Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man få nødpenger av Nav selvom man har 100 % jobb?

Pengene strakk ikke (har lønnstrekk i tillegg så har ikke mullighet til kreditt ),  nå er det tomt kjøleskap og konto to uker før lønn 

Anonymkode: 74fcd...19b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Til hva? Du kan nok få til mat. En liten sum, kuponger eller matkasse. 

Anonymkode: 12d16...a85

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Men om du i realiteten hadde nok penger til at du burde klart deg, så vær forberedt at det kan utbetales som lån.

Anonymkode: ded3c...c82

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Pengene strakk ikke (har lønnstrekk i tillegg så har ikke mullighet til kreditt ),  nå er det tomt kjøleskap og konto to uker før lønn

Jeg håper ikke.

Hvorfor lager du deg selv ikke et budsjett?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du kan legge på bordet dokumentasjon på at utgifter er høyere enn inntekter , samt bankutskrift fra de tre siste måneder ( så de kan se eksakt hva pengene går til ) kan du vertfall søke . 

• Liker 1
Skrevet

Er du i en nødsituasjon, så sender du en søknad om nødhjelp til mat. Hjelp i en nødsituasjon skal ikke gis som lån, og skal som hovedregel utbetales til konto fremfor matrekvisisjon. Du vil bli bedt om å levere kontooversikt og kontoutskrift for å dokumentere at du ikke har penger på søknadstidspunktet. 

Det forventes at du har spist opp det du evt. har i fryser, skap og kjøleskap, og skal ikke brukes til å kjøpe «fancy» mat fordi du ikke vil spise knekkebrød og ris. Satsen som gis til nødhjelp er ofte på rundt 100 kr dagen, så du vil ikke få en enorm utbetaling. Pengene du får skal ikke brukes til å betale evt. andre regninger og diverse, men brukes på mat.

Hvis det er slik at lønnstrekket fører til at du ikke har penger til mat, så må du klage på trekket. Dette vil NAV-kontoret også be deg om å gjøre, med mindre det er åpenbare disponeringsproblemer også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, klaget på trekket på 18 000 , men det førte ikke frem.  er det fordi jeg har kollektive fordeler på jobb som blir regnet som inntekt, typ dyre forsikringer, mobil,internett osv. som igjen blir trekt fra livsoppholdet. Etter husleie og strøm er betalt så sitter  med ca 4000kr i mnd til mat og busskort til barnet... nå var det noe utstyr til leirskole og fotball kontigent som veltet lasset. 

Ser egentlig ikke andre alternativ enn sosialhjelp eller bytte jobb,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, klaget på trekket på 18 000 , men det førte ikke frem.  er det fordi jeg har kollektive fordeler på jobb som blir regnet som inntekt, typ dyre forsikringer, mobil,internett osv. som igjen blir trekt fra livsoppholdet. Etter husleie og strøm er betalt så sitter  med ca 4000kr i mnd til mat og busskort til barnet... nå var det noe utstyr til leirskole og fotball kontigent som veltet lasset. 

Ser egentlig ikke andre alternativ enn sosialhjelp eller bytte jobb,

Kan du forhandle med jobben, om å ikke ha mobil til 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du sjekke med jobben, om det du kan få mobilen som kun jobbtlf - ikke privat bruk?

Og ellers om det er mulig å få bli meldt ut av fellesordninger og heller få det utbetalt?

For er riktig at alt slikt regnes som lønn, men står en i en økonomisk sårbar posisjon kan det fort bli dyrt for en med jobbgoder.

Folk er ikke klar over hvor sårbar en kan bli når deler av lønnen er bundet til tjenester og ordninger, og ikke utbetales i rene penger.

Skrevet

Jeg vet ikke hvem du har klaget til vedr. trekket, men du må gå via NAV for å få dokumentert den reelle situasjonen din. De tar kontakt med både Namsmannen og særnamsmenn for å få regulert størrelsen på trekk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg havnet i en ekstrem livssituasjon en gang hvor jeg plutselig satt med skrapet konto og brått fikk svært økte utgifter og da fikk jeg nødpenger fra NAV selv om jeg hadde 100% jobb med god inntekt.

Anonymkode: c6c58...679

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke hvem du har klaget til vedr. trekket, men du må gå via NAV for å få dokumentert den reelle situasjonen din. De tar kontakt med både Namsmannen og særnamsmenn for å få regulert størrelsen på trekk.

Klaget til namsmann, det hjalp ikke. Så ser egentlig ikke noe annen mulighet enn å bytte til en dårligere betalt jobb for å sitte igjen med mer til livsopphold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja.

Men om du i realiteten hadde nok penger til at du burde klart deg, så vær forberedt at det kan utbetales som lån.

Nei, det skal ekstremt mye til for at NAV gir lån til folk. Nødhjelp har alle krav på, men du må være forberedt på at de kan kreve at du tar i mot økonomisk rådgivning, evt forvaltning om det skjer ofte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (36 minutter siden):

Nei, det skal ekstremt mye til for at NAV gir lån til folk. Nødhjelp har alle krav på, men du må være forberedt på at de kan kreve at du tar i mot økonomisk rådgivning, evt forvaltning om det skjer ofte.

Problemet er at mye av lønnen min er naturalytelser som regnes som inntekt og da trekkes av livsoppholdet. 

Så har ikke så mye å forvalte. Når barnet blir 18 neste år så er det hvertfall ingenting å forvalte. 

Hva gjør man da, lever på nødpenger?

Tar gjerne imot økonomisk rådgivning

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at mye av lønnen min er naturalytelser som regnes som inntekt og da trekkes av livsoppholdet. 

Så har ikke så mye å forvalte. Når barnet blir 18 neste år så er det hvertfall ingenting å forvalte. 

Du kan søke NAV spesifikt om økonomisk rådgivning. Det gjøres på samme skjema som økonomisk sosialhjelp. Så får du hjelp til å gå igjennom økonomien og se om det er mulig å gjøre endringer. De kan også hjelpe til å snakke med namsmannen ang. trekk.

Anonymkode: 1892d...1b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan du se deg om etter en annen jobb? Hva slags naturalytelser er det snakk om? Har aldri vært borte i at NAV regner noe annet enn rene penger som inntekt.  Ville søkt om økonomisk rådgivning! Lønnstrekk skal heller ikke være høyere enn at du har til et ok livsopphold etter trekk, men alt dette kan du få hjelp til å se på :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (42 minutter siden):

Kan du se deg om etter en annen jobb? Hva slags naturalytelser er det snakk om? Har aldri vært borte i at NAV regner noe annet enn rene penger som inntekt.  Ville søkt om økonomisk rådgivning! Lønnstrekk skal heller ikke være høyere enn at du har til et ok livsopphold etter trekk, men alt dette kan du få hjelp til å se på :) 

Mye som regnes som inntekt uten at det er penger. 

Når man da skal hensynta alt mulig i trekket som feriepenger, halv skatt osv som man da i praksis forskutterer så blir det lite igjen i en vanlig måned. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klaget til namsmann, det hjalp ikke. Så ser egentlig ikke noe annen mulighet enn å bytte til en dårligere betalt jobb for å sitte igjen med mer til livsopphold. 

Men hadde du hjelp av NAV med den trekkreguleringa? Det er spørsmålet.

Å bytte til dårligere betalt arbeid gir deg ingen fordeler. Særlig ikke på lang sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...