AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Vekstavvik på ultralyd, baby er veldig stor. Uke 28 -1500 Uke 29 - 2000g Legen sa babyen var overraskende stor. Har ikke diabetes osv. Ikke gått opp i vekt i svangerskapet men ned.. Hva er det som gjør at babyen blir så stor?. Har født før og til termin var alle normal Anonymkode: 77eb9...366
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #2 Skrevet 3. juni 2023 Jeg vet ikke. Me det er vel ikke helt uvanlig at det blir født babyer på 4,2-4,5 kg uten at det er noe galt. Estimerte legen vekt ved termin? Anonymkode: 8ab9b...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 Estimert vekt via ultralyd kan være helt feil bare så det er sagt. Jeg fikk beskjed om at babyen min var overraskende liten, og det kun 1 uke før termin. Kom ut 3,3 kg, altså helt innenfor normalen og ikke overraskende liten i det hele tatt. Anonymkode: 937b8...5b6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 Samme her. Baby ble 4,8 kg. Jeg og far er høye da, og har hatt store barn i familien fra før. Anonymkode: 4c82f...4b1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #5 Skrevet 3. juni 2023 Du spør, er det ikke bra? Vel, en veldig stor baby vil kunne bli veldig stor ved fødsel og en veldig stor baby ved fødsel kan skape komplikasjoner. Har selv ei venninne som skulle føde en baby på nesten 4,8 kg, hun prøvde føde vaginalt men ble til slutt et haste keisersnitt hvor de en stund var bekymret for moren. Gikk heldigvis bra da. Mange føder store babyer naturlig uten komplikasjoner, men klart, jo større babyen er jo mer problemer KAN man oppleve. Er oftest lettere å føde en baby som ikke er så stor og da er det mindre påkjenning for både mor og baby. Anonymkode: d7a91...717 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 Bestemors yngste barn, født på 30-tallet, veide 5.5 kg når han ble født. Bestemor døde nesten i fødsel og slet med skader fra fødselen livet ut (ødelagt underliv, problemer med bekken og hofter etc). Idag ville de visst at barnet var stort, og kunne tatt keisersnitt. Så de følger jo ikke opp fordi det nødvendigvis ikke går bra med barnet, men fordi de vil gi den beste mulige helsehjelpen for både mor og barn. Anonymkode: 2d0a7...399 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #7 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vekstavvik på ultralyd, baby er veldig stor. Uke 28 -1500 Uke 29 - 2000g Legen sa babyen var overraskende stor. Har ikke diabetes osv. Ikke gått opp i vekt i svangerskapet men ned.. Hva er det som gjør at babyen blir så stor?. Har født før og til termin var alle normal Anonymkode: 77eb9...366 Hvorfor følges du opp med ultralyd så ofte? Anonymkode: 4a1f4...43c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #8 Skrevet 3. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor følges du opp med ultralyd så ofte? Anonymkode: 4a1f4...43c Premature rier Anonymkode: 77eb9...366
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #9 Skrevet 3. juni 2023 De estimatene er ikke alltid riktige. Har venninner som har fått beskjed barnet er estimert til 3,5 og de kommer ut 2,7 til termin. Selv fødte jeg et prematurt barn i i uke 34 på 3,5 kg som de mente var liten. Anonymkode: 18b83...7ee
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #10 Skrevet 3. juni 2023 Dette er jo noe du bør diskutere med fødselslege og jordmor. Men for å snakke av egen erfaring og beskjeder jeg har fått på sykehuset så er de vekstestimatene noe man må ta med en klype salt. De kan avvike 500g +/- og ofte mer enn det også. I mitt første svangerskap estimerte de babyen til å veie 3700g. Ut kom en baby på 4500g. Det gikk forøvrig helt fint. I mitt andre svangerskap ble jeg fulgt opp ofte fordi de forventet nok en stor baby. Rett før fødsel estimerte de baby til å veie 4000g, men baby ble født et par dager etter og veide 3100g.... Så poenget mitt er at man ikke vet sikkert. Og at det som regel går veldig fint selvom babyen er stor. Men du blir jo fulgt opp, og jeg vil jo anbefale deg og prate med lege og jordmor om dette, og ikke random folk på et forum, for du kan ende opp med å bli skremt og/eller få feil informasjon Anonymkode: 3ed1b...c6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå