Gå til innhold

Hvordan kan vi sikre at vektere ikke blir utsatt for trusler og vold?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan vi sikre at folk ikke blir utsatt av vold og urettferdig behandling fra vektere er et like viktig spørsmål. Mange av de er lite hyggelige typer som gir bøter til barn som har kjøpt seg feil billett på bussen. Vi trenger kanskje færre vektere og mer politi. 

Anonymkode: 0ec44...904

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan kan vi sikre at folk ikke blir utsatt av vold og urettferdig behandling fra vektere er et like viktig spørsmål. Mange av de er lite hyggelige typer som gir bøter til barn som har kjøpt seg feil billett på bussen. Vi trenger kanskje færre vektere og mer politi. 

og få drittsekker som muligens er ruset på både det ene eller det andre, eller med sinnsykt makt-behov sånn som i Kongsberg?  

Anonymkode: c2c5c...669

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jobbet som frivillig vakt under en festival,  99% er greie folk, så er det også 1% som er kun ute etter å lage kvalm, gjerne gjenger frekke,ødlegger,truer osv. Kan godt være du er en av de som tolker alt i verste mening, det hadde gjerne moe til felles, det var ikke så mye omløp i hodet til å ta imot fornuft.

Anonymkode: e4984...642

• Liker 3
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Har du blitt kastet ut av dørvakta, eller?😂

En vekter som bruker vold unødig er en uproffesjonell vekter som skal og bør miste jobben. Det sier seg jo selv.

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (3 timer siden):

Har du blitt kastet ut av dørvakta, eller?😂

En vekter som bruker vold unødig er en uproffesjonell vekter som skal og bør miste jobben. Det sier seg jo selv.

Aldri skjedd med meg, men vet av flere som har blitt utsatt for unødvendig vold  og lite hyggelig oppførsel fra vektere ja. Både på buss og på bar.  Det burde si det selv, men de slipper unna med det. De blir trodd over de "sivile". Mange vektere virker som de er maktsyke drittsekker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Aldri skjedd med meg, men vet av flere som har blitt utsatt for unødvendig vold  og lite hyggelig oppførsel fra vektere ja. Både på buss og på bar.  Det burde si det selv, men de slipper unna med det. De blir trodd over de "sivile". Mange vektere virker som de er maktsyke drittsekker. 

Hvis du blir utsatt for unødvendig vold på både buss og bar så ville jeg kanskje spørt meg selv hva er det som gjør at jeg havner i håndgemeng i det daglige og kanskje fått hjelp med det

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du blir utsatt for unødvendig vold på både buss og bar så ville jeg kanskje spørt meg selv hva er det som gjør at jeg havner i håndgemeng i det daglige og kanskje fått hjelp med det

Hvem har sagt det er daglig? Her fabler du om ting. Jeg kjenner FLERE betyr ikke at det skjer med en person daglig. Lær deg å lese.  Du bør vel heller spørre deg hva problemet til vektere som gir bøter til barn som har kjøpt for dyr billett er. Eller når de står og bjeffer oppi fjeset på folk når de bruker litt tid på å finne fram billetten...

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke så mye man kan gjøre når man har en utsatt stilling som dette, er man vekter jobber man med håndhevelse av regler, så da er det dessverre å forvente at enkelte kan reagere aggressivt. Det er en del av jobben, på samme måte som andre som jobber i "frontlinjestillinger" og det er nok mer matnyttig å fokusere på kursing/opplæring/erfaring til å takle det på best mulig måte. 

Anonymkode: ed49c...0f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både vektere og politi må ha våpen.

Anonymkode: c1eeb...ba1

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Både vektere og politi må ha våpen.

Anonymkode: c1eeb...ba1

Yeah right....

Anonymkode: 7f37e...147

Skrevet
Majer skrev (På 3.6.2023 den 11.51):

https://www.nrk.no/rogaland/tre-av-ti-vektere-har-blitt-fysisk-skadet-pa-jobb-_-fagforbund-mener-tallene-er-skremmende-1.16410017 Overskriften sier det meste. Ingen skal bli utsatt for vold på jobb, men det rammer ofte yrkesgrupper som vektere, politi og sykepleiere.

Beklager, men de aller fleste vektere som blir utsatt for vold og trusler, har skyld i det selv.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart, for det er jo på en måte jobben deres å håndtere folk som ikke oppfører seg greit.

Men for all del: Ingen bør true eller eller bruke vold mot vektere.

Skrevet

https://www.nrk.no/rogaland/tre-av-ti-vektere-har-blitt-fysisk-skadet-pa-jobb-_-fagforbund-mener-tallene-er-skremmende-1.16410017 Overskriften sier det meste. Ingen skal bli utsatt for vold på jobb, men det rammer ofte yrkesgrupper som vektere, politi og sykepleiere.

Vel. Vektere er der nettopp for å vokte folk fra dem som er voldelige og truende. På samme måte som politi, brannvesen osv, er dette en del av jobbrisikoen. På samme måte som sykepleiere som jobber med utagerende psykiatriske pasienter, må regne med ubehagelige opplevelser. 

I en ideell verden skal ikke vold og trusler finnes. Men vi lever ikke i en ideell verden, derfor trenger vi blant annet vektere.

Skrevet

I utgangspunktet ønsker man at arbeidstakere skal slippe vold, men disse tre yrkesgruppene må forvente at jobbhverdagen  deres innholder vold: det er fundamentet i alle tre stilligene, selv om det er ulike omfang. 
Spesielt vektere ville ikke hatt jobb i det hele tatt hvis ikke det lå en risiko i bunnen av oppgaven.

• Liker 1
Skrevet
Reign skrev (På 5.6.2023 den 7.59):

Beklager, men de aller fleste vektere som blir utsatt for vold og trusler, har skyld i det selv.

Jeg jobbet som vekter i 6 år og ble truet flere ganger i uken, både fra butikktyver jeg tok og fra tilfeldige på gata når jeg gikk forbi i uniform (sistnevnte ikke like ofte vel og merke). Noe vold var det også i løpet av disse årene, men mindre enn hos kolleger da jeg er kvinne. Dette skjedde helt uoppfordret, uten noe form for makt før truslene eller volden ble gjennomført. Har opplevd at kolleger har blitt slått ned av tyver når de har stoppet de, da kun ved å ha sagt at de må bli med inn i butikken igjen. Ofte er de som blir stoppet ruset eller ikke fått tak i dagens rus enda og flere av de bruker trusler (og vold) som en måte å komme seg unna på. 

Selvsagt er det noen som ikke bør jobbe i disse yrkene, også av mine gamle kolleger, men å si at de fleste har skyld i trusler og vold selv blir direkte feil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...