Gå til innhold

Søvnparalyse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp sett den norske filmen "marerittet" og begynte da å reflektere over dette med søvnparalyse, som jeg selv opplever i perioder. Jeg glemmer aldri den første opplevelsen som liten, da jeg løp gråtende inn til foreldrene mine og lurte på hvorfor ingen kom inn til meg (for jeg trodde jo at jeg hadde skreket etter hjelp lenge, men så hadde jeg jo ikke laget en eneste lyd). Som student hadde jeg lange perioder der jeg ikke turte å legge meg om kvelden fordi jeg hadde så skremmende søvnparalyser.

Jeg opplever at det ofte skjer når jeg sover på ryggen og prøver derfor å unngå det. Hos meg er det alltid en truende, mørk skikkelse. Opplever høye vibrasjoner, noen ganger hører jeg også mange udefinerte lyder på samme tid. Kan høre veldig høye og tunge steg eller intens banking på dører eller vindu. 

Noen som vet hvorfor vi er noen som opplever disse søvnparalysene, mens andre aldri opplever det? Samboeren min forstår ingenting når jeg forklarer hvordan det føles, og at jeg kan oppleve at jeg skriker, hyler og slår eller kniper han i forsøk på å vekke han når jeg egentlig ligger helt i ro. 

Gjerne del deres erfaringer, synes det er veldig interessant. 

Anonymkode: e7270...740

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevd som barn noen ganger, men der husker jeg ikke så mye detaljer. Som voksen skjedde det en gang for 2 år siden, selv om jeg skjønte jeg hallusinerte, så var det mest skremmende jeg har opplevd, aldri har jeg vært så redd. Det kom små flammer ut av veggen, i pulser, og det gikk folk forbi soverommet, og jeg kjente en ekstrem angst rett før de gikk forbi, så jeg visste på forhånd at nå kommer de igjen. Skjønner det er vanlig man ikke klarer å lage lyder, men jeg var så livredd at jeg turte ikke prøve å lage lyd, lå der bare stiv av skrekk. 

I etterkant har jeg tenkt at jeg skjønner godt hvorfor enkelte tror på spøkelser og overnaturlige ting, for dette føltes så ekte, hadde jeg vært tilbøyelig til å tro på slikt, og ikke visste hva søvnparalyse er, så hadde jeg nok trodd jeg opplevde noe overnaturlig 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo noen som sier at de "aldri drømmer", andre husker flere drømmer hver eneste natt. Folk er forskjellige når det kommer til søvn. Jeg har hørt at søvnparalyse skjer oftere i perioder hvor det er mye stress. Hvis jeg skal synse litt så kommer det kanskje av en blanding av gener og livssituasjon at noen får det og andre ikke.

Anonymkode: 5a8ce...419

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde min første episode av dette da jeg var 21 år. Da "våknet" jeg fra søvnen av en skikkelse i døren. Denne kom nærmere sengen, og jeg prøvde å skrike, men det kom ikke noe lyd. Så må jeg ha sovnet. 

Litt flaut å si, men rett etterpå var jeg helt 100% overbevist om at leiligheten jeg bodde i hadde gjenboere, ånder. Og flyttet ut neste måned. Heldigvis leide jeg, ellers hadde det vært ekstra flaut om jeg hadde eid leiligheten. Fortalte det til familien som alle sa at jeg bare hadde livlig fantasi, men tanten min trodde på meg og mente at det garantert var en ond ånd. 

Tre år etter kjøpte jeg og samboer bolig, og da opplevde jeg min neste episode. Da var det ikke en skikkelse men stemmer i soverommet som omringet meg. Lydene deres ble høyere og høyere. Vekket samboer, men han hørte ingenting. Heldigvis var han så rasjonell at han tenkte at dette skulle vi finne utav. Så vi googlet og fant begrepet "søvnparalyse". Som var en utrolig lettelse for meg. Så neste gangen jeg opplevde det, selv om jeg var redd, så visste jeg at det bare var oppvåkning i løpet av REM-søvn. 

Har hatt sikkert 6 episoder i livet totalt, men nå ikke på nærmere 10 år. Tror at de ble utløst av stress og søvnmangel. At kropp og hode skrek etter søvn, spesielt REM-søvn, men at jeg hadde så mye stress i kroppen at jeg var bevisst gjennom drømmesøvnen. Bare en teori. 

Anonymkode: fe2ec...a99

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevd det lange ganger men en stund siden nå. Og skal prøve og beskrive så godt jeg kan.

det som er merkelig at jeg vet når jeg får det, rett før jeg sovner hører jeg hviskelyder/summing samtidlig som jeg merker trykk i hodet. og på dette stadiet begynner kroppen min å bli bedøvd, og jeg forsøker å røre på tær og alle muskler for å bryte dette. Klarer jeg dette går det over, hvis ikke fortsetter det. hvis det fortsetter ligger jeg bare helt i ro med øynene lukket men det er mye merkelig som skjer.. hu hører lyder, stemmer, og en gang føltes det ut som jeg ble heiset opp i luften, altså over senga mi og deretter snurret rundt. Helt vill og skremmende opplevelse. Og det føltes så sinnsykt ekte. Jeg kjente tilogmed at dyna var med meg mens jeg svevde i luften. Etterpå ble jeg slengt tilbake i sengen igjen, og jeg begynte å merke at det tok slutt (endelig) og alt dette med øynene igjen. Ikke faen om jeg hadde holdt de oppe. Blir alltid litt rar etter sånt skjer, og har lært at det skjer igjen hvis jeg legger meg til å sove rett etterpå. På dermed være våken 1 time eller mer for å slippe.

andre ganger har jeg kjent at noen beføler kroppen min, veldig ekkelt. 

jeg fikk det som regel når det har mye stress i livet mitt og mangel på søvn

Anonymkode: 4445b...2f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter enormt mye med dette. Går sjeldent en uke uten, og i spesielt dårlige perioder skjer det flere ganger om natten. Jeg vet ikke hvorfor det skjer og har dessverre ikke fått noe særlig hjelp av legen heller. Mulig det har en sammenheng med psykiske lidelser å gjøre, i og med at jeg er veldig syk og sliter med søvn ellers. 

Å sove på ryggen er en stor trigger hos meg også, så prøver å unngå det. Sover også med lyset på, serie i bakgrunnen og ofte døra på gløtt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er dere så sikre på at det ikke skjer på ekte? Hva definerer dere som ekte egentlig? Noe som kan fanges av et iphonekamera, eller noe du kan føle på hele kroppen..?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde skikkelig angst for det i tenårene, fikk det hver kveld for jeg leste så mye om det ikke anbefalt 😩😩

Anonymkode: e6d62...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snillochsøt skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er dere så sikre på at det ikke skjer på ekte? Hva definerer dere som ekte egentlig? Noe som kan fanges av et iphonekamera, eller noe du kan føle på hele kroppen..?

Fordi det er et biologisk avklart fenomen. På samme måte som alle som drømmer vet at drømmene bare er et vilkårlig sammensurium av fantasi, og ikke noe som skjer på ekte. Søvnparalyse er bare våkne drømmer. 

Anonymkode: fe2ec...a99

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker søvnparalyse for jeg har lært å kontrollere det. Dessverre er det lenge siden sist det har kommet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ånder. 

Google The Hatman. 

Anonymkode: 652e2...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ånder. 

Google The Hatman. 

Jeg så hat man flere ganger når jeg hadde delirium tremens. Stod i døråpningen en gang å så på meg mens jeg satt i sengen, samtidig kunne jeg se og kjenne noe som gikk på madrassen, madrassen ble klemt ned. 
Hjernen er morsom. 

Anonymkode: 2ed13...459

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er ånder. 

Google The Hatman. 

Tør ikke å Google det, en mørk skikkelse med hatt var den første søvnparalysen jeg hadde som student.. Da hadde jeg ikke opplevd søvnparalyse på noen år. Jeg husker at jeg hadde sovnet på ryggen med hodet hvilende mot venstre side ut mot rommet. I paralysen var rommet mitt plutselig endeløst langt og helt rødt. I enden av rommet sto denne svarte skikkelsen med hatt. Jeg kunne ikke snu hodet bort. Skikkelsen kom nærmere og nærmere med tunge steg samtidig som den vibrerende lyden var intens. I det skikkelsen var helt nærme og skulle til å dra meg ut av sengen klarte jeg å kaste meg ut av paralysen. Tror jeg skrek høyt etter jeg våknet også. I senere tid har jeg bare sett skikkelsen to ganger, men i alle paralysene der jeg hører banking og steg "vet" jeg liksom at det er denne skikkelsen med hatt.. Hadde likevel aldri hørt om the hat man. Fy faen. 

TS

Anonymkode: e7270...740

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

000VF000 skrev (2 timer siden):

Jeg elsker søvnparalyse for jeg har lært å kontrollere det. Dessverre er det lenge siden sist det har kommet :(

Jeg har også klart å kontrollere det noen ganger! Jeg vet hva det er, hva som skjer i hjernen, og hvordan det forekommer (våken REM-søvn). 

Et par ganger har jeg klart å kontrollere det og flytte det fra noe skummelt til noe veldig fint. En gang bestemte jeg at jeg ville ut og fly, og fløy gjennom byen i noen helt magiske sekunder før jeg sovnet igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det siden tenårene. "Våkner" til av at jeg ligger på ryggen, får ikke puste, og klarer ikke å bevege kroppen. Jeg blir liggende og kjempe mot og forsøke å reise meg, for så snart jeg får opp overkroppen så får jeg puste som normalt. Har det kommet én gang så kommer det gjerne flere ganger også, så ofte så forsøker jeg å holde meg våken, se TV-serier, eller noe, slik at jeg blir trøttere, og lettere havner i dyp søvn.

I senere tid har det oftere vært at jeg er våken, men alt er tåkete, og jeg beveger meg som skikkelig sirup. Vanvittig trege og tunge bevegelser. Som regel så er det et eller annet jeg må oppnå eller unngå for at det skal gå over.

Det er trolig noe lignende som skjer om jeg begynner å tenke på eller drømme om noe tilknyttet flytende vann, for da får jeg garantert mareritt som drukningsdød, som gir lignende opplevelser. Kommer trolig av at jeg har en enorm frykt for vann/havet. Kjenner jeg at jeg har tanker som kan knyttes til vann når jeg er i ferd med å sovne så må jeg bare våkne opp og gjøre noe. Et eller annet for å få tiden til å gå litt, som for eksempel å se TV-serier, eller YouTube, så kan jeg legge meg igjen.

Jeg har aldri forstått hva som trigger det, men jeg kobler det nå til nevrologiske lidelser som jeg er under utredning for. Får se hva de finner ut.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to skremmende opplevelser i tenårene der jeg "så/drømte" at råtne lik gikk rundt på soverommet. Den ene var en gammel dame som hadde dødd i en bilulykke og den andre var en mann som hadde dødd i en brann. Jeg kunne lukte huden deres, høre skrittene fra når de gikk rundt +++. 

Siden tenårene har jeg slitt med søvnparalyse i perioder, men nå "våkner" jeg bare uten at jeg kan røre på meg. Føles som noe ligger oppå meg og presser meg ned, men jeg ser ingenting. Dette skjer kun når jeg ligger på ryggen. Når jeg endelig faktisk våkner har jeg ligget i samme stilling så lenge at ryggen gjør vondt og smertene fører til at jeg må bruke tid på å snu meg. 

I tiden uten søvnparalyse kan jeg fortsatt våkne med sistnevnte, men da uten at jeg har opplevelsen at jeg våkner og føler noe presser meg ned i forkant. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
000VF000 skrev (16 timer siden):

Jeg også, for det er slik at det jeg tenker på der og da, det er det jeg får oppleve i paralysen 🤭

De første gangene ble jeg redd, men så fant jeg ut litt mer om hva dette egentlig er, så da øvde jeg i våken tilstand på en «opplevelse» jeg ville oppleve i paralysen. Dette fungerte, men enig med deg, den kommer alt for skjeldent. Alt oppleves helt ekte, og nesten mer ekte enn virkeligheten 😊

Anonymkode: cc44b...924

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kronblad skrev (5 timer siden):

Jeg hadde to skremmende opplevelser i tenårene der jeg "så/drømte" at råtne lik gikk rundt på soverommet. Den ene var en gammel dame som hadde dødd i en bilulykke og den andre var en mann som hadde dødd i en brann. Jeg kunne lukte huden deres, høre skrittene fra når de gikk rundt +++. 

Siden tenårene har jeg slitt med søvnparalyse i perioder, men nå "våkner" jeg bare uten at jeg kan røre på meg. Føles som noe ligger oppå meg og presser meg ned, men jeg ser ingenting. Dette skjer kun når jeg ligger på ryggen. Når jeg endelig faktisk våkner har jeg ligget i samme stilling så lenge at ryggen gjør vondt og smertene fører til at jeg må bruke tid på å snu meg. 

I tiden uten søvnparalyse kan jeg fortsatt våkne med sistnevnte, men da uten at jeg har opplevelsen at jeg våkner og føler noe presser meg ned i forkant. 

Følelsen av at noen ligger oppå deg, og presser deg ned, kommer av at du i paralysen puster så sakte at du i oppvåkningsøyeblikket (i paralysen) tenker at det er noe/noen som hindrer deg i å puste slik du normalt puster i våken tilstand.

Hjernen din tenker da: «Det er noen oppå meg, som presser meg ned», og da er det akkurat det du opplever. 
Tankene våre er det vi opplever som ekte, så ta heller å forsøke å tenke på noe du ønsker å oppleve. Får du dette til, så får du tidenes opplevelse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XaoS skrev (13 timer siden):

Jeg har også klart å kontrollere det noen ganger! Jeg vet hva det er, hva som skjer i hjernen, og hvordan det forekommer (våken REM-søvn). 

Et par ganger har jeg klart å kontrollere det og flytte det fra noe skummelt til noe veldig fint. En gang bestemte jeg at jeg ville ut og fly, og fløy gjennom byen i noen helt magiske sekunder før jeg sovnet igjen. 

Jeg har også vært på flytur, og enig meg deg, en helt magisk opplevelse 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...