Gå til innhold

Laksegiganten Mowi: Kutter investeringer for fem milliarder

Johnny Bravo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne regjeringen har gjort skader det kan ta tiår å rette opp. Investeringer stopper opp og arbeidsplasser forsvinner. Troverdigheten til Norge som et forutsigbart land er borte. 

Det er skapt stor politisk risiko med store skatteendringer som er foreslått med tilbakevirkende kraft. Det gjelder ikke bare lakseskatten, men også vannkraft og vindkraft. I en tid hvor det er energikrise førte regjeringens forslag til skatteøkning innen vannkraft at planlagte investeringer for milliarder ble lagt på is. Forslaget som ble lagt frem for vindkraft, ville ført til at noen eksisterende vindkraftverk ville gått konkurs! Det er ikke til å tro. Selskaper innen vindkraft har allerede uttalt at ikke kommer til å investere igjen i Norge. Samtidig satser regjeringen tungt på havvind som må subsidieres for opp til 23 milliarder. Jeg sier bare lykke til med å finne investorer til havvind når de vet at det når som helst kan innføres en ny stor skatt basert hva som skjedde for laks, vannkraft og landbasert vind. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at vi ikke investerer noe i vind på land eller havvind, det er vanvittig ødeleggende for naturen.

Vi må begynne å satse på kjernekraft.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit at det koster å leie våre felles verdier. Oppdrettsnæringa forurenser fjorder og havgap, og i tillegg ødelegger "rømt"* oppdrettslaks villaksstammen vår.

* Var i bransjen selv som student på starten på 90-tallet og hørte om tilfeller hvor aktører heller slapp ut fisk, enn å ta bota for å ha for mye biomasse/fisk i merdene når det skulle komme inspektører fra da Næringsmiddeltilsynet. I tillegg til Texas antibiotika-bruk.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge var i nedoverbakke allerede, og sittende regjering klarte kunststykket å gi god tilfart til nedoverturen. Sosialdemokratiet ble for grådig, og da er det ikke rart at investorer, utviklere og «de rike» rett og slett ikke gidder mer.

Farvel AS Norge og velfungerende velferdsstat, det var hyggelig å bli kjent med deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvor mye skade en regjering kan skape for norsk økonomi. Jeg forstår virkelig ikke hva de tenker på, greier de ikke å heve blikket å se fremover? 

Allerede nå går selskaper konkurs innen leverandørnæringen innen lakseindustrien. Dette er bedrifter og arbeidsplasser som er viktig å små kystkommuner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (På 3.6.2023 den 11.00):

Helt greit at vi ikke investerer noe i vind på land eller havvind, det er vanvittig ødeleggende for naturen.

Vi må begynne å satse på kjernekraft.

Enig.  Flere forskere har forsøkt å få politikerne til å forstå mulighetene med torium som energikilde men til fånyttes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_Alba skrev (På 3.6.2023 den 11.07):

Norge var i nedoverbakke allerede, og sittende regjering klarte kunststykket å gi god tilfart til nedoverturen. Sosialdemokratiet ble for grådig, og da er det ikke rart at investorer, utviklere og «de rike» rett og slett ikke gidder mer.

Farvel AS Norge og velfungerende velferdsstat, det var hyggelig å bli kjent med deg.

Som du kan se fra listen her. Så må man kutte en del velferd før milliardærene kommer dinglende. 
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_social_welfare_spending

Veit ikke hvor du mener vi bør legge oss på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (4 timer siden):

Som du kan se fra listen her. Så må man kutte en del velferd før milliardærene kommer dinglende. 
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_social_welfare_spending

Veit ikke hvor du mener vi bør legge oss på lista?

Nå er det vel påpekt i flere sammenhenger at BNP ikke alltid er enkelt å bruke i sånne «sammenligningslister» som dette, spesielt ikke for en oljenasjon som Norge. Her vises det også «bare» til pengebruk til sosial velferd, mens den ikke sier noen ting om den totale offentlige pengebruken. Og der ligger vi skyhøyt.

Jeg vet ikke hvor lista bør ligge, men med de enorme offentlige utgiftene vi har i dette landet, kan man ikke forvente å veie opp for «pengemangelen» med stadig flere avgifter og skatter til de som faktisk skaper noe her. Hvis dette er løsningen fremover, noe sittende regjering i flere sammenhenger har gitt uttrykk for, vil en stadig større del av kapitalen forlate landet.

Så det løser seg kanskje av seg selv, for uten et privat næringsliv til å skape verdier er det i alle fall 100 prosent sikkert at det må både velferdskutt og en kraftig offentlig «slanking» til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_Alba skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke hvor lista bør ligge, men med de enorme offentlige utgiftene vi har i dette landet, kan man ikke forvente å veie opp for «pengemangelen» med stadig flere avgifter og skatter til de som faktisk skaper noe her. Hvis dette er løsningen fremover, noe sittende regjering i flere sammenhenger har gitt uttrykk for, vil en stadig større del av kapitalen forlate landet.

Hvilke offentlige utgifter bør kuttes mener du?

Endret av ltfutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (6 timer siden):

Gudene veit nøyaktig hvilke utgifter som bør kuttes, men når det offentlige står for to av tre kroner i norsk økonomi sier det i hvert fall meg at noe må gjøres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mowi hadde 1 milliard Euro i overskudd i 2022, deres beste resultat gjennom tidene. At de må betale 25% grunnrenteskatt for å forurense fjordene våre syns jeg er helt supert.

Men dere som har latt dere lure av lakselobbyens narrativ, dere syns vel at oljebransjen med sine 78% skatt også betaler for mye?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (16 timer siden):

Mowi hadde 1 milliard Euro i overskudd i 2022, deres beste resultat gjennom tidene. At de må betale 25% grunnrenteskatt for å forurense fjordene våre syns jeg er helt supert.

Men dere som har latt dere lure av lakselobbyens narrativ, dere syns vel at oljebransjen med sine 78% skatt også betaler for mye?

De betaler allerede kapitalskatt, utbytteskatt, arbeidsgiveravgift, formueskatt, lisens, moms osv. osv.

Ytterligere misunnelsesskatt, vil bare lede til mindre investering  i Norge, og reklokalisering av kapital og arbeidsplasser, til utlandet. Dette ser vi skje, foran øyne  våres. 

Om sosialistene heller hadde kjøpt seg inn, kommet inn på eiersiden og nytet utbyttene med lavere skatter. Så kunne alle parter, hatt det bedre. Men det er vel bedre med en gratis måltid, sponset av naboen?? Selvom man må sulte på sikt?

Endret av Johnny Bravo
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Johnny Bravo skrev (41 minutter siden):

De betaler allerede kapitalskatt, utbytteskatt, arbeidsgiveravgift, formueskatt, lisens, moms osv. osv.

Ytterligere misunnelsesskatt, vil bare lede til mindre investering  i Norge, og reklokalisering av kapital og arbeidsplasser, til utlandet. Dette ser vi skje, foran øyne på våres. 

Om sosialistene heller hadde kjøpt seg inn, kommet inn på eiersiden og nytet utbyttene med laveskatter. Så kunne alle parter, hatt det bedre. Men det er vel bedre med en gratis måltid, sponset av naboen?? Selvom man må sulte på sikt?

Misunnelsesskatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (41 minutter siden):

Misunnelsesskatt? 

Det er jo det alt av skatter og avgifter har blitt. Det handler mer om "å ta" hver en som har bygget noe av verdi. Politikerne spiller et spill, hvor de tjener på polariseringen. 

Tenk deg selv, når er det sist du selv fikk noe, etter en økt eller ny skatt? Køene til helsebehandling, blir bare lengre å lengre. Det økes ikke antall fastleger per innbygger, etter behov. Fritt sykehusvalg, har utgått. Eldre blir ivaretatt dårligere og dårligere. Jeg har aldri sett så lange køer på fattighuset, som de siste 4årene. Det kuttes i velferden samtidig som skatter og avgifter økes. 

Det er politikerne og stemmekveget, som fortsetter å stemme det samme 'AP/Høyre', som er syndebukkene dessverre. Ikke verdiskaperne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_Alba skrev (6 timer siden):

Gudene veit nøyaktig hvilke utgifter som bør kuttes,

Men det var dette spørsmålet Støre stilte til Erna. Veit ikke om han fikk noe konkret svar han heller. Det er enkelt å si at noe er galt, men ikke komme med noe svar på hvordan det skal fikses. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ltfutt skrev (13 timer siden):

Veldig mange plasser men man burde starte med å innføre en karensdag ved sykemelding, sykefraværet ville stupe.

Bistand er en annen post.  Misforstå meg ikke, bistand skal vi yte men her er det på høy tid å sette søkelys på dette.  Vi gir bistand til nesten alle land i verden, inkludert Russland og Kina

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (1 time siden):

Veldig mange plasser men man burde starte med å innføre en karensdag ved sykemelding, sykefraværet ville stupe.

Bistand er en annen post.  Misforstå meg ikke, bistand skal vi yte men her er det på høy tid å sette søkelys på dette.  Vi gir bistand til nesten alle land i verden, inkludert Russland og Kina

Enig med deg, men å rokke med velferdsordningene er jo å ikke populært når man er politiker, og hvor det som er viktigst er å være populist og vinne velgere på det.

I tillegg bør det offentlige i langt større grad fokuseres på kjerneområdene. Rådgivere, konsulenter, prosjektstillinger osv burde det vært kraftig redusert på. Dette i sammenheng med massiv avbyråkratisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, takinova said:

Ser du ikke forskjellen på å bruke et areal og på å ta ut ressurser? I oljebransjen tas olje- og gass opp fra grunnen. Laksebransjen derimot bruker et areal i sjøen der oppdretterne selv setter ut fisk og forer de. Jeg hadde forstått sammenligningen om det var snakk om fiske på villaks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (12 timer siden):

Ser du ikke forskjellen på å bruke et areal og på å ta ut ressurser? I oljebransjen tas olje- og gass opp fra grunnen. Laksebransjen derimot bruker et areal i sjøen der oppdretterne selv setter ut fisk og forer de. Jeg hadde forstått sammenligningen om det var snakk om fiske på villaks. 

Jeg ville faktisk trodd at alle nå er klar over for et inngrep i naturen disse mærene utgjør og hvordan de blant annet fortrenger lokale yrkesfiskere og rekefiskere. 

Jeg er definitiv tilhenger av matproduksjon i Norge, men de skal betale for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...