AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #21 Del Skrevet 3. juni 2023 Vi skulle ha dåp for ungen vår en gang. Har ei bestevenninne som alltid har vært flink til å bake, og hun hadde nylig startet opp en "hobbybusiness" av dette. Spurte henne pent om hun ville lage dåpskake til oss. Den var vel det man kaller en "spesiell" kake. Hun sa ingenting om betaling, jeg spurte heller ikke, for jeg tenkte kanskje kaken skulle være gaven. En uke senere får jeg vippskrav på 2000 kroner for kaken. Jeg fikk hakeslep. Ikke ta betalt, TS. Anonymkode: 6ed71...072 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #22 Del Skrevet 3. juni 2023 Du tar det som en selvfølge å få betalt?? Hadde jeg vært bruden hadde jeg faktisk tatt det som en selvfølge at min venninne som er gjest i bryllupet IKKE skal ha betalt for dette når dette ikke er avtalt ved inngåelse av bakeavtale… jeg hadde blitt lei meg og litt sjokket om du kom med betalingskrav for vanlige hjemmebakte kaker altså.. Anonymkode: ed29a...6ac 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryd30 Skrevet 3. juni 2023 #23 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi skulle ha dåp for ungen vår en gang. Har ei bestevenninne som alltid har vært flink til å bake, og hun hadde nylig startet opp en "hobbybusiness" av dette. Spurte henne pent om hun ville lage dåpskake til oss. Den var vel det man kaller en "spesiell" kake. Hun sa ingenting om betaling, jeg spurte heller ikke, for jeg tenkte kanskje kaken skulle være gaven. En uke senere får jeg vippskrav på 2000 kroner for kaken. Jeg fikk hakeslep. Ikke ta betalt, TS. Anonymkode: 6ed71...072 Det er jo litt forskjell på ei dåpskake og vanlig sjokoladekake også da. Kaker med temaer tar ofte mye lengre tid å lage grunnet pynt osv feks. Og har hun en kakebuisness måtte hun skatte av summen også. Her synes jeg det er ok å ta betalt, men vi er forskjellige. Kanskje måtte hun takke nei til noen andre, for å bake deres kake.. Men skjønner hakesleppet, siden dere ikke hadde avtalt noe 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #24 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi skulle ha dåp for ungen vår en gang. Har ei bestevenninne som alltid har vært flink til å bake, og hun hadde nylig startet opp en "hobbybusiness" av dette. Spurte henne pent om hun ville lage dåpskake til oss. Den var vel det man kaller en "spesiell" kake. Hun sa ingenting om betaling, jeg spurte heller ikke, for jeg tenkte kanskje kaken skulle være gaven. En uke senere får jeg vippskrav på 2000 kroner for kaken. Jeg fikk hakeslep. Ikke ta betalt, TS. Anonymkode: 6ed71...072 Det var spesielt. Min venninne sa jeg til å bake kaker lang tid i forveien. Måneden før dåp fikk jeg flere meldinger om hvor dårlig råd hun hadde. Til slutt spurte jeg om hun ville ha penger for kakene. Det ville hun. Like etter det reiste hun på ferie og brukte mye penger og hun shoppet mye til leiligheten før hun reiste også 3 andre venner bakte også. Hørte ikke noe om betaling fra de Anonymkode: 45bd0...a11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #25 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var spesielt. Min venninne sa jeg til å bake kaker lang tid i forveien. Måneden før dåp fikk jeg flere meldinger om hvor dårlig råd hun hadde. Til slutt spurte jeg om hun ville ha penger for kakene. Det ville hun. Like etter det reiste hun på ferie og brukte mye penger og hun shoppet mye til leiligheten før hun reiste også 3 andre venner bakte også. Hørte ikke noe om betaling fra de Anonymkode: 45bd0...a11 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Min venninne bakte 2 kaker til barnedåp. En Kvæfjordkake og en toro sjokoladekake. Jeg hadde ikke tenkt å betale for de. Trodde at dette gikk som vennetjeneste. Akkurat som når jeg stiller opp for henne når hun trenger hjelp. Og jeg har hjulpet mye med forskjellige ting. Men hun sa at hun ikke hadde penger til de kakene. Så jeg betalte. Noen dager etter dåp reiste hun til Tyrkia og brukte mye penger. Så jeg ble skuffet. Anonymkode: 45bd0...a11 Så vil de vel heller prioritere ferie, fremfor kaker da - alle har ulike prioriteringer. Ts: hvis du er ekstremt god på å bake/dekorere, og har blitt bedt om å bake pga det, tenker jeg du kan si du ønsker betaling, men er det «en av mange kaker», dropper du betaling og sier nei neste gang Anonymkode: df692...980 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #26 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så vil de vel heller prioritere ferie, fremfor kaker da - alle har ulike prioriteringer. Ts: hvis du er ekstremt god på å bake/dekorere, og har blitt bedt om å bake pga det, tenker jeg du kan si du ønsker betaling, men er det «en av mange kaker», dropper du betaling og sier nei neste gang Anonymkode: df692...980 Skjønner det. Noen gang vil jeg prioritere tid med familien, men stiller opp for henne når hun trenger hjelp. Hadde kanskje forventet det samme tilbake Anonymkode: 45bd0...a11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #27 Del Skrevet 3. juni 2023 Jeg har aldri tatt betalt for å bake kaker til dåp, bryllup og konfirmasjon for venner og familie. Men nå har jeg bare laget kaker som Kvæfjordkake, ostekake og sjokoladekake. Har heller ikke opplevd å måtte betale når jeg har fått hjelp igjen når vi har hatt anledninger og fått bakehjelp. Anonymkode: ee7d9...c82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 3. juni 2023 #28 Del Skrevet 3. juni 2023 Jeg har bakt kaker til samtlige bryllup jeg har vært i og det har vært både en, to og tre kaker. Det har aldri noensinne ramlet meg inn å kreve betaling for det. Gave har de selvsagt også fått! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #29 Del Skrevet 3. juni 2023 Mt3 skrev (2 timer siden): Er det spesielle kaker? Eller helt vanlige ala 'verdens beste' 'suksessterte' 'ostekake' Alt 1, ok med betaling Alt 2, ikke ok med betaling Ikke noe veldig spesielt nei. Det hadde jeg heller ikke greid. Er ingen mesterbaker. Men jeg tenker på marengs og muligens tropisk aroma. Jeg tror jeg dropper hele denne betalingen. Så gjør jeg det gratis. Er ikke verdt at det skal bli kleint mellom oss i ettertid. Anonymkode: e7fab...9d9 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 3. juni 2023 #30 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke noe veldig spesielt nei. Det hadde jeg heller ikke greid. Er ingen mesterbaker. Men jeg tenker på marengs og muligens tropisk aroma. Jeg tror jeg dropper hele denne betalingen. Så gjør jeg det gratis. Er ikke verdt at det skal bli kleint mellom oss i ettertid. Anonymkode: e7fab...9d9 Bra du ser fornuft. Det ville blitt kleint ja. Og du hadde blitt kjent som tidenes kjipeste venninne. Du skal ikke se bort fra at du plutselig hadde blitt en tråd her inne 😂 Man tar ikke betalt for å bake kaker til venner og familie med mindre det er eksplisitt avtalt på forhånd. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #31 Del Skrevet 3. juni 2023 Jeg ville nok ikke påtatt meg å bake to kaker, pga av tid. Men hadde tilbudt meg å bake en kake. Men den ene kaken ville selvsagt vært gratis, det hadde ikke slått meg å ta betalt for noe sånt. Om det er venninnen din som spurte om du kunne bake to kaker til bryllupet, syns jeg faktisk at hun er litt frekk. Da hadde jeg nok bakt veldig enkle kaker, som ikke inneholder så mange ulike ingredienser som jeg hadde måtte kjøpt inn iallfall. Det blir noe annet om du var baker/hadde egen kakebusiness og ble bedt om å lage bryllupskaken. For det er jo en kake som gjerne krever ekstra med tid og kostnader. Da blir det frekt å spørre om du kan bake en sånn kake, uten å tilby å betale for det. Anonymkode: 0e32d...6c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #32 Del Skrevet 3. juni 2023 Jeg hadde nok ikke bedt om betaling men er det bare meg som hadde vippset en venninne for ingrediensene til kake dersom jeg spurte om hun kunne bake til mitt bryllup? Hadde vært veldig glad for at hun gjorde det og da hadde det minste vært å betale for ingredienser! Og jeg hadde jo ikke forventet at siden hun har råd til å kjøpe seg andre ting (som hun velger selv) skal ha betydning for om jeg hadde betalt henne eller ei. Synes egentlig vennebryllup er mer enn dyre nok i utgangspunktet; utdrikningslag, kjole til bryllup, evt reis og opphold til det bryllupet skal være og gave. Og visst en da skal bake kaker i tillegg blir det enda en utgift for p delta i bryllupet. Anonymkode: e1d4e...713 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #33 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ikke noe veldig spesielt nei. Det hadde jeg heller ikke greid. Er ingen mesterbaker. Men jeg tenker på marengs og muligens tropisk aroma. Jeg tror jeg dropper hele denne betalingen. Så gjør jeg det gratis. Er ikke verdt at det skal bli kleint mellom oss i ettertid. Anonymkode: e7fab...9d9 Det var en klok beslutning. Å neste gang kan det være at du trenger vennetjenester og kaker til en eller annen anledning. Anonymkode: ee7d9...c82 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #34 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det var en klok beslutning. Å neste gang kan det være at du trenger vennetjenester og kaker til en eller annen anledning. Anonymkode: ee7d9...c82 Enig. Jeg ble skuffet over venninne som tok betalt for å bake kake. Anonymkode: 45bd0...a11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #35 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig. Jeg ble skuffet over venninne som tok betalt for å bake kake. Anonymkode: 45bd0...a11 Det har vi fått med oss nå.. Anonymkode: d08c7...63c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 5. juni 2023 #36 Del Skrevet 5. juni 2023 On 6/3/2023 at 11:50 PM, AnonymBruker said: Vi skulle ha dåp for ungen vår en gang. Har ei bestevenninne som alltid har vært flink til å bake, og hun hadde nylig startet opp en "hobbybusiness" av dette. Spurte henne pent om hun ville lage dåpskake til oss. Den var vel det man kaller en "spesiell" kake. Hun sa ingenting om betaling, jeg spurte heller ikke, for jeg tenkte kanskje kaken skulle være gaven. En uke senere får jeg vippskrav på 2000 kroner for kaken. Jeg fikk hakeslep. Ikke ta betalt, TS. Anonymkode: 6ed71...072 Enten er det en hobby, eller så er det en business. Har man takt og tone, så man ber ikke en frisørvenn om gratis klipp, man ber ikke en elektrikervenn om å "trekke noen kabler" uten å betale for det, og man ber ikke en venn som prøver å starte selskap om å gjøre noe gratis. Man tar det i hvert fall ikke som en selvfølge, men blir heller positivt overrasket dersom man får en vennepris. Med det sagt, når man betaler bør man også be om kvittering. Der er jeg - i noens øyne - ganske kjip... 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #37 Del Skrevet 6. juni 2023 Har dere snakket om betaling eller baker du frivillig? Om frivillig så ber du kun om betaling for ingredienser. Har bruden nevnt betaling, så sier du pris for ingredienser + 500kr? Anonymkode: 5af21...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #38 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 0.40): Ikke noe veldig spesielt nei. Det hadde jeg heller ikke greid. Er ingen mesterbaker. Men jeg tenker på marengs og muligens tropisk aroma. Jeg tror jeg dropper hele denne betalingen. Så gjør jeg det gratis. Er ikke verdt at det skal bli kleint mellom oss i ettertid. Anonymkode: e7fab...9d9 Du må jo være et troll eller bo under en stein om du trodde det var vanlig p få betaling for å bake vanlige kaker til selskap. Har du aldri vært i bryllup eller dåp før. Hvor tror du kakebordet kommer fra? Anonymkode: b50ed...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 6. juni 2023 #39 Del Skrevet 6. juni 2023 Godt at du har bestemt deg for å droppe krav om betaling. Det hadde blitt ugreit. Men du har egentlig lov til å seie at ei kake er "nok" for deg, at du ikkje rekk to etc. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #40 Del Skrevet 7. juni 2023 Jeg har lagd mye kaker til venner og familie i forbindelse med dåp, konfirmasjon og bryllup. Er utdannet innen yrke men har aldri tatt meg betalt. Kunne ikke falle meg inn å gjøre det. Også har jeg fått hjelp tilbake når jeg har hatt konfirmasjon,dåp Anonymkode: 2cf5a...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå