AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Men får barnet hoppe på sofaen? Snurre rundt på deg mens du holder det i hendene? Lar du det klatre så høyt det vil i treet? Hoppe på trampoline? Snurrer du barnet rundt? Rulle kråke? Får barnet henge opp og ned der det kan? Får det snurre på en stol? Alle disse spesifikke bevegelsene stimulerer barnets nervesystem. Barn trenger sensorisk stimuli omtrent hver andre time, om barnet ikke får det så blir det rastløst, sliter med å finne roen, hyperaktivt, klarer ikke sitte stille osv. Kan dette være årsaken til at så mange foreldre tror og mener barna deres har ADHD? Barn leker så lite fysisk i disse dager, de får beskjed om å være forsiktig, plasseres foran iPad. Barn er helt avhengig av vestibulær input inform av ulike typer bevegelser. Anonymkode: c2fc2...4bb
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #2 Skrevet 6. juni 2023 Nei, helt normalt rolige/urolige barn. De får leke og herje inne og ute innenfor fornuftige grenser. De får være barn. Anonymkode: 01c06...e28
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #3 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 17.56): Men får barnet hoppe på sofaen? Snurre rundt på deg mens du holder det i hendene? Lar du det klatre så høyt det vil i treet? Hoppe på trampoline? Snurrer du barnet rundt? Rulle kråke? Får barnet henge opp og ned der det kan? Får det snurre på en stol? Alle disse spesifikke bevegelsene stimulerer barnets nervesystem. Barn trenger sensorisk stimuli omtrent hver andre time, om barnet ikke får det så blir det rastløst, sliter med å finne roen, hyperaktivt, klarer ikke sitte stille osv. Kan dette være årsaken til at så mange foreldre tror og mener barna deres har ADHD? Barn leker så lite fysisk i disse dager, de får beskjed om å være forsiktig, plasseres foran iPad. Barn er helt avhengig av vestibulær input inform av ulike typer bevegelser. Anonymkode: c2fc2...4bb Det er ikke min erfaring. Nær sagt alle barnefamilier har trampoline barna kan hoppe på så mye de vil. Barn får utfolde seg, men nå har alle mine brekt en arm hver og det er jo ikke noe å trakte etter heller. De kan fint klatre i trær uten «å klatre så høyt de vil». Anonymkode: 12def...2cf
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #4 Skrevet 6. juni 2023 Det finnes en mellomting, da. Mine får ikke hoppe i sofaen eller herje vilt inne, det har jo noe med at de skal kunne oppføre seg hos andre folk også. Men de blir ikke plassert foran en skjerm for det. I helgene er vi ute, i barnehagen er de myke ute og eldste har sfo og fritidsaktiviteter ellers. På ettermiddagene tar vi det som regel med ro, men er de gira og har mye energi får de ut å herje fra seg der. Anonymkode: 37958...826
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #5 Skrevet 6. juni 2023 Ja det får han. Men han har også adhd. Anonymkode: 3d5bd...7db
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #6 Skrevet 6. juni 2023 Her begrenser jeg barna lite når de er ute. De kan klatre og herje, griper kun inn dersom det er direkte farlig det de holder på med ( som er sjelden). Jeg forsøker dog å begrense dem inne. Roping og brøling inne synes jeg er krevende, og hopping i sofaen vil jeg ikke ha, pga faren for ødeleggelser. Men 4 åringen får lov til å turne på meg, sitte på ryggen etc. Anonymkode: 6f86b...001
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå