Gå til innhold

Flytte ut som 16-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg vil gjerne flytte ut av husholdningen, men vet ikke hvordan. Hva må jeg gjør og hvordan får jeg lånekasse?

Anonymkode: f7602...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Søk om å komme inn på vgs der du må bo på hybel. Da kan du få borteboer-stipend av Lånekassen.

Anonymkode: 6dc4c...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det er nødvendig for videre skolegang må foreldre betale. 

Dersom det er uholdbart å bo hjemme, er det barnevernet som kan bistå og evt. gi deg egnet bolig (barnekollektiv, barnehjem, fosterhjem)

Hvis du bare vil flytte er det foreldrene dine som må gi tillatelse og støtte økonomisk.

Anonymkode: 3575d...17f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis foreldre ikke vil betale for deg og ikke tilate deg å flytte ut, hva gjør man da?

Endret av Rose_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ikke borteboerstipend før du flytter langt unna hjemmet for å gå på skole hvis linja ikke finnes der du bor. Og det er knapt nok til å dekke husleia. 

Hvis hjemmeforholdene er så dårlige at du ikke kan bo hjemme kan du ta kontakt med barnevernet. 

Hvis du vil flytte fordi foreldrene dine er duster: det er sånn i tenårene. Mamma og pappa blir så jævlig teite. Prøv å snakk om det. Si fra hva du trenger (innetider, lommepenger, soving i helgene etc) og tilby hva du kan gjøre for å få disse godene (vaske badet hver fredag, støvsuge annen etasje og trappene to ganger i uka, gå fast ut med all søppel og kildesortering før det flyter over, passe småsøsken to ganger i måneder osv). Og skaff deg en jobb. Da får du mer tid ut av huset og du tjener dine egne penger og kan enten bruke de på must haves som foreldre ikke ser vitsen i, eller spare de så du kan flytte ut tidligere/få det romsligere som student. 

Anonymkode: 49469...0ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rose_ skrev (3 minutter siden):

Og hvis foreldre ikke vil betale for deg og ikke tilate deg å flytte ut, hva gjør man da?

Hvis det ikke er grunnlag for barnevern og foreldrene dine bestemmer noe du som mindreårig ikke liker, er det bare å suck it up og vente til du er myndig.

Anonymkode: aa38c...abd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rose_ skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke noe en 16 åring kan bestemme alene. Snakk med rådgiver på skolen. Så kan den hjelpe deg til å finne ut av hvilke muligheter du har. Det er en del kriterier som skal fylles for å få støtte av lånekassa. Familievernkontoret kan også være til hjelp, i forhold til å få en dialog med dine foreldre. 

Anonymkode: 1e17f...0b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom det er nødvendig for videre skolegang må foreldre betale. 

Dersom det er uholdbart å bo hjemme, er det barnevernet som kan bistå og evt. gi deg egnet bolig (barnekollektiv, barnehjem, fosterhjem)

Hvis du bare vil flytte er det foreldrene dine som må gi tillatelse og støtte økonomisk.

Anonymkode: 3575d...17f

Bv kan også betale for leiebolig dersom de mener ts kan ta vare på seg selv, men da må forholdet til foreldrene være ganske dårlig. 

Anonymkode: 012d1...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vil du flytte ut? Har du det vanskelig hjemme?

Anonymkode: 5c8ea...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei, jeg vil gjerne flytte ut av husholdningen, men vet ikke hvordan. Hva må jeg gjør og hvordan får jeg lånekasse?

Anonymkode: f7602...436

Problemer hjemme eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har separert og eg krangle med moren min ofte. Vi skal flytte ut snart, men har vansker å finne leilighet for tre. Har hatt tanker å bo alene ganske lenge, men moren min sier nei til det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rose_ skrev (9 minutter siden):

Foreldrene mine har separert og eg krangle med moren min ofte. Vi skal flytte ut snart, men har vansker å finne leilighet for tre. Har hatt tanker å bo alene ganske lenge, men moren min sier nei til det. 

Skjønner at det er vanskelig. Det er ikke så uvanlig å krangle med foreldrene sine når man er tenåring. Klarer dere å ha noen samtaler som ikke ender i krangel? Er det krangel om alt? Husk at det ikke er ditt ansvar at moren din skal finne et passende sted å bo.

Du kan snakke med helsesykepleier, en lærer, fastlegen din eller en annen voksen du stoler på. Det kan være godt å lufte litt tanker. Det er mulig dere trenger en tredjeperson å snakke med, slik at dere kan finne løsninger på det som er vanskelig. 

Jeg har en 16 åring og han hadde heller ikke fått lov å flytte ut. Men jeg hadde vært interessert i å snakke om det og prøve å finne løsninger. 

Anonymkode: 5c8ea...440

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt på internatskole?

Det gjorde jeg. Både fordeler og ulemper ved det, da.

Anonymkode: 7e399...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

flytter man til ett helt annet fylke, så må det enten være fordi den videregående skolen som ligger aller nærmest der du bor sammen med foreldrene dine ikke har den linjen du egentlig ønsker å studere ved. 

eller hvis du flytter, og skaffer deg en adresse i den kommunen / fylket hvor du ønsker å studere. Men den videregående skolen må uansett ligge veldig langt unna der foreldrene dine bor. Ellers får du ikke stipend. Men da blir du i så fall nødt til å skaffe deg en adresse innen først juni eller hva det nå var. Men dette burde du selvfølgelig slå opp, for å finne ut hvor langt unna som egentlig gjelder - og om ting er nødt til å gjøres innenfor enn visst frist. 

Anonymkode: 3ef48...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvordan reglene er i dag, så tar utgangspunkt i hvordan det var for 10 år siden da jeg flyttet ut som 17-åring for å gå på vgs. Skolen måtte være et visst antall kilometer (tror det var 40 km) og/eller en viss reisetid (tror det var minst 3 timer t/r) unna hjemadressen for å få borteboerstipend, og det var så vidt det ble oppfylt for min del. Lånekassen satte seg på bakbeina hver høst selv om jeg hadde sendt inn kart over reiselengde året før, og stipendet ble forsinket men etterbetalt flere mnd etterpå. Dvs jeg fikk alle pengene til slutt, men gikk 2-3 mnd fra skolestart uten å få de. Stipendet jeg fikk var kun akkurat nok til mat, foreldrene mine betalte husleie og alt annet. Finnes kanskje ordninger som gir høyere stipend eller eventuelt lån. Det var også veldig slitsomt psykisk å flytte ut så ung, og det gikk egentlig ikke bra. Dette selv om jeg hadde meget anstrengt forhold til foreldrene mine, og hadde gledd meg lenge til å flytte ut. Om man er klar som 16-17 åring til å flytte ut helt for seg selv er meget individuelt.

Om du vil gå på vgs i samme kommune så tenker jeg de fleste kommuner er såpass små at det blir vanskelig å oppfylle krav for borteboerstipend, men det vet jeg ikke med 100% nøyaktighet.

Hva med internatskole? 

Anonymkode: 6bfa7...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Rose_ skrev (5 timer siden):

Men hvis det er i samme kommune?

Hvordan har du tenkt til å finansiere din egen bolig og det du trenger for å leve?

Du har ikke krav på stipend innad i egen kommune. Du må bo minst 4 mil i fra skolen og selv da, er det en del andre kriterier som på oppfylles. 

Anonymkode: 1e17f...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...