Gå til innhold

Hvorfor er det ikke like vanlig med oppvaskmaskin i utlandet som i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser filmer og youtube videoer fra bl.a USA og England, og familier med mange barn har ikke