjellig, noen bedre enn andre. Enkelt eksempel, min mann er mer rolig enn meg, og nådde lettere fram til sinte og viljesterke treåringer enn jeg som blir mer stressa og irritert. Andre situasjoner fanger jeg bedre opp og håndterer bedre. Noen er flinkere med sine barn enn andre, men barns oppførsel og utvikling kommer an på så mye mer enn foreldrene.

Selvsagt kan jeg mene at noen håndterer en situasjon dårlig. Selvsagt har jeg møtt uforskammede ufordragelige unger som burde vært bedre oppdratt. Men det er langt derfra til å se ned på foreldrene. Kanskje er det foreldrene med støyende og utagerende barn vi er mest kritiske til, og mindre kritiske til foreldrene som ikke klarer å ivareta de stille og usynlige barna. 

Men jeg kan bli lei av foreldre som bruker "diagnose" som frikort til hvilken som helst oppførsel. Det er veldig situasjonsavhengig, og frustrerende. Sikkert også for dem.

Anonymkode: 99586...0fd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får inntrykk av at enkelte med enkle barn innbiller seg at barna er enkle fordi de selv er eksepsjonelt flinke foreldre? Har dere tenkt over at årsaken til at barnet er enkelt ligger hos barnet? Sier ikke at dere ikke er flinke foreldre, men foreldre med krevende barn kan være vel så flinke - kanskje tilogmed enda flinkere! Neste gang barnet sitt legger seg kl 19 og sover gjennom natten kan du tenke på den moren som har ørten økter med gråtende barn og usammenhengende søvn foran seg.

Jeg var selv et svært enkelt barn. Viser seg i voksen alder at jeg har Asperger. I sosiale situasjoner satt jeg stille og forsøkte å lese situasjonen og hjemme tilbrakte jeg stort sett tusen på rommet mitt med å sortere kosedyrene mine - fordi jeg liker å sortere ting.

Mine foreldre har alltid skrytt av hvor enkel og grei jeg var. Ikke at de er dårligere foreldre, men de er ikke eksepsjonelt gode heller. De er helt normale.

Anonymkode: a35f6...0fa

Jeg har 3 barn, første var super hyper, høyt og lavt og kunne aldri bare gå, hun måtte alltid springe, nr 2 var bedagelig som bare det, var fornøyd med å sitte en plass og se på alle, nr 3 var mer hyper enn nr 1 og jeg fikk springe mye i 4 år. Alle barn endrer seg gjennom livet. som sagt jeg har 3 barn, i første til 4 klasse handler alle foreldremøter om gutter og hvor mye de bråker, de forstyrrer jentene som skal lære og de fleste gutteforeldre føler seg som dritt som ikke kan få barna til å roe seg ned, når man kommer til 5-6 klasse handler det stort sett alltid om jenter, og jenters måte å utestenge andre jenter, det varer frem til de er ferdige på ungdomskole. Tror nok ikke foreldres innflytelse har så mye å si som foreldre selv ønsker, men barn påvirkes av hverandre og ofte mer i sosiale sammenhenger enn hva foreldre ønsker

Anonymkode: 47acc...347

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns helt ærlig ofte foreldre med enkle barn blir sett ned på av de med krevende barn. 

Anonymkode: c58c4...172

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg fikk barn selv, så ser jeg mindre kritisk på småbarnsforeldre. Jeg har et "normalt" barn, og syns det er krevende nok. Jeg har stor medfølelse med de som har barn med større bokstaver. Jeg tenker heller, jeg er glad det ikke er meg. 

Anonymkode: a3fe5...430

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns helt ærlig ofte foreldre med enkle barn blir sett ned på av de med krevende barn. 

Anonymkode: c58c4...172

Yeah right.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror ingen har enkle barn, vi har alle ulike utfordringer - på ulike tidspunkt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg ser ned på andre foreldre er når de setter barnet sitt i fare. Ikke setebelte, røyker i nærheten av barnet sitt eller drikker snydens.

Utover det syns jeg det er interessant hvor mange mange typer foreldre det er og lar meg inspirere av de på en eller annen måte. 

Anonymkode: 31a70...6bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to enkle og et krevende barn. 

