newman01 Skrevet 6. juni 2023 #21 Del Skrevet 6. juni 2023 On 6/5/2023 at 2:10 AM, ltfutt said: Hvilke offentlige utgifter bør kuttes mener du? Med tanke på at statsbudsjettet til AS Norge er på 1800 milliarder kroner, eller 1,8 billioner kroner, er det muligens rom for å kutte ett eller annet sted. Det kan også skrives som 1'800'000'000'000 kroner. Fordelt på våre 5,3 millioner innbyggere er det 339'000 kroner pr eneste person. Det er ganske høye driftskostnader. Finnes det ingen rom for kostnadskontroll, effektivisering, redusere sløsing? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 6. juni 2023 #22 Del Skrevet 6. juni 2023 Stina234 skrev (16 timer siden): Veldig mange plasser men man burde starte med å innføre en karensdag ved sykemelding, sykefraværet ville stupe. *sukk* Nei, karensdag vil ikke få sykefraværet til å synke, og det vil ikke senke offentlige kostnader (siden de ikke betaler for det, ) Men det vil øke kosten i samfunnet, for det vil senke produktiviteten siden det må lønnskompenseres. Det store, problematiske sykefraværet, er langtidsfraværet, og det ER offentlig kostnad, og er helsepolitisk valgt. Stina234 skrev (16 timer siden): Bistand er en annen post. Misforstå meg ikke, bistand skal vi yte men her er det på høy tid å sette søkelys på dette. Vi gir bistand til nesten alle land i verden, inkludert Russland og Kina Helt klart burde vi kuttet bistand. Problemet er ikke at det ikke settes søkelys på dette, det er at det er neste umulig å gjøre noe med. Den politiske mixen på Stortinget gjør at ingen er villig til å avsi makt ved å utfordre KrF på en vedtatt stortingsbeslutning. Miss_Alba skrev (15 timer siden): I tillegg bør det offentlige i langt større grad fokuseres på kjerneområdene. Rådgivere, konsulenter, prosjektstillinger osv burde det vært kraftig redusert på. Dette i sammenheng med massiv avbyråkratisering. Hvis man avbyråkratiserer, øker man saksbehandlingsbehovet. Man flytter oppgaver fra sjablongbeslutninger til enkeltvedtak. Det krever høyere bemanning og samfunnskost. Jo mere et fagfelt er byråkratisert, jo mere kan digitaliseres og jo lavere er samfunnskosten. Vi driver å kutter ned på "Rådgivere, konsulenter, prosjektstillinger" , dette er en gjenntagende øvelse hver gang Ap kommer til makt. Dette er også drivende for samfunnskost ; man går fra behovsvurderte stillinger til å konstant bemanne for maksimal belastning. Det offentlige er sånn sett dyktige i å prøve sno seg unna konsekvensene ved hjelp av mange rare stillingsløsninger. Konsekvensen er at store deler av offentlig forvaltning idag preges av lav jobbsikkerhet , dårlig lønn og enda dårligere pensjon. Det i seg selv er litt lønnsdrivende, men først og fremst gjør at man har en del personellunderskudd og derfor dårlig tjenestekvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 6. juni 2023 #23 Del Skrevet 6. juni 2023 newman01 skrev (3 minutter siden): Med tanke på at statsbudsjettet til AS Norge er på 1800 milliarder kroner, eller 1,8 billioner kroner, er det muligens rom for å kutte ett eller annet sted. Det kan også skrives som 1'800'000'000'000 kroner. Fordelt på våre 5,3 millioner innbyggere er det 339'000 kroner pr eneste person. Det er ganske høye driftskostnader. Finnes det ingen rom for kostnadskontroll, effektivisering, redusere sløsing? Dette er faktisk en liten utfordring i Norge, og den henger på at mye av Norge sin verdiskapning er basert på fellesgoder : Siden et land ikke kan akkumulere penger må det finnes en måte å få ut denne verdiskapningen ut i samfunnet. Et alternativ ville vært å utbetalt det. Men siden det for 2023 er snakk om ca 265 000 pr innbygger, er det lite trolig at dette ville vært egnet for vår totale samfunnsutviklingen. Å "sløse det rundt" sikrer at pengene går i sirkulasjon og at samfunnet opprettholder økonomisk utvikling. Så Norge er i en situasjon der enhver område der man ikke har en grunnrente skatt, er verdier som er tapt for fellesskapet. Så når du ser i statsbudsjettet for 2023 , så er det poster opp til 390 milliarder som antagelig kan kuttes mye i uten at Velferdssamfunnet vårt blir påvirket. Problemet med regjeringens forslag, er ikke at man har etablert en grunnrenteskatt, men hvordan den er rigget. Og Mowi sin beslutning treffer målrettet : Disse 5 milliardene handler nettopp om samfunnsøkonomiske investeringer som ligger på siden av grunnlaget for grunnrenteskatten, investering i de landbaserte anleggene som de sjøbaserte anleggende er avhengig av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 7. juni 2023 #24 Del Skrevet 7. juni 2023 Druid skrev (På 6.6.2023 den 8.33): Nei, karensdag vil ikke få sykefraværet til å synke, og det vil ikke senke offentlige kostnader (siden de ikke betaler for det, ) Men det vil øke kosten i samfunnet, for det vil senke produktiviteten siden det må lønnskompenseres. Det store, problematiske sykefraværet, er langtidsfraværet, og det ER offentlig kostnad, og er helsepolitisk valgt. Helt riktig. Karensdag er å skyte seg selv i foten. Mange som blir trukket i lønn på dag 1, vil dag også velge å være hjemme på dag 2 siden den er dekket. Korttidsfravær og egenmeldt fravær er ikke problemet. Langtidsfraværet kan enkelt halveres ved å senke sykelønn til feks 80% fra dag 1. I Nederland har dette fungert så bra at arbeidsledigheten faktisk har økt pga at så mange færre er borte fra jobb. Pengene som spares kunne vi brukt til å feks dekke tannhelse for alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 7. juni 2023 #25 Del Skrevet 7. juni 2023 Stina234 skrev (På 4.6.2023 den 18.02): Enig. Flere forskere har forsøkt å få politikerne til å forstå mulighetene med torium som energikilde men til fånyttes. Det er vel ikke økonomisk fordelaktig i dag, sett i forhold til at Uran er prismessig mer gunstig. Ellers trenger man jo Uran for å sette i gang prosessen med Thorium og restproduktet Uran 233 vil jo fortsatt være et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 7. juni 2023 #26 Del Skrevet 7. juni 2023 Illuminatum skrev (55 minutter siden): Det er vel ikke økonomisk fordelaktig i dag, sett i forhold til at Uran er prismessig mer gunstig. Ellers trenger man jo Uran for å sette i gang prosessen med Thorium og restproduktet Uran 233 vil jo fortsatt være et problem. Grunnen til at thorium er så interessant i Norge, er at vi har så mye av det, samtidig som teknologien er ung, Så helt uavhengig av kostbildet for egen strømproduksjon, så er utvinning, foredling, reaktorteknologi og avfallsforvaltning innen thorium noe som kan være en fremtidig Norsk spisskompetanse. Hvis vi kun ser etter billig strøm, reiser vi til Kista og ber dem komme og sette opp og drifte noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bindersen Skrevet 7. juni 2023 #27 Del Skrevet 7. juni 2023 takinova skrev (På 6.6.2023 den 8.18): Jeg ville faktisk trodd at alle nå er klar over for et inngrep i naturen disse mærene utgjør og hvordan de blant annet fortrenger lokale yrkesfiskere og rekefiskere. Jeg er definitiv tilhenger av matproduksjon i Norge, men de skal betale for seg. Og det har de gjort ved å kjøpe konsesjonene, produksjonsavgiften som ble innført i stedet for grunnrenteskatt og mange flere skatter. Det er skatt på skatt på skatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 7. juni 2023 #28 Del Skrevet 7. juni 2023 Druid skrev (10 minutter siden): Grunnen til at thorium er så interessant i Norge, er at vi har så mye av det, samtidig som teknologien er ung, Så helt uavhengig av kostbildet for egen strømproduksjon, så er utvinning, foredling, reaktorteknologi og avfallsforvaltning innen thorium noe som kan være en fremtidig Norsk spisskompetanse. Hvis vi kun ser etter billig strøm, reiser vi til Kista og ber dem komme og sette opp og drifte noe. Thorium må tilføres nøytroner før det kan tas i bruk. Hadde jo vært moro med en partikkelakselerator i Norge også 🙂Alternativet er vel Uranium 235 eller Plutonium som treng for å få i gang prosessen? Jeg er helt enig i at vi bør forske på Thorium men det er ikke en løsning på kort sikt. Kina holder vel på å bygge et saltsmelteanlegg basert på bruk av Thorium, men de har allerede lovverk og rutiner i forhold til drift og avfallshåndtering klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 7. juni 2023 #29 Del Skrevet 7. juni 2023 (endret) Stina234 skrev (På 5.6.2023 den 15.24): Veldig mange plasser men man burde starte med å innføre en karensdag ved sykemelding, sykefraværet ville stupe. Bistand er en annen post. Misforstå meg ikke, bistand skal vi yte men her er det på høy tid å sette søkelys på dette. Vi gir bistand til nesten alle land i verden, inkludert Russland og Kina Problemet med karensdager er at det vil gå ut over de som er mest utsatt, har minst og som ikke kan ta hjemmekontor. Jeg jobber med mennesker og får kommunal lønn. Det vil si at jeg er veldig utsatt foe smitte og får allerede dårlig betalt. Min mann jobber privat i en kontorjobb og tjener 3-4x meg. Han kan ta hjemmekontor når han er for syk til å dra på kontoret. Alle lærere, assistenter, barnehagelærere, sykepleiere, fagarbeidere på sykehjem, legevaktansatte, osv vil rammes ekstremt hardt av karensdager. Skal det innføres karensdager må det på plass noen ordninger for folk som jobber der man omgås tett med mennesker. Det er virkelig ikke rettferdig at lærere straffes økonomisk fordi mammaen til Jens sendte han til skolen med kraftig forkjølelse. Det kommer til å bli ekstremt strenge regler på når barn får bli levert i barnehage og på skolen hvis karnesdager innføres. Enda litt verre er det for sykepleiere osv. som ikke kan nekte å behandle syke pasienter. Endret 7. juni 2023 av Blåttvann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 7. juni 2023 #30 Del Skrevet 7. juni 2023 Blåttvann skrev (5 timer siden): Problemet med karensdager er at det vil gå ut over de som er mest utsatt, har minst og som ikke kan ta hjemmekontor. Jeg jobber med mennesker og får kommunal lønn. Det vil si at jeg er veldig utsatt foe smitte og får allerede dårlig betalt. Min mann jobber privat i en kontorjobb og tjener 3-4x meg. Han kan ta hjemmekontor når han er for syk til å dra på kontoret. Alle lærere, assistenter, barnehagelærere, sykepleiere, fagarbeidere på sykehjem, legevaktansatte, osv vil rammes ekstremt hardt av karensdager. Skal det innføres karensdager må det på plass noen ordninger for folk som jobber der man omgås tett med mennesker. Det er virkelig ikke rettferdig at lærere straffes økonomisk fordi mammaen til Jens sendte han til skolen med kraftig forkjølelse. Det kommer til å bli ekstremt strenge regler på når barn får bli levert i barnehage og på skolen hvis karnesdager innføres. Enda litt verre er det for sykepleiere osv. som ikke kan nekte å behandle syke pasienter. Karensdager er ikke veien å gå. Jeg tror lavere sykelønn og ikke minst strengere regelverk må til. Slik det er nå kan man bli sykmeldt ganske lett. Jeg ble utbrent i min forrige jobb, og hadde en flink lege som så det. Hun ga meg klar beskjed om å søke etter andre jobbet før det virkelig gikk på helsa løs. Å bare bli sykmeldt var ikke et alternativ hos henne, det var viktig å endre årsaken til utbrenthet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 8. juni 2023 #31 Del Skrevet 8. juni 2023 MissCoverdale skrev (10 timer siden): Karensdager er ikke veien å gå. Jeg tror lavere sykelønn og ikke minst strengere regelverk må til. Slik det er nå kan man bli sykmeldt ganske lett. Jeg ble utbrent i min forrige jobb, og hadde en flink lege som så det. Hun ga meg klar beskjed om å søke etter andre jobbet før det virkelig gikk på helsa løs. Å bare bli sykmeldt var ikke et alternativ hos henne, det var viktig å endre årsaken til utbrenthet. Hadde bare alle leger turt å være så ærlig som denne. De fleste skriver bare sykmeldinger og er tjenesteyter for det brukeren ber om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 8. juni 2023 #32 Del Skrevet 8. juni 2023 newman01 skrev (På 6.6.2023 den 8.31): Med tanke på at statsbudsjettet til AS Norge er på 1800 milliarder kroner, eller 1,8 billioner kroner, er det muligens rom for å kutte ett eller annet sted. Det kan også skrives som 1'800'000'000'000 kroner. Fordelt på våre 5,3 millioner innbyggere er det 339'000 kroner pr eneste person. Det er ganske høye driftskostnader. Finnes det ingen rom for kostnadskontroll, effektivisering, redusere sløsing? Enig, det er ganske utrolig egentlig. Er det noe annet land som har større andel fordelt på innbyggere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 9. juni 2023 #33 Del Skrevet 9. juni 2023 Stina234 skrev (På 5.6.2023 den 15.24): Veldig mange plasser men man burde starte med å innføre en karensdag ved sykemelding, sykefraværet ville stupe. Bistand er en annen post. Misforstå meg ikke, bistand skal vi yte men her er det på høy tid å sette søkelys på dette. Vi gir bistand til nesten alle land i verden, inkludert Russland og Kina Enig i begge disse. Merkelig at det er umulig å innføre 1-3 karensdager på sykefravær, men om man er varig syk er det helt ok å gå ned til 66 % lønn 😶 Det er mye verre for de som er varig syke, så da kan man vel ha karensdag og deretter 66 % lønn ved kortere sykefravær også… Man kan i tillegg kutte ut å overbehandle eldre og pleiepasienter. Kun lindrende behandling til dem, så hadde man spart milliarder i året, og det hadde gitt bedre kvalitet på pleien den kortere tiden siden man da hadde hatt råd til forsvarlig bemanning, skikkelig mat, og medmennesklighet i livets siste fase. Og bistand er helt latterlige beløp. Flott å øse ut penger til andre land mens helsekøene og matkøene i Norge øker og øker, skoler forfaller, veier og bruer kollapser og man har en fullstendig uforsvarlig bemanning på sykehjemmene og i hjemmesykepleien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 9. juni 2023 #34 Del Skrevet 9. juni 2023 On 6/3/2023 at 11:07 AM, Miss_Alba said: Norge var i nedoverbakke allerede, og sittende regjering klarte kunststykket å gi god tilfart til nedoverturen. Sosialdemokratiet ble for grådig, og da er det ikke rart at investorer, utviklere og «de rike» rett og slett ikke gidder mer. Farvel AS Norge og velfungerende velferdsstat, det var hyggelig å bli kjent med deg. Dette er en analyse snudd på hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå