Gå til innhold

Jeg skal bake to kaker for venninne som er brud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 22.28):

Nei det er ikke sagt. Men jeg tar det egentlig som en selvfølge. 

Anonymkode: e7fab...9d9

Det kan du ikke. For 90% av befolkningen tar det som en selvfølge at du ikke krever betalt. Om du skal ta betalt for mat er du nemlig næringsdrivende, og da skal Mattilsynet godta deg. Så om du ønsker betalt? Si «du må dekke ingrediensene» umiddelbart etter du blir spurt - som et svar på spørsmålet. Og tilby deg aldri å bake for så å ta betalt! 

Løsningen her? Du sier du har skaffet en gave. Den er det mulig å bytte (noe annet ville jo vært frekt). Så da bytter du den, og  trekker du summen av ingrediensene (ikke tiden!) fra verdien av gaven, som skal tilsvare en kuvert. Altså ca 1000 kr per gjest som et minimum.

Anonymkode: d3d87...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 22.50):

Vi skulle ha dåp for ungen vår en gang. Har ei bestevenninne som alltid har vært flink til å bake, og hun hadde nylig startet opp en "hobbybusiness" av dette. Spurte henne pent om hun ville lage dåpskake til oss. Den var vel det man kaller en "spesiell" kake. Hun sa ingenting om betaling, jeg spurte heller ikke, for jeg tenkte kanskje kaken skulle være gaven. En uke senere får jeg vippskrav på 2000 kroner for kaken. Jeg fikk hakeslep.

Ikke ta betalt, TS. 

Anonymkode: 6ed71...072

Akkurat dette var ikke spesielt. Hun selger kaker og du ber henne bake til deg. Da må man forvente regning.

I ts tilfelle er betaling for råvarene til kaka maksimalt av det akseptable.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser du har bestemt deg for å ikke spørre om penger, lurt. 

Men jeg synes du kan si at én er nok. Å be om to er urimelig fra henne. Bare frakt av to kaker er jo litt pes. 

Anonymkode: edba2...d55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 16.45):

Jeg ser du har bestemt deg for å ikke spørre om penger, lurt. 

Men jeg synes du kan si at én er nok. Å be om to er urimelig fra henne. Bare frakt av to kaker er jo litt pes. 

Anonymkode: edba2...d55

Jeg tenkte også på logistikken med disse kakene. Synes det er nok å stable seg på bena i penkjole, veske, gave og ei kake. Jeg hadde ikke hatt sjans til å drasse med meg to. Og det skal likevel være nok å bidra med ei. 

Anonymkode: 6926d...aa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, kanskje noe er troll. Jeg har bakt til konfirmasjon til venninne. Jeg kan ikke pynte, men lager fantastiske smaker. Mor dekket ingrediensene, jeg ba ikke om mere. Kan bake suksess terte, ok, den blir fin. Marsipankake, denne måtte jeg pynte, slet litt men der ble en konfirmant. Ostekake, gulrotkake. Avtalen var, jeg bakte egentlig 4 kaker, alt av ingredienser ble dekt, resten var gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (På 7.6.2023 den 16.43):

Akkurat dette var ikke spesielt. Hun selger kaker og du ber henne bake til deg. Da må man forvente regning.

I ts tilfelle er betaling for råvarene til kaka maksimalt av det akseptable.

Selger man et produkt er man også pliktig til å oppgi pris på forhånd - og gi kvittering når kjøper betaler.

Anonymkode: aec3f...0e4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selger man et produkt er man også pliktig til å oppgi pris på forhånd - og gi kvittering når kjøper betaler.

Anonymkode: aec3f...0e4

Nei, man er ikke pliktig å oppgi pris dersom man ikke blir bedt om et prisoverslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 22.23):

Hvilken pris ville dere satt? Jeg vet ikke enda hvilke kaker det blir.

Hva tenker dere om 500? Jeg syns ikke det er en gal pris mtp ingredienser og jobben. 
Men jeg er veldig usikker. 

Tar aldri betalt for kaker jeg baker… Uansett om det er en eller 4 kaker. 

Anonymkode: dcf52...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager skal bruden (brudeparret) ikke betale for kakene!? 

Anonymkode: ef441...3f1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

For den prisen kan man kjøpe kaker på bakeriet, er ikke vanlig å ta betalt for det og hvertfall ikke når det ikke er avklart på forhånd. 

Anonymkode: 4d067...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville tatt en symbolsk sum på 200 kr pr kake. Skulle bare mangle at du får dekket inn det kakene koster, men at du ikke tar betalt for arbeidet. 
Vi har nettopp hatt konfirmasjon og betalte alle som bakte det det kostet i innkjøp. 

Anonymkode: 79ca7...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det er en vennetjeneste. At man baker for en venninne når hun trenger det og hun kanskje gjør det samme til deg en gang. Jeg har bakt sykt mange kaker for venninner til dåper, bryllup osv, aldri tenkt på betaling.  

Anonymkode: 16a22...35c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 16.43):

Det kan du ikke. For 90% av befolkningen tar det som en selvfølge at du ikke krever betalt. Om du skal ta betalt for mat er du nemlig næringsdrivende, og da skal Mattilsynet godta deg. Så om du ønsker betalt? Si «du må dekke ingrediensene» umiddelbart etter du blir spurt - som et svar på spørsmålet. Og tilby deg aldri å bake for så å ta betalt! 

Løsningen her? Du sier du har skaffet en gave. Den er det mulig å bytte (noe annet ville jo vært frekt). Så da bytter du den, og  trekker du summen av ingrediensene (ikke tiden!) fra verdien av gaven, som skal tilsvare en kuvert. Altså ca 1000 kr per gjest som et minimum.

Anonymkode: d3d87...9ab

Så du mener, i fullt alvor, at folk skal måtte ut med «1000 kr. per gjest som et minimum» når de blir invitert i bryllup? :ler: 

Anonymkode: 70be6...e86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 0.40):

Ikke noe veldig spesielt nei. Det hadde jeg heller ikke greid. Er ingen mesterbaker.

Men jeg tenker på marengs og muligens tropisk aroma. 
Jeg tror jeg dropper hele denne betalingen. Så gjør jeg det gratis. Er ikke verdt at det skal bli kleint mellom oss i ettertid. 

Det er jo så enkelt at hun skylder deg to kaker, som du ber om når du har en «anledning», om det er dåp, konfirmasjon, bryllup eller hva som helst.

Anonymkode: cb029...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 22.23):

Hvilken pris ville dere satt? Jeg vet ikke enda hvilke kaker det blir.

Hva tenker dere om 500? Jeg syns ikke det er en gal pris mtp ingredienser og jobben. 
Men jeg er veldig usikker. 

skal du bake selve bryllupskaken eller skal du bare ta med en vanlig kake som flere pleier å bidra med til kakebordet? Er det førstnevnte skjønner jeg du vil ta betalt. Om det er en vanlig kake så nei

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med når brudeparet spør om gjestene kan ta med en rett hver til buffeten? Slik at de ikke kjøper inn eller lager noe mat selv. Samme med kakebordet. Til middagen tilbød de seg å betale for ingrediensene. Da sendte jeg faktisk bilde av kvittering og lot dem betale meg tilbake. Synes det var en litt smålig måte å spare penger på… vet ikke hva de andre gjestene gjorde, om de også ba om tilbakebetaling. 

Anonymkode: 30afc...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...