AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Hei! Er det noen her med ME som har erfaring med å få låne elektrisk rullestol, enten varig eller sporadisk ved besøk i parker/17.mai eller annet som krever mye ståing/gåing. Er dette vanskelig å få? Anonymkode: 62a34...2e8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Skrevet 3. juni 2023 Jeg har ikke ME, men en annen tilstand hvor jeg har problemer med å gå. Jeg fikk hjelp av ergoterapeut i kommunen min til å søke. Det tok litt tid, husker ikke helt men kanskje et halvt år fra vi søkte til jeg hadde stolen. Anbefales på det sterkeste, jeg elsker stolen min. Anonymkode: 2de0c...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 Ja, det kan du absolutt få. Ta kontakt med ergoterapeut i din kommune for å få hjelp med søknaden. Et fantastisk hjelpemiddel det er verdt å benytte seg av. Anonymkode: c3898...94c 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 Ja. Mange som er delvis gående rullestolbrukere, og de med ME trenger jo nettopp elektrisk. Har en bekjent med ME som fikk sånn scooter liksom. Tok en liten stund ja, så i mellomtiden hadde hun vanlig rullestol. Anonymkode: aac75...753
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #5 Skrevet 3. juni 2023 Hei. Takk for svar. Vanligvis greier jeg meg fint slik det er nå, siden jeg har elsparkesykkel. Den avlaster, så jeg ikke må gå så langt til buss eller jobb (de få timene jeg jobber). Jeg er ikke helt sengeliggende og ikke avhengig av rullestol for å komme meg ut døra. Lange strekninger løses med elsparkesykkel. Inni huset tar setter jeg meg på en kjøkkenkrok og lager mat, samt setter meg i badekar/dusjer sittende. Jeg kunne derimot vært i behov av en elektrisk rullestol på dager hvor jeg er ute blant folk og må stå mye. Jeg klarer ikke å stå for lenge, og det er ikke alltid lett å finne en sitteplass. F.eks hvis venninner inviterer meg på et arrangement, konsert, shoppingsenter. Jeg klarer ikke å stå for lenge og må ofte sette meg ned mellom hver butikk. 17.mai f.eks når jeg ser på toget, så må jeg bare sette meg ned på bakken. Hadde jeg hatt en elektrisk rullestol kunne jeg avlastet energinivået mye. Slik det er nå må jeg trekke meg vekk fra vennene mine når vi er ute, bare fordi jeg må lete etter et sted å sitte. De vil gjerne stå for å se hva som skjer på scenen hvis vi er på konsert, mens jeg forviller meg vekk for å finne et sted å sitte. Alt går med til å finne sitteplasser fremfor å konsentrere meg om venninnene mine eller det vi faktisk har betalt for/oppsøkt å se. En benk uten ryggstøtte avlaster heller ikke i tilstrekkelig grad. Kunne trengt en elektrisk rullestol når jeg er ute med venner, da det fort blir mye ståing kombinert med mye gåing. Men er usikker på om jeg ville fått det innvilget når jeg de fleste dager klarer meg uten. Jeg trenger det bare når det er aktiviteter som krever at jeg går og står mye samme dag, og når det er såpass mye folk ute at det ikke er sitteplasser å finne. Det begrenser jo også vennene mine at vi ikke kan gå rundt slik vi ønsker, fordi jeg hele tiden er avhengig av å sette meg ned. Med en rullestol hadde vi sluppet problemet. Anonymkode: 62a34...2e8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Men er usikker på om jeg ville fått det innvilget når jeg de fleste dager klarer meg uten. Jeg trenger det bare når det er aktiviteter som krever at jeg går og står mye samme dag, og når det er såpass mye folk ute at det ikke er sitteplasser å finne. Det begrenser jo også vennene mine at vi ikke kan gå rundt slik vi ønsker, fordi jeg hele tiden er avhengig av å sette meg ned. Med en rullestol hadde vi sluppet problemet. Anonymkode: 62a34...2e8 Det er det samme for meg, jeg behøver ikke stolen hver dag, bruker den ved behov. Men du behøver kanskje ikke understreke hvor lite behovet ditt er i samtale med ergoterapeuten? Fokuser på alle de situasjonene hvor du faktisk behøver den, for de er jo ganske mange. Anonymkode: 2de0c...ec3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå