AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Nå er vi endelig gjeldsfrie. Har 200,000 på sparekonto som jeg ønsker å investere. Vi trenger ikke å investere i bolig og hytte, vi har begge deler og de er verdt 12mill. tilsammen. Er det lurest å investere dette i fond, aksjer eller ny bolig? Vi har mulighet til å ta opp lån selvsagt, og har vurdert Obos nybygg som er ferdig om to år. Da er det lavt innskudd og man skyter inn det resterende ved overtakelse. Vi er 37 og har to barn. Hva tenker du er lurest? Anonymkode: 4f61d...90d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Skrevet 3. juni 2023 Hva med veldeighet? Anonymkode: 3d0a1...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 På tide å begynne å spare til pensjon. Anonymkode: 2ea06...4a2 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 Siden dere allerede er eksponert for boligmarkedet, så tenker jeg aksjer for å spre risikoen i flere sektorer. Anonymkode: f2c15...025 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #5 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva med veldeighet? Anonymkode: 3d0a1...1b5 Nei, må tenke på fremtiden til våre to barn. Anonymkode: 4f61d...90d 1
Schmuhu Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 Vurder følgende punkter. Fyll på din buffer. Med både bolig og hytte kan det fort oppstå vedlikehold. Her må du gjøre en vurdering av tilstanden og hva mulige prosjekter koster. Disse pengene bør ligge trygg på en sparekonto. Invester i humankapital. Gjerne også i barnas humankapital. Er det nyttige kurs? Er det en spesiell reise med faglig påfyll som kan være relevant? Det er gjerne undervurdert å investere i seg selv. Invester pengene i en global indeksfond med lave kostnader. Gjør du det så bør pengene stå 15 år eller mer. Med en alder på 37 går dette helt fint. Gjerne ha egne ASK for barna også som kan vokse sammen med de. Invester pengene i velferd. Det betyr ikke nødvendigvis forbruk. Men har du lyst på boblebadekar? Dampsauna hjemme? Kinokjelleren? Det kan være veldig individuelt hva du / dere mener er økt velferd men det er absolutt verdt å tenke på. Vi lever jo kun en gang. Penger mister verdi. Sparing betyr å utsette velferd og tåle risikofaktorer. Godt mulig du kan bytte penger mot velferd allerede i dag. Hva ellers det betyr. Schmuhu 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #7 Skrevet 4. juni 2023 Schmuhu skrev (8 timer siden): Vurder følgende punkter. Fyll på din buffer. Med både bolig og hytte kan det fort oppstå vedlikehold. Her må du gjøre en vurdering av tilstanden og hva mulige prosjekter koster. Disse pengene bør ligge trygg på en sparekonto. Invester i humankapital. Gjerne også i barnas humankapital. Er det nyttige kurs? Er det en spesiell reise med faglig påfyll som kan være relevant? Det er gjerne undervurdert å investere i seg selv. Invester pengene i en global indeksfond med lave kostnader. Gjør du det så bør pengene stå 15 år eller mer. Med en alder på 37 går dette helt fint. Gjerne ha egne ASK for barna også som kan vokse sammen med de. Invester pengene i velferd. Det betyr ikke nødvendigvis forbruk. Men har du lyst på boblebadekar? Dampsauna hjemme? Kinokjelleren? Det kan være veldig individuelt hva du / dere mener er økt velferd men det er absolutt verdt å tenke på. Vi lever jo kun en gang. Penger mister verdi. Sparing betyr å utsette velferd og tåle risikofaktorer. Godt mulig du kan bytte penger mot velferd allerede i dag. Hva ellers det betyr. Schmuhu Takk, har begynt å vurdere å bruke pengene på oppgradering av huset om fem år. Men bør pengene stå på privatkonto i denne tiden? Eller hvor vil man mest sannsynlig få mest ut av beløpet på så kort tid? Ts. Anonymkode: 4f61d...90d
Schmuhu Skrevet 4. juni 2023 #8 Skrevet 4. juni 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk, har begynt å vurdere å bruke pengene på oppgradering av huset om fem år. Men bør pengene stå på privatkonto i denne tiden? Eller hvor vil man mest sannsynlig få mest ut av beløpet på så kort tid? Ts. Anonymkode: 4f61d...90d Om disse pengene er øremerket til oppgradering om 5 år så kan du vurdere fastrente i banken. Gjerne gå for ett år bindingstid om gangen så er du litt fleksibel. Her et eksempel fra DNB men gjerne sammenlign fastrente hos ulike banker. Vær spesiell oppmerksom på uttaksbetingelser dersom du bryter bindingen. https://www.dnb.no/sparing/sparing-pa-konto/fastrenteinnskudd Lykke til med sparingen. Schmuhu Endret 4. juni 2023 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #9 Skrevet 4. juni 2023 Det var veldig sent å bli gjeldsfri som 37 åring, men bedre sent enn aldri. Da ville jeg fokusert på å lære meg mest mulig om økonomi og finans. Ta kurs på MIT open course og les bøker av Graham etc. Ikke dra på sjøen for å fiske før du vet forskjell på babord og styrbord. Anonymkode: 2370a...946
Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #10 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var veldig sent å bli gjeldsfri som 37 åring, men bedre sent enn aldri. Og ellers har du det bra? Det er helt normalt å ha gjeld opp til pipa som 37-åring. For øvrig ville jeg satt 100 000 i diverse aksjefond og "glemt" pengene, og hatt 100 000 stående som buffer på høyrentekonto. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #11 Skrevet 4. juni 2023 Bombasi skrev (34 minutter siden): Og ellers har du det bra? Det er helt normalt å ha gjeld opp til pipa som 37-åring. For øvrig ville jeg satt 100 000 i diverse aksjefond og "glemt" pengene, og hatt 100 000 stående som buffer på høyrentekonto. Jeg er gjeldsfri og er 30 Anonymkode: 2370a...946
Bombasi Skrevet 4. juni 2023 #12 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er gjeldsfri og er 30 Anonymkode: 2370a...946 Gratulerer. Men normen er å ha gjeld på den alderen, og å være gjeldsfri i ung alder er ikke nødvendigvis den beste veien til formue og rikdom. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #13 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er gjeldsfri og er 30 Anonymkode: 2370a...946 At DU er gjeldfri som 30-åring betyr ikke at 37 er sent. Folk har ulik gjeld, avhengig av hvordan og hvor de velger å bo. Alle skjønner at mange kan bli gjeldfri innen 30 om de bor billig på landet/mindre steder og ikke har tatt utdanning med studielån. Dessuten kan man tjene mer på å investere pengene i andre ting i stedet for å betale ned lån. Så alt i alt: de rådene du gir TS, kan du like gjerne benytte deg av selv. Anonymkode: 5a409...0ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #14 Skrevet 4. juni 2023 Det å bli gjeldsfri i 30-40 årene, er ikke vanlig. Jeg er over 50 år og har husverdier på også 12 mill alene, men har fortsatt 2 mill i gjeld. Det lever jeg helt greit med. Ts. Jeg ville spart i globalt indeksfond og jeg ville planlagt sparing for pensjonstiden. Det er det jeg angrer på at jeg ikke gjorde. Sett også av en fast sparing til barna i fond, som skal øremerkes bolig/studier. Anonymkode: e2de3...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #15 Skrevet 4. juni 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er gjeldsfri og er 30 Anonymkode: 2370a...946 Ikke særlig smart med andre ord. Anonymkode: ed3b7...f35
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #16 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er gjeldsfri og er 30 Anonymkode: 2370a...946 Så flott, lurer på hvor mye eiendommen din er verdt? Anonymkode: 4f61d...90d 1
totti_1 Skrevet 4. juni 2023 #17 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nå er vi endelig gjeldsfrie. Har 200,000 på sparekonto som jeg ønsker å investere. Vi trenger ikke å investere i bolig og hytte, vi har begge deler og de er verdt 12mill. tilsammen. Er det lurest å investere dette i fond, aksjer eller ny bolig? Vi har mulighet til å ta opp lån selvsagt, og har vurdert Obos nybygg som er ferdig om to år. Da er det lavt innskudd og man skyter inn det resterende ved overtakelse. Vi er 37 og har to barn. Hva tenker du er lurest? Anonymkode: 4f61d...90d Indeksfond om sparingen gjelder lengre enn 5 år. Dette er åpenbart! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå