Mammafranord Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 (endret) Hei. Jeg har nylig fått diagnosen ADHD uoppmerksom type i en alder av 30 år. Er visst vanlig at jenter får det seint har jeg skjønt. Og mye opp gjennom livet gir mening til hvorfor ting har vært så vanskelig 😔 brukte 5 år ekstra tid på studiekompetansen, aldri følt meg sterk sosialt, detter fort «bort», havner ofte i den bobla at jeg bare ligger å nistirrer i telefonen selv om det er masse som må gjøres. Spesielt etter bruddet med pappan til begge jentene etter 7 år sammen har ansgten og depresjonen steget også. Vanskelig å organisere familielivet og jobblivet alene. Så nå har vi ikke 50/50 løsning lenger. Han har dem litt mer. Er enda der at jeg setter meg inn i diagnosen. Merker jeg er veldig giddesløs, lite motivert til det meste, vanskelig å starte dagen. Har også en fryktelig undre uro, tankekjør hele tiden. Sliter med å være i nuet her og nå. På jobb fungerer jeg fordi det er en fysisk jobb. Sleit meg ihjel gjennom bachelor i ledelse, innovasjon og marked, og jobb på kontor var grusomt. Er mye sliten og trøtt også. Har aldri overskudd. Og har jeg overskudd så bruker jeg det opp med en gang🙈 Har ikke vært noe bedre på medisinen, men ingen har fulgt det opp heller. Så gleder meg og gruer meg til å kjenne hvordan det er å være bare meg uten medisinen. Er der flere jenter/mammaer her med ADHD? Hvordan kommer dere gjennom dagene? Noen strategier, tips og råd? for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Endret 4. juni 2023 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Skrevet 3. juni 2023 Hei! Har du prøvd ADHD medisin enda? Jeg er i utprøving selv og har så lang prøvd Ritalin og Aduvanz. De har fjernet tankekjøret for min del. Men sliter enda med denne manglende tiltaksevnen. Sitter og ser ut i lufta og kommer ikke i gang med ting. Hadde håpet på mer effekt på disse problemene. Anonymkode: 6839a...16a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 Det er ikke sikkert at noe av det som hjelper meg hjelper deg. Men dette er hva som hjelper meg. Først må jeg være frisk og sunn. Og jeg må sove nok. Og beskytte mest mulig for stress. Så lager jeg lister og følger en timeplan. Og så er det å kunne ordet NEI. Nok hvile og nok styrketrening fungerer for meg. Jeg trener 2-3 timer om dagen. Du er mor så det kan ikke du. Men få noe trening hver dag. 30 minutter kan holde det. Jeg er 46 år og bruker ingen medisiner. Anonymkode: 988b9...ab0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 Jeg er mamma og fikk diagnosen nettopp, er 39. Har klart "alt" i livet, så jeg har utarbeidet mange triks for å klare jobb, skole, å gjennomføre prosjekt osv. Men har slitt meg helt ut, som var grunnen til at jeg måtte begynne å finne ut hva som var "galt". Etter å ha begynt på Ritalin er hverdagen helt forandret, ro i hodet og jeg klarer å fokusere på det jeg skal gjøre over lengre tid. Jeg har slitt så mye, at jeg orker ikke leve uten medisinen. For meg fungerer det ikke godt nok med nok søvn, trening osv. Anonymkode: 88208...a96
Perelandra Skrevet 4. juni 2023 #5 Skrevet 4. juni 2023 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner og svar til dette Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå