AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Har oppspart ca. 4 uker i avspasering, og har så langt tatt ut 3 dager ferie. Har tenkt å ta ut 2 uker ferie i sommer og 2 uker avspasering. Da har jeg fortsatt igjen avspasering til jul. Hadde vært fint å slippe trekk i lønn. Noen som kan dette? Er ansatt i staten. Anonymkode: daff2...87b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Skrevet 3. juni 2023 Du blir trukket for ferie uansett. Det er også grenser for hvor mye ferie og avspasering du får overført til neste år. Anonymkode: 8ed29...2d1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 Avspasering kan du ta når du selv vil. Men ferien bør du bruke opp for den må uansett benyttes innen april neste år tror jeg. Men hos oss praktiseres det slik at avspasering styrer du selv når du vil ta. Anonymkode: d42b8...c9f
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du blir trukket for ferie uansett. Det er også grenser for hvor mye ferie og avspasering du får overført til neste år. Anonymkode: 8ed29...2d1 Ja jeg får ikke overført avspasering, og kan kun avspasere i juli og romjula. Hvorfor blir jeg trukket 5 uker om jeg bare bruker 3? Vil det si at jeg blir trekt 5 uker i lønn, men ikke får brukt 3 av disse? Eller at jeg må godta at uker med avspasering bare blir borte? Anonymkode: daff2...87b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #5 Skrevet 3. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Avspasering kan du ta når du selv vil. Men ferien bør du bruke opp for den må uansett benyttes innen april neste år tror jeg. Men hos oss praktiseres det slik at avspasering styrer du selv når du vil ta. Anonymkode: d42b8...c9f Pga. langtidssykmeldinger og for mye å gjøre får ingen ta ut noe fra august til midten av desember. Anonymkode: daff2...87b
Andro Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 Du har rett og plikt til å ta ut 5 uker ferie årlig. Arbeidsgiver skal i god tid før ferien ha planlagt hvordan du tar ut ferien, og planlegge fri. Det er ikke noe dere kan avtale dere bort fra, men du kan forhandle om å få utbetalt avspaseringen dersom det er driftsmessig vanskelig å få tatt det ut i fridager. Kontakt din tillitsvalgte. 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #7 Skrevet 3. juni 2023 Mange ulike svar her. Hos oss kan vi ha +50 timer eller overføre 14 feriedager til neste år uten særlig avtale. Det er mulig å få overført mer hvis det er særlige grunner til det, slik som hos deg når du har vært langtidssykemeldt. Arbeidsgiver kan bruke styringsretten sin og kreve at du tar 3 av de 5 ukene med ferie i hovedferieperioden som er mai til september, men alle steder jeg har jobbet har det vært ganske fleksibelt. Sånne ting kommer jo an på om du jobber et sted med vaktordning som må gå opp eller om du har mer fleksible selvstendige oppgaver. Snakk med sjefen din. Anonymkode: b2bc7...17e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #8 Skrevet 3. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Har oppspart ca. 4 uker i avspasering, og har så langt tatt ut 3 dager ferie. Har tenkt å ta ut 2 uker ferie i sommer og 2 uker avspasering. Da har jeg fortsatt igjen avspasering til jul. Hadde vært fint å slippe trekk i lønn. Noen som kan dette? Er ansatt i staten. Anonymkode: daff2...87b Hvis du har full feriepengeopptjening er ferie lovpålagt på generell basis, og ikke noe du kan velge dessverre. Det finnes noen unntak, men da må du fortelle mer om arbeidsituasjonen, ev. sjekke det opp mot loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Jeg ville forsøkt å snakke med leder, i fjor hadde jeg 120 fleksisaldo når det nærmet seg slutten på året, og jeg endte med å få 70 timer av de utbetalt som lønn. Anonymkode: 9bab5...cd4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #9 Skrevet 3. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Mange ulike svar her. Hos oss kan vi ha +50 timer eller overføre 14 feriedager til neste år uten særlig avtale. Det er mulig å få overført mer hvis det er særlige grunner til det, slik som hos deg når du har vært langtidssykemeldt. Arbeidsgiver kan bruke styringsretten sin og kreve at du tar 3 av de 5 ukene med ferie i hovedferieperioden som er mai til september, men alle steder jeg har jobbet har det vært ganske fleksibelt. Sånne ting kommer jo an på om du jobber et sted med vaktordning som må gå opp eller om du har mer fleksible selvstendige oppgaver. Snakk med sjefen din. Anonymkode: b2bc7...17e I all hovedsak så kan man ikke vike fra ferieloven, selv om det er mange ledere som gjør det likevel. Da jeg tidligere jobbet i et lite firma (fem-seks ansatte) kunne jeg droppe å ta ferie i det store og hele, men det var altså et brudd på loven om ferie. Anonymkode: 9bab5...cd4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #10 Skrevet 3. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du blir trukket for ferie uansett. Det er også grenser for hvor mye ferie og avspasering du får overført til neste år. Anonymkode: 8ed29...2d1 Det er en "grense" for hvor mye ferie man kan overføre til neste år ja, men konsekvensen av å ikke ta ut all sin lovpålagte ferie er likevel at den må overføres til året etter. Selv om det kan være et lovbrudd fra arbeidsgiver/arbeidstaker å ikke ta ut nok ferie, så må den overføres til året etter. Hilsen ferieloven §7. Anonymkode: 1d95e...152
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #11 Skrevet 3. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja jeg får ikke overført avspasering, og kan kun avspasere i juli og romjula. Hvorfor blir jeg trukket 5 uker om jeg bare bruker 3? Vil det si at jeg blir trekt 5 uker i lønn, men ikke får brukt 3 av disse? Eller at jeg må godta at uker med avspasering bare blir borte? Anonymkode: daff2...87b Avspaser i stedet for å ta ferie. De har ikke lov å slette ferien din. Anonymkode: 1d95e...152
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #12 Skrevet 3. juni 2023 "Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14." Anonymkode: 1d95e...152
Whistler Skrevet 3. juni 2023 #13 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja jeg får ikke overført avspasering, og kan kun avspasere i juli og romjula. Hvorfor blir jeg trukket 5 uker om jeg bare bruker 3? Vil det si at jeg blir trekt 5 uker i lønn, men ikke får brukt 3 av disse? Eller at jeg må godta at uker med avspasering bare blir borte? Anonymkode: daff2...87b Avspasering er ikke alltid avspasering. Hvilke kvoter er avspaseringen opptjent på? Flexitid er for eksempel ikke avspasering. Det er et ansattstyrt gode, og om de timene ikke brukes kan de strykes ned til et tallfestet antall timer. Er det H/H timer kan arbeidsgiver kjøpe ut disse om de ikke brukes. Avspseringstimer som er pålagt merarbeid er arbeidsgiverstyrt, og om de ikke tas ut som fritid frivillig kan arbeidsgiver pålegge uttak gjennom arbeidsplan, eller om økonomien tillater det kjøpe de ut. Siden gjenkjøp av timer fra arbeidsgiver gir et påslag på 50% regnes det som overtid opp mot årskvoten. Arbeidsgiver kommer til å trekke fem uker lønn i forbindelse med feriepengeoppgjøret uavhengig av hvor mange ferieuker du tar ut av feriekvoten din. Ved langtiddsykemelding kan arbeidsgiver unntaksvis pålegge deg å avvikle ferie. Ferieloven gir både arbeidstaker og arbeidsgiver en lovmessig plikt til å avvikle fire uker og en dag ferie. De siste dagene er den tariffestede ferien, og de er de eneste feriedagene arbeidsgiver kan kjøpe tilbake (også unntaksvis). Gjenkjøp av ferie er billig for arbeidsgiver, og derfor er også loven klar på at du har et ekstra vern mot dette. Hvilken type avspasering er det du har fire uker oppspart? 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #14 Skrevet 4. juni 2023 Det er flexitid som er oppspart. Forresten ikke jeg som har vært sykmeldt men flere andre på avdelingen, så jeg har jobbet 1-3 timer ekstra hver dag. Startet i denne jobben i august, men var ansatt hos et annet firma før det og fikk feriepenger på siste lønning. (Har spart opp litt over en månedslønn til ferie, så den biten er grei). Jeg kan nok ha 5 uker ferie/avspasering om jeg tar litt ekstra i uka før jul, men det kommer ikke til å skje at jeg skal kunne ta ut 20 dager avspasering og 22 dager ferie. Jeg får jo mer og mer fleksitid hver eneste dag. Så da kan de si at det var fint jeg jobbet ekstra, men ikke få noe igjen for det? Anonymkode: daff2...87b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #15 Skrevet 5. juni 2023 Du må slutte å være dumsnill og heller kreve overtid på det du jobber ekstra. Anonymkode: a84c0...8ed 3
Whistler Skrevet 5. juni 2023 #16 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er flexitid som er oppspart. Forresten ikke jeg som har vært sykmeldt men flere andre på avdelingen, så jeg har jobbet 1-3 timer ekstra hver dag. ................................. Så da kan de si at det var fint jeg jobbet ekstra, men ikke få noe igjen for det? Anonymkode: daff2...87b Nå blir spørsmålet hvorfor du jobber flexitid for å dekke opp for sykefravær. Det er ikke din oppgave å dekke for disse med flexitid. Du får finlese tariffavtalen din, eller flexitidsreglementet for å se hvor mye arbeidsgiver kan stryke, og når. Samtidig bør du ta en prat med din tillitsvalgte om problematikken. Det er jo derfor man er med i en fagforening. Det er et lederansvar å enten la noen oppgaver ligge, eller pålegge overtid. Overtid skal være nødvendig, det skal være pålagt og det skal være tidsavgrenset. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå