AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Del Skrevet 3. juni 2023 Jeg har 340000 i egenkapital. Ung ufør enslig forsørger med to barn (100%), utbetalt 25000 i trygd inkl. barnetillegg.. Barnetrygd 5300. Bidrag på tilsammen 8400. Hjelpestønad på 5000 på den eldste som snart er voksen. Er det sjanse for å få lån i privat bank? Budsjett på bolig ca. 2500000. Anonymkode: b71d4...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Del Skrevet 3. juni 2023 Hvilken alder har barna. Er de tenåringer eller yngre? Anonymkode: 08131...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryd30 Skrevet 3. juni 2023 #3 Del Skrevet 3. juni 2023 Jeg vet ikke om bidrag regnes som lønnet inntekt, men med nærmere 40 000 i trygd og stønader burde ikke det være noen problem ❤ Men jeg veit ikke. Det tryggeste er nok å snakke med banken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Del Skrevet 3. juni 2023 Den yngste er 5 og den eldste er snart 17. Det er den eldste som får hjelpestønad. Jeg skal høre med banken. Men jeg tror det blir glatt avslag da all inntekt er trygd. Jeg ville derfor høre her om noen har erfaringer om hva jeg kan vente meg. Anonymkode: b71d4...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #5 Del Skrevet 3. juni 2023 Vet ikke om barnetrygd og barnetillegg blir medregnet for når ungene flytter ut må du være i stand til å betjene renter og avdrag på et såpass dyrt lån. Det spørs uten at jeg skal si noe sikkert. Kanskje du burde sjekke ut mindre kostbare leiligheter i billigere strøk, men du må høre med Husbanken. Ha en plan B i tilfelle banken ikke gir deg tilslag. Uføretrygd er sikker inntekt og gir normalt sett boliglån, bare ikke for høyt. Anonymkode: 39b44...9f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #6 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke om barnetrygd og barnetillegg blir medregnet for når ungene flytter ut må du være i stand til å betjene renter og avdrag på et såpass dyrt lån. Det spørs uten at jeg skal si noe sikkert. Kanskje du burde sjekke ut mindre kostbare leiligheter i billigere strøk, men du må høre med Husbanken. Ha en plan B i tilfelle banken ikke gir deg tilslag. Uføretrygd er sikker inntekt og gir normalt sett boliglån, bare ikke for høyt. Anonymkode: 39b44...9f4 I Husbanken blir alle inntekter regnet med, selv om de snart tar slutt. Jeg fikk avslag på startlån fordi jeg ikke bor i kommunen. Byen som mitt nettverk bor i er 40 km fra der jeg bor, men kommunegrensen er bare 2,5 km unna. Jeg søkte også før jeg flyttet fra far til minste. Men fikk avslag fordi jeg ikke kunne dokumentere inntekter som enslig forsørger. Nå kan jeg dokumentere inntekter som enslig forsørger. Men nå gir de meg avslag fordi jeg ikke bor i kommunen. Noe som ikke var et problem da jeg søkte første gang.. Det et ikke mulig å finne noe med minst to soverom for under 2300000 i området. Jeg vil helst ha tre soverom på grunn av eldste som på grunn av spesielle behov sannsynligvis blir boende hjemme en stund til. Anonymkode: b71d4...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #7 Del Skrevet 3. juni 2023 Ville hørt meg hos husbanken om eventuelt startlån,er vel en grunn for at du uføretrygd og i det med barn så har du gode muligheter for å få lån igjennom husbanken Anonymkode: fd3f3...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #8 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I Husbanken blir alle inntekter regnet med, selv om de snart tar slutt. Jeg fikk avslag på startlån fordi jeg ikke bor i kommunen. Byen som mitt nettverk bor i er 40 km fra der jeg bor, men kommunegrensen er bare 2,5 km unna. Jeg søkte også før jeg flyttet fra far til minste. Men fikk avslag fordi jeg ikke kunne dokumentere inntekter som enslig forsørger. Nå kan jeg dokumentere inntekter som enslig forsørger. Men nå gir de meg avslag fordi jeg ikke bor i kommunen. Noe som ikke var et problem da jeg søkte første gang.. Det et ikke mulig å finne noe med minst to soverom for under 2300000 i området. Jeg vil helst ha tre soverom på grunn av eldste som på grunn av spesielle behov sannsynligvis blir boende hjemme en stund til. Anonymkode: b71d4...820 Ja, altså. Du kan med uføretrygd få lån i en privat bank, men det kan bli vanskelig med et så stort lån, hvis vi ser på den rene uføretrygden din. Jeg skjønnet dilemmaet ditt og at du er i en kattepine. Jeg ville gått i dialog med Husbanken dvs tatt en time der og faktisk snakket med dem. Ikke bare søk på nett. Ta det jeg sier med en klype salt. Jeg snakker bare om mine og mine venners erfaring. Du kan jo prøve å søke en privat bank. Anonymkode: 39b44...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #9 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har 340000 i egenkapital. Ung ufør enslig forsørger med to barn (100%), utbetalt 25000 i trygd inkl. barnetillegg.. Barnetrygd 5300. Bidrag på tilsammen 8400. Hjelpestønad på 5000 på den eldste som snart er voksen. Er det sjanse for å få lån i privat bank? Budsjett på bolig ca. 2500000. Anonymkode: b71d4...820 Men husk nu at boligrenten skal videre opp sånn at du ikke maler deg opp i et hjørne og at det blir for dyrt for deg, ikke kun boliglånet som skal betales men mye mer også. Kommunaleavgifter,vedlikehold,maten hver måned,eiendomskatt osv.. Anonymkode: fd3f3...5bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #10 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville hørt meg hos husbanken om eventuelt startlån,er vel en grunn for at du uføretrygd og i det med barn så har du gode muligheter for å få lån igjennom husbanken Anonymkode: fd3f3...5bc Glemte å skrive at jeg er ts over. Jeg søkte om startlån både før og etter jeg flyttet ut. I fjor, før jeg flyttet ut, fikk jeg avslag fordi inntektene som enslig forsørger ikke enda var dokumentert. Pga at situasjonen ble helt uholdbar, flyttet vi midt i skoleåret og måtte derfor flytte i samme kommune. Barna har iop fra ppt i den kommuen vi bor. Problemet er at jeg bor rett over kommunegrensen til den kommunen vi må bosette oss i. Jeg har fått tilsammen tre avslag. De to første gangene fordi vi enda ikke hadde flyttet ut. De vurderte tilknytningen til kommunen som god nok. Nå som inntekten er god nok, får vi avslag fordi vi ikke bor i kommunen. De bruker mot oss at vi har «reetablert oss» I kommunen. Det selv om jeg skrev da vi flyttet til leid bolig at det var midlertidig for å få skoleåret overstått. Nå har jeg pga en forsikringsutbetaling 340000 i egenkapital. Kommunen jeg vil flytte til ga meg denne gang avslag fordi jeg ikke er innbygger. Det siste året har prisantydningen i området steget det jeg har i egenkapital. Jeg har dårlige minner fra et tidligere år da jeg mente jeg hadde nok penger til et billån på 80000 i banken. Men banken nærmest lo da de sendte meg ut døra derfra. Derfor vegrer jeg meg for å spørre privat bank igjen. Anonymkode: b71d4...820 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #11 Del Skrevet 3. juni 2023 Både bidrag og barnetrygd blir hensyntatt som innertelt- men det gjør også bo og levekostnader (sifo) for barna. Så man kommer sånnsett dårligere ut budsjettmessig. At man har uføretrygd betyr slettes ikke at du ikke får lån- det er trossalt en ganske stabil og sikker inntekt😊 Jeg jobber i bank😊 Anonymkode: 0747c...3eb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #12 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men husk nu at boligrenten skal videre opp sånn at du ikke maler deg opp i et hjørne og at det blir for dyrt for deg, ikke kun boliglånet som skal betales men mye mer også. Kommunaleavgifter,vedlikehold,maten hver måned,eiendomskatt osv.. Anonymkode: fd3f3...5bc TS her.. Det er jeg klar over. Men en bolig med tre soverom i området der vi må bo koster fra 12000. Jeg er i førtiårene og har vært i kvinnefella i mange år. Jo høyere renten blir, desto høyere blir husleien også. Jeg bor i en bygd der eksen er vokst opp. Jeg og barna kommer ikke inn i felleskapet. Jeg vil tilbake til der mine foreldre og søsken bor. Nå må jeg kjøre 40 km hver vei når vi skal besøke dem. Anonymkode: b71d4...820 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #13 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Glemte å skrive at jeg er ts over. Jeg søkte om startlån både før og etter jeg flyttet ut. I fjor, før jeg flyttet ut, fikk jeg avslag fordi inntektene som enslig forsørger ikke enda var dokumentert. Pga at situasjonen ble helt uholdbar, flyttet vi midt i skoleåret og måtte derfor flytte i samme kommune. Barna har iop fra ppt i den kommuen vi bor. Problemet er at jeg bor rett over kommunegrensen til den kommunen vi må bosette oss i. Jeg har fått tilsammen tre avslag. De to første gangene fordi vi enda ikke hadde flyttet ut. De vurderte tilknytningen til kommunen som god nok. Nå som inntekten er god nok, får vi avslag fordi vi ikke bor i kommunen. De bruker mot oss at vi har «reetablert oss» I kommunen. Det selv om jeg skrev da vi flyttet til leid bolig at det var midlertidig for å få skoleåret overstått. Nå har jeg pga en forsikringsutbetaling 340000 i egenkapital. Kommunen jeg vil flytte til ga meg denne gang avslag fordi jeg ikke er innbygger. Det siste året har prisantydningen i området steget det jeg har i egenkapital. Jeg har dårlige minner fra et tidligere år da jeg mente jeg hadde nok penger til et billån på 80000 i banken. Men banken nærmest lo da de sendte meg ut døra derfra. Derfor vegrer jeg meg for å spørre privat bank igjen. Anonymkode: b71d4...820 De lo ja. Folk kan være utrivelige mot uføre og særlig i økonomiske spørsmål. I 2025 skal renten ned til normalnivå igjen i følge prognosene. Kanskje til og med inflasjonen roer seg uten at jeg skal være for optimistisk. Kan du fortsette og leie til 2025 og dermed vente i halvannet til 2 år før du kjøper? Innen den tid får du tid til å finne og flytte til en ny leieleilighet i den kommunen du vil kjøpe i og dermed komme på bølgelengde med Husbanken igjen. Jeg har lån i privat bank som ufør men er enslig med relativt høy sats selv om den er langt fra max. Bor billig og hadde aldri orket å betjene et lån på 2,5. Tenk framover og ikke sett deg i økonomiske omstendigheter Ser behovet ditt for 3 soverom og at det koster. Anonymkode: 39b44...9f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #14 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 340000 i egenkapital. Ung ufør enslig forsørger med to barn (100%), utbetalt 25000 i trygd inkl. barnetillegg.. Barnetrygd 5300. Bidrag på tilsammen 8400. Hjelpestønad på 5000 på den eldste som snart er voksen. Er det sjanse for å få lån i privat bank? Budsjett på bolig ca. 2500000. Anonymkode: b71d4...820 Hjelpestønad er barnet sitt regnes ikke med til deg. Den går nå snart kraftig ned også. Anonymkode: 32069...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #15 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De lo ja. Folk kan være utrivelige mot uføre og særlig i økonomiske spørsmål. I 2025 skal renten ned til normalnivå igjen i følge prognosene. Kanskje til og med inflasjonen roer seg uten at jeg skal være for optimistisk. Kan du fortsette og leie til 2025 og dermed vente i halvannet til 2 år før du kjøper? Innen den tid får du tid til å finne og flytte til en ny leieleilighet i den kommunen du vil kjøpe i og dermed komme på bølgelengde med Husbanken igjen. Jeg har lån i privat bank som ufør men er enslig med relativt høy sats selv om den er langt fra max. Bor billig og hadde aldri orket å betjene et lån på 2,5. Tenk framover og ikke sett deg i økonomiske omstendigheter Ser behovet ditt for 3 soverom og at det koster. Anonymkode: 39b44...9f4 Tusen takk for nyttig informasjon! De siste årene har boligprisene i området steget enormt! Tenker du at det et bedre å leie en leilighet til 12000, og prøve startlån i 2025? Jeg har tenkt motsatt- at nå må jeg slå til før det tar helt av. Anonymkode: b71d4...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #16 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for nyttig informasjon! De siste årene har boligprisene i området steget enormt! Tenker du at det et bedre å leie en leilighet til 12000, og prøve startlån i 2025? Jeg har tenkt motsatt- at nå må jeg slå til før det tar helt av. Anonymkode: b71d4...820 Ja, det er jo også noe å ta i betraktning. Høres ut som om du bor sørpå med stigende boligpriser ikke så langt fra sentrale strøk. Her jeg bor er prisene ganske flate egentlig. Da er det bare tut og kjør og søk en privat bank så ser du hva de sier. Anonymkode: 39b44...9f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #17 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det er jo også noe å ta i betraktning. Høres ut som om du bor sørpå med stigende boligpriser ikke så langt fra sentrale strøk. Her jeg bor er prisene ganske flate egentlig. Da er det bare tut og kjør og søk en privat bank så ser du hva de sier. Anonymkode: 39b44...9f4T TS her.. Ja, jeg bor veldig sørpå. Boliger som passer til meg og barna har økt ca. 300000 i prisantydning det siste året. Noen går langt over takst. Anonymkode: b71d4...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #18 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anonymkode: b71d4...820 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det er jo også noe å ta i betraktning. Høres ut som om du bor sørpå med stigende boligpriser ikke så langt fra sentrale strøk. Her jeg bor er prisene ganske flate egentlig. Da er det bare tut og kjør og søk en privat bank så ser du hva de sier. Anonymkode: 39b44...9f4 TS her.. Ja, jeg bor veldig sørpå. Boliger som passer til meg og barna har økt ca. 300000 i prisantydning det siste året. Noen går langt over takst Anonymkode: b71d4...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #19 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Glemte å skrive at jeg er ts over. Jeg søkte om startlån både før og etter jeg flyttet ut. I fjor, før jeg flyttet ut, fikk jeg avslag fordi inntektene som enslig forsørger ikke enda var dokumentert. Pga at situasjonen ble helt uholdbar, flyttet vi midt i skoleåret og måtte derfor flytte i samme kommune. Barna har iop fra ppt i den kommuen vi bor. Problemet er at jeg bor rett over kommunegrensen til den kommunen vi må bosette oss i. Jeg har fått tilsammen tre avslag. De to første gangene fordi vi enda ikke hadde flyttet ut. De vurderte tilknytningen til kommunen som god nok. Nå som inntekten er god nok, får vi avslag fordi vi ikke bor i kommunen. De bruker mot oss at vi har «reetablert oss» I kommunen. Det selv om jeg skrev da vi flyttet til leid bolig at det var midlertidig for å få skoleåret overstått. Nå har jeg pga en forsikringsutbetaling 340000 i egenkapital. Kommunen jeg vil flytte til ga meg denne gang avslag fordi jeg ikke er innbygger. Det siste året har prisantydningen i området steget det jeg har i egenkapital. Jeg har dårlige minner fra et tidligere år da jeg mente jeg hadde nok penger til et billån på 80000 i banken. Men banken nærmest lo da de sendte meg ut døra derfra. Derfor vegrer jeg meg for å spørre privat bank igjen. Anonymkode: b71d4...820 Velg en lokal bank og ikke feks sparebank 1 ig de andre. De avslo lån til meg, men en mindre lokal bank godtok det Anonymkode: 7ea95...2ee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #20 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her.. Ja, jeg bor veldig sørpå. Boliger som passer til meg og barna har økt ca. 300000 i prisantydning det siste året. Noen går langt over takst Anonymkode: b71d4...820 Du bør i det minste selge så snart barna er ute av redet kanskje og finne deg en mindre og billigere leilighet til deg selv i framtiden. Ordne med sovesofa til besøk osv. Budsjettmessig blir det drepen å være enslig med et så stort lån. Du har jo ganske høye inntekter nå men mye går til barna så det er begrenset hvor mye du får banket ned lånet antar jeg. Du gjør uansett best den vurderingen selv Anonymkode: 39b44...9f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå