Gå til innhold

Er dette bare angst/stress!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det stikker, prikker rundt om i hele kroppen. Kuldefølelse, eller varm/brennende følelse.
Det kommer og går hele tiden.. har hatt mye stress og helseangst siste tiden. Men det blir bare verre av å kjenne på dette. Det går ikke bort. kommer bare mer og oftere. Legen sier det kun er stress.. burde vell bli henvist til nevrolog? 
andre som Har mange sånne symptomer?? 

l

Anonymkode: e590c...0a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som angst. Mitt beste tips er å passe på å få nok søvn. Og ikke minst tid for deg selv på dagen der du får gått turer eller gjort ting du liker.

Anonymkode: 830d6...a33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være eller det kan være noe annet. Om lege mistenker stress så pleier de vente det litt ut, men ta gjerne en generell helsesjekk. Man bør utelukke noe fysisk før man legger alt på psyke. Prøv å legg merke til om det er ett mønster i symptomene -skriv det ned. Ta med til neste legetime. Ellers ta stressgrep i livet ditt. Hjelper ikke det så har du prøvd tiltak og da bør lege vurdere videre undersøkelser.

Anonymkode: d4f4a...bcc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres ut som angst. Mitt beste tips er å passe på å få nok søvn. Og ikke minst tid for deg selv på dagen der du får gått turer eller gjort ting du liker.

Anonymkode: 830d6...a33

Prøver å gjøre det, men hjelper ikke :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det kan være eller det kan være noe annet. Om lege mistenker stress så pleier de vente det litt ut, men ta gjerne en generell helsesjekk. Man bør utelukke noe fysisk før man legger alt på psyke. Prøv å legg merke til om det er ett mønster i symptomene -skriv det ned. Ta med til neste legetime. Ellers ta stressgrep i livet ditt. Hjelper ikke det så har du prøvd tiltak og da bør lege vurdere videre undersøkelser.

Anonymkode: d4f4a...bcc

Ja legen henviste meg til MR for en stund siden, og den var helt fin.

Men symptomene har blitt verre selv om jeg har det bra psykisk nå. Det som er så merkelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det forskjellige ting som plager deg i løpet av 1-2 måneder eller er det den samme tingen hele tiden?

Anonymkode: b5a68...7e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det forskjellige ting som plager deg i løpet av 1-2 måneder eller er det den samme tingen hele tiden?

Har vel egentlig vært det samme i flere mnd nå.  Begynte med prikking og nummenhet, så gikk det over en liten stund, så følte jeg meg svak. Så kom det prikking og brennende smerte på ene benet. Så gikk det over en liten stund. Og holdt på sånn lenge.  Nå de siste 2 mnd har det vært litt det samme hele tiden.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har vel egentlig vært det samme i flere mnd nå.  Begynte med prikking og nummenhet, så gikk det over en liten stund, så følte jeg meg svak. Så kom det prikking og brennende smerte på ene benet. Så gikk det over en liten stund. Og holdt på sånn lenge.  Nå de siste 2 mnd har det vært litt det samme hele tiden.  

Hatt mye rykninger i fingrene. Og av og til føler meg svak i ene armen. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan legen din forklare deg hvorfor han mener det er angst og stress? Har du fått noen andre undersøkelser hos fastlegen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett å vite hva det er, men skjønner at legen tenker angst. 

Jeg hadde lignende symptomer og var hos nevrolog. Det var tydelig at han var vandt med sånne diffuse symptomer.

Du skriver at du «føler seg svak». ER du svak? Kan du løfte som før? Jeg følte meg også svak, men nevrolog ba meg klemme og dytte og det var helt normalt. Prikking i huden helt normalt. Jeg hadde også masse rykninger i kroppen/ musklene. Dette var også funksjonelt og helt ufarlig. 

Han sjekket også reflekser, om jeg kunne ta på nesa i blinde, svelg, muskler og balanse. Enkle øvelser som kan være en pekepinn. 

Anonymkode: 54891...9d1

AnonymBruker
Skrevet

Få fastlegen din til å søke deg til sse i Bærum sånn at de kan sjekke deg ut om du har epilepsi eller ikke

Anonymkode: 4b68e...51f

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig hvor mye angst og uro kan sette seg i kroppen. Bare jeg er engstelig for pust feks så kan jeg begynne å  hyperventilere og føle at jeg blir kvelt og begynne å prikke i hele kroppen og bli nummen i armene. 

Du har helseangst, du har blitt undersøkt. Vil råde deg til å jobbe hver dag til å gi slipp. Fokuser på noe annet. Gjør alt du har ressurser til om det er å være sosial, trene, gå en rolig tur, les en bok, se en film eller serie. Få tankene bort fra noe annet enn symptom-jakt. 

Og nå skal jeg være litt brutal, håper du tåler det: ikke oppta mer ressurser fra helsevesenet. De er ekstremt overbelastet allerede. 

Anonymkode: e629e...8cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke lett å vite hva det er, men skjønner at legen tenker angst. 

Jeg hadde lignende symptomer og var hos nevrolog. Det var tydelig at han var vandt med sånne diffuse symptomer.

Du skriver at du «føler seg svak». ER du svak? Kan du løfte som før? Jeg følte meg også svak, men nevrolog ba meg klemme og dytte og det var helt normalt. Prikking i huden helt normalt. Jeg hadde også masse rykninger i kroppen/ musklene. Dette var også funksjonelt og helt ufarlig. 

Han sjekket også reflekser, om jeg kunne ta på nesa i blinde, svelg, muskler og balanse. Enkle øvelser som kan være en pekepinn. 

Anonymkode: 54891...9d1

Nei, er ikke svak. Legen har sjekket reflekser, og klemme og dytte osv, alt var normalt.  Så det var «bare» angst hos deg?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok "bare" angst ja. Du sier at det har kommet og gått. Hvis du hadde blitt svakere f.eks så er ikke det noe som kommer og går. Da blir du gradvis svakere og svakere, det er ingen bedring fra dag til dag. Husk på at når man er hos fastlegen å tar undersøkelser så er det så og si alltid noen funn hvis man feiler noe. Hvis ikke legen hadde gjort funn så hadde det ikke vært noe poeng i å gå til legen med slike plager som du har. Da måtte man jo gått direkte til nevrolog, revmatolog, ortoped etc ved mistanke til noe. Fastlegen er utdannet til å ta undersøkelser som viser selv bittesmå funn som gir grunn til mistanke, og da henvises man videre. 

Min tanke er at angsten gjør deg stresset og engstelig og pga dette får du muskelspenninger. Disse muskelspenningene gjør både muskler (som aldri får slappet av) nerver og blodårer irriterte. Dette lager prikking, nummenhet, leamus og i noen tilfeller også smerter. Og jo mer redd du blir, jo mer spenner musklene seg og jo mer plager og symptomer får du, en evig ond sirkel. Man spenner også muskler helt ubevisst når angsten sitter i kroppen, så selv om du en dag føler at du er "ferdig" med angsten så er ikke nødvendigvis kroppen ferdig. Det eneste som fungerer er å slappe av, selv om det er vanskelig. Prøv å google avspenningsøvelser og pusteøvelser. Yoga og meditasjon kan også funke. Samme med et godt varmt bad. God bedring ♥️

Anonymkode: 8fb51...9a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er utrolig hvor mye angst og uro kan sette seg i kroppen. Bare jeg er engstelig for pust feks så kan jeg begynne å  hyperventilere og føle at jeg blir kvelt og begynne å prikke i hele kroppen og bli nummen i armene. 

Du har helseangst, du har blitt undersøkt. Vil råde deg til å jobbe hver dag til å gi slipp. Fokuser på noe annet. Gjør alt du har ressurser til om det er å være sosial, trene, gå en rolig tur, les en bok, se en film eller serie. Få tankene bort fra noe annet enn symptom-jakt. 

Og nå skal jeg være litt brutal, håper du tåler det: ikke oppta mer ressurser fra helsevesenet. De er ekstremt overbelastet allerede. 

Anonymkode: e629e...8cb

Og du kan bare spare deg!! Helseangst og angst generelt er sykdom, og mennesker med denne sykdommen har like mye rett på ressurser fra helsevesenet som alle andre syke!

Anonymkode: 8fb51...9a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Få fastlegen din til å søke deg til sse i Bærum sånn at de kan sjekke deg ut om du har epilepsi eller ikke

Anonymkode: 4b68e...51f

Herregud. Man får selvfølgelig ikke plass der for stress- og angstlignende symptomer. Ikke engang nevrologisk avdeling har tid til sånn. 

TS, du har fått MR og har helseangst. Jeg skjønner det er vanskelig å slå seg til ro med at dette mest sannsynlig bare er angsten, men har du fått noe behandlingstilbud mot det? Vi har ikke et helsesystem med så stor kapasitet at vi  kan sjekke for alt mulig rart bare pga helseangst. 

Anonymkode: fd35b...0c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...