Gå til innhold

Kan ekstrem trøtthet være eneste symptom på kreft?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I så fall hvordan snakker man med legen om det uten at det høres ut som man har fullstendig helseangst?

Jeg vet jeg har økt risiko for kreft pga gener og diverse andre sjukdommer, men jeg regner med at det ikke finnes en blodprøve som utelukker kreft sånn generelt… 

Anonymkode: 165e4...ced

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg hatt kreft i 20 år. Har alvorlig pmdd som fører med seg fatigue.

Så her starter du med å snakke med legen og ta blodprøver osv.

Man har ikke kreft bare fordi man er sliten. Så ville nok tatt det rolig og roe ned hodet et par hakk.

Anonymkode: 58d11...7c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Artig" symptom det der, det kan være nesten hva som helst  😕

Anonymkode: 1b238...362

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Huldertøsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I så fall hvordan snakker man med legen om det uten at det høres ut som man har fullstendig helseangst?

Jeg vet jeg har økt risiko for kreft pga gener og diverse andre sjukdommer, men jeg regner med at det ikke finnes en blodprøve som utelukker kreft sånn generelt… 

Høres mer ut som du har fatigue enn kreft 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Slektningen min hadde ekstrem trøtthet som følge av kreft, før iverksatt behandling, men da hadde den kommet så langt at andre symptomer var mye klarere om du skjønner. Vedkommende ble ikke først veldig trøtt, og så fant de kreft. 

Anonymkode: b0f7d...1de

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men der er enormt mange andre tilstander som også har ekstrem trøtthet som symptom så man trenger ikke gå direkte til verste scenario. 

Vitaminmangel, lav blodprosent, lavt stoffskifte, psykisk sykdom, infeksjon osv, osv gir også tretthet.

Anonymkode: 0a1e0...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være jernmangel. Ganske vanlig og ikke spesielt alvorlig :) 

Anonymkode: 4261e...3b9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du lest at ekstrem trøtthet er eneste symptom på kreft?

Anonymkode: fd4b5...d65

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har du lest at ekstrem trøtthet er eneste symptom på kreft?

Anonymkode: fd4b5...d65

Les første innlegget på nytt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Huldertøsa skrev (8 timer siden):

Høres mer ut som du har fatigue enn kreft 🙂

Ja, jeg har faktisk fatigue, men det pleier ikke være så ille som nå. Men det finnes kanskje ulike grader av det også?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, men der er enormt mange andre tilstander som også har ekstrem trøtthet som symptom så man trenger ikke gå direkte til verste scenario. 

Vitaminmangel, lav blodprosent, lavt stoffskifte, psykisk sykdom, infeksjon osv, osv gir også tretthet.

Anonymkode: 0a1e0...18d

Har faktisk både anemi, lavt stoffskifte, d-vitamin og b-vitamin-mangel og leddgikt, pluss psykisk sykdom. Så da er det vel derfor, kanskje. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan være jernmangel. Ganske vanlig og ikke spesielt alvorlig :) 

Anonymkode: 4261e...3b9

Ja, har jernmangel :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis kreft er det første du tenker på når fordi du er ekstremt slapp og trøtt, høres det ut som du har helseangst, ja. Jernmangel, depresjon, long-covid, diverse mangelsykdommer gir også de symptomene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør få legen til å ta alle aktuelle blodprøver ihvertfall. 

Anonymkode: 28f6a...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (30 minutter siden):

Hvis kreft er det første du tenker på når fordi du er ekstremt slapp og trøtt, høres det ut som du har helseangst, ja. Jernmangel, depresjon, long-covid, diverse mangelsykdommer gir også de symptomene.

Det har jeg ikke. Går til spesialist to ganger i året pga signifikant forhøyet risiko for kreft pga annen sykdom/tilstand, men vet likevel ikke hvordan jeg skulle tatt opp dette og hva jeg skulle bedt om. Får eventuelt kontakte spesialisten tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg har faktisk fatigue, men det pleier ikke være så ille som nå. Men det finnes kanskje ulike grader av det også?

Har faktisk både anemi, lavt stoffskifte, d-vitamin og b-vitamin-mangel og leddgikt, pluss psykisk sykdom. Så da er det vel derfor, kanskje. 

Ja, har jernmangel :) 

Ja, her har du 6 grunner til at du er ekstremt trøtt.

Anonymkode: 7c13a...a59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg ikke. Går til spesialist to ganger i året pga signifikant forhøyet risiko for kreft pga annen sykdom/tilstand, men vet likevel ikke hvordan jeg skulle tatt opp dette og hva jeg skulle bedt om. Får eventuelt kontakte spesialisten tror jeg. 

Er det noen spesiell kreftform du har forhøyet risiko for da? Det finnes jo mange tester som kan påvise kreft i ulike organer; mammografi, blodprøver, celleprøver osv. Jeg har aldri hørt om ekstrem trøtthet som eneste symptom på kreft, da er det symptomer på andre ting som er galt i tillegg i såfall. 

Anonymkode: 7abf4...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Nei men heller ett av mange symptomer som nattesvette, vektnedgang, dårlig appetitt osv

Anonymkode: db09d...190

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da hadde jeg hatt kreft i 20 år. Har alvorlig pmdd som fører med seg fatigue.

Så her starter du med å snakke med legen og ta blodprøver osv.

Man har ikke kreft bare fordi man er sliten. Så ville nok tatt det rolig og roe ned hodet et par hakk.

Anonymkode: 58d11...7c2

Nei,du hadde ikke hatt kreft i 20 år for det. Ts spør om det KAN være eneste symptom. Ikke om alle som er trøtte har kreft.

Anonymkode: 41101...5d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kreft,og hadde ikke mange symptomer. Det begynte faktisk med at jeg var fryktelig sliten og trøtt... 

Anonymkode: 41101...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...