De enkle har jo også hatt sine kamper med legging og lekser og diverse annet. Og jeg tror nok, om jeg bare hadde hatt disse to, at jeg hadde trodd at jeg hadde knekt koden. For jeg har jo også stått i kamper med/mot barna mine. 

Men den krevende. Den er jo et helt annen liga. Og jeg vet jo at fremmede kan tenke at ungen er uoppdragen. Og at vi foreldre lar ting passere, som ikke er ok. For de ser jo ikke hvor mye atferd vi korrigerer. De ser jo ikke hvor mange kamper vi faktisk tar. Og de vet jo ikke at barnet ikke responderer på lik oppdragelse som søskena. 

Jeg er utrolig glad for at jeg har begge typene barn. Det gjør meg vesentlig mer romslig som medmenneske. 

Anonymkode: d568e...27f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo de krevende barna man må oppdra. De enkle barna oppdrar seg selv.  Man vet ikke hva det vil si å være forelder før man har prøvd et krevende barn, og all ære til de som står i dette daglig. 

Når der er sagt så kan enkle barn ble krevende tenåringer og motsatt. Man er ikke ferdig med jobben som foreldre selv om ungene har flyttet ut. Man er alltid foreldre, selv om selve oppdragelsen er ferdig. Man har fortsatt bekymringene  og ikke minst stoltheten hele livet ut. 

Anonymkode: e4972...878

• Liker 1
Skrevet

Kva er definisjonen på enkle og krevjande born? Forstår at dei med diagnosar sjølvsagt har ein meir krevjande kvardag. Men ser også at dei med heilt normale born omtalar sine born som krevjande, fordi foreldra syns det er travelt. Og nokre foreldre er jo faktisk dårlege i kommunikasjon/møte borna sine, og då er det trist å skulde på borna sine.

Syns for øvrig det er synd at ein skal bli sett ned på, anten om ein har krevjande/rolege/friske/sjuke born.  Alle gjer sitt beste med utgangspunktet ein har.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (8 minutter siden):

Kva er definisjonen på enkle og krevjande born? Forstår at dei med diagnosar sjølvsagt har ein meir krevjande kvardag. Men ser også at dei med heilt normale born omtalar sine born som krevjande, fordi foreldra syns det er travelt. Og nokre foreldre er jo faktisk dårlege i kommunikasjon/møte borna sine, og då er det trist å skulde på borna sine.

Syns for øvrig det er synd at ein skal bli sett ned på, anten om ein har krevjande/rolege/friske/sjuke born.  Alle gjer sitt beste med utgangspunktet ein har.

Men sier vel ikke at man her krevende barn fordi det er travelt? Det er jo to helt forskjellige ting. 

Anonymkode: 77fad...4c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men sier vel ikke at man her krevende barn fordi det er travelt? Det er jo to helt forskjellige ting. 

Mange gjer det, jo. Ser det både her og i det verkelege liv. Fordi folk ikkje ser forskjell på eit krevjande born, og at det er travelt i småbornsfasen. Ser mange innlegg her der ts snakkar om krevjande/high need, også kjem kommentarane med "heilt normalt", fordi mykje av det er normalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (3 minutter siden):

Mange gjer det, jo. Ser det både her og i det verkelege liv. Fordi folk ikkje ser forskjell på eit krevjande born, og at det er travelt i småbornsfasen. Ser mange innlegg her der ts snakkar om krevjande/high need, også kjem kommentarane med "heilt normalt", fordi mykje av det er normalt. 

Alt er sikkert normalt i perioder, med noe av det, men en high need baby er sånn absolutt hele tiden og det er det folk ikke skjønner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (20 minutter siden):

Travelt er det jo for alle. Men de krevende tapper for energi på en annen måte, de er utmattende, og likevel vant man ikke frem med barnet.

Krevende barn kan være veldig rigide, hissige og aggressive. Egoistiske og lite hensynsfulle. Dei kan også ta feil på feil valg..osv..m

Anonymkode: a21e8...f3e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn var enkel som baby og småbarn, full av futt, men alltid blid og sov godt. Vet jeg er heldig, søsteren min har 2 mer krevende barn. Ser ikke ned på dem med krevende barn, heller stikk motsatt, tenker at de er utrolig sterke som står i det. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...