AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Jeg har opplevd det så ofte siste par årene, at jeg skjønner at det ikke er tilfeldig. Noen som vet om de får parti med kort holdbarhetsdato billigere? Sykt kvalmt at de selger det til full pris, og at man blir avhengig av å sjekke datoen på ALT man kjøper, spesielt når matprisene allerede er kunstig høye. Flere som har lagt merke til det samme, eller gjelder det kun Rema 1000 i Ålesund (Blindheim og Flisnes)? Anonymkode: d54c6...89b 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Skrevet 3. juni 2023 Nei, det må være et lokalt problem der du bor. De ansatte i butikken skal sjekke hyllene og plassere varer med kort holdbarhet (1-2 dager) i en disk med varer som selges til redusert pris (som regel -40-50%). Uansett er det ikke dumt å sjekke holdbarhetsdato på tingene man kjøper. Det trodde jeg de fleste gjorde, men tydeligvis ikke. Anonymkode: 2a6b2...299 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 Har lagt merke til det samme (Vestlandet), og sjekker dato når jeg har tid og ork. Ikke alltid like enkelt når man har flere barn og ikke har all verdens tid i butikken etter jobb før henting i barnehage. Dette gjelder også populære varer, så det er ikke sjans at varene har ligget lenge. Dette er med overlegg. Anonymkode: 8113d...498 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 Som om ikke matbaronene har håvet inn nok... 🤢 Anonymkode: d54c6...89b 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #5 Skrevet 3. juni 2023 Enda en ting å huske på. Det er jo ikke rart at mat blir kastet... Anonymkode: 8c2e8...dfb 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 Syns Rema generelt er dårlig på å sette ned datovarer. Finner ofte utgåtte varer i hyllene, både tørrvarer og ferskvarer. Jeg handler faktisk av og til på Flisnes, sjeldnere på Blindheim (bor et annet sted på Sunnmøre.), men handler der ikke nok til at jeg vet hvordan de er på datovarer. Syns ikke at Moa er særlig gode på å sette ned varer heller. Anonymkode: ff6e2...f23 4 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #7 Skrevet 3. juni 2023 Men det er jo ikke greit i det hele tatt. Noen av oss er ikke komforable med å spise utgåtte varer, og enda mindre betale full pris for de... Anonymkode: 8113d...498
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #8 Skrevet 3. juni 2023 Meny gjør det samme Anonymkode: 9c92c...304 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #9 Skrevet 3. juni 2023 Kjøpte pølser 16. mai, de gikk it på dato 19. Oppdaget det da vi ikke rakk å spise opp alle… Dette var i Bergen. Anonymkode: 60c9a...e75 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #10 Skrevet 3. juni 2023 Det er jo greit når man faktisk er klar over det og sjekker dato på alt man kjøper, men skulle tro at dette var et minimun å forvente av ansatte i butikken - dersom de ikke har fått beskjed om å ignorere det. Ser for meg at mange slitne og stressa småbarnsforeldre ikke sjekker dato. Anonymkode: d54c6...89b 1 2
Ænema Skrevet 3. juni 2023 #11 Skrevet 3. juni 2023 (endret) har samme erfaring her på sunnmøre/ålesund. men gjelder både rema og kiwi. jeg har også sagt ifra til butikken. men neste gang jeg kommer er det fortsatt ikke fjernet. dette skjer i 50% av tilfellene Endret 3. juni 2023 av Ænema 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #12 Skrevet 3. juni 2023 Det virker jo som at alt handler om å tyne mest mulig penger ut av oss forbrukere, koste hva det koste vil. Anonymkode: 8113d...498 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #13 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det virker jo som at alt handler om å tyne mest mulig penger ut av oss forbrukere, koste hva det koste vil. Anonymkode: 8113d...498 Dette. Ingen tvil om at butikken får disse varene til redusert pris, og selger de til fullpris. Anonymkode: 8c2e8...dfb
Peanut Skrevet 3. juni 2023 #14 Skrevet 3. juni 2023 Nei, det er viktig å sjekke datoen. Når det gjelder kjøtt og fisk er det og viktig å sjekke hvordan det ser ut. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #15 Skrevet 3. juni 2023 Peanut skrev (Akkurat nå): Nei, det er viktig å sjekke datoen. Når det gjelder kjøtt og fisk er det og viktig å sjekke hvordan det ser ut. Selvsagt er det viktig... men det er fortsatt ikke innafor å selge store paller med utgåtte varer til full pris. Ikke alle sjekker, spesielt ikke gamle folk. Er det etisk riktig? Nei. Bryr de seg? Nei. Hvem tar prisen, mens baronene blir enda rikere? Vi. Anonymkode: 8c2e8...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #16 Skrevet 3. juni 2023 Det er ikke lov å omsette utgåtte varer, heller ikke til redusert pris. Vare hvor best før dato er passert er noe annet. De kan fritt omsettes, og forbruker må vurdere om de vil betale full pris. Min butikk pleier å merke varene, og evt sette ned prisen. Anonymkode: 6c377...81f 1
Ænema Skrevet 3. juni 2023 #17 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke lov å omsette utgåtte varer, heller ikke til redusert pris. Vare hvor best før dato er passert er noe annet. De kan fritt omsettes, og forbruker må vurdere om de vil betale full pris. Min butikk pleier å merke varene, og evt sette ned prisen. Anonymkode: 6c377...81f joda de fleste av disse varene er jo best før. spesielt tørrvarene og andre type varer. men har funnet både pålegg, kjøtt, melk som har gått ut. disse er vel mest sannsynlig ikke blitt sette og fjernet. men uansett er det dårlig at man kan risikere å komme hjem med noe som gikk ut i forrige uke.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #18 Skrevet 3. juni 2023 En gang hadde butikken fjernet markørene på varene som åpenbart ikke var gode. Datoen var god, men varen inni så gammel ut. Hadde sikkert ligget for lenge i romtemperatur. Anonymkode: 53103...ff0
ruffen29 Skrevet 3. juni 2023 #19 Skrevet 3. juni 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Dette. Ingen tvil om at butikken får disse varene til redusert pris, og selger de til fullpris. Anonymkode: 8c2e8...dfb Det vet jeg at de gjør gjennom kjente og bekjente som har årevis erfaring som selgere i den bransjen. Dette er partier de får tilbud om å ta inn av selgere til sterkt redusert pris for å slippe at de skal måtte kaste dem.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #20 Skrevet 3. juni 2023 Rema er den kjeden som desidert er dårligst på å sette ned datovarer. 25% på varer som går ut samme dag. Anonymkode: 405fe...b71 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå