Gå til innhold

Jeg spiser og spiser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp… tenker bare på mat og drikke hele tia, lommeboka blir tom hva skal jeg gjøre?!?!

Anonymkode: 1f8ec...191

AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre mat som inneholder hvetemel. Spis mer ting som linser og bønner som metter. 

Anonymkode: f419f...a03

Skrevet

Jeg vet ikke om du sliter med noe som gjør at du spiser mer, eller om det er mer fordi du kjeder deg, og/eller spiser mat du ikke blir ordentlig mett av. Jeg tar her forbehold om at det ikke er snakk om spiseforstyrrelser, annet psykisk, eller noe somatisk. Om du tror det er noe der, så må du oppsøke fastlegen 💚

Folk er jo ikke helt enige om hva som er best, men jeg personlig blir mer mett og mer langvarig mett av komplekse karbohydrater, god porsjon med protein, og noe fett. Det å ha fullt fokus på det å spise når du spiser gjør også at du blir mer bevisst og er mer «påkoblet», og lettere kan kjenne etter. Å ha ordentlige måltider, som er store nok, både i volum og kalorier er viktig. 

Om du faktisk spiser nok, men mer «kjedespiser» så må du jobbe med å bryte noen mønstre. Si at du spiser en god middag, også går du deg en tur etterpå, eller gjør noe annet hvor ikke fokuset blir mat. Om du er vant med å spise mens du ser på ting, og det går mat inn uten at du egentlig tenker over det (veldig vanlig), så må du prøve å endre på det. 

Du må legge inn noen aktiviteter hvor mat ikke er en del av det. 

Avhengig av hva som er utfordringen her så kan ulike tiltak gjøres, men du må ihvertfall passe på at de måltidene du har er gode nok, så ikke det er det som er grunnen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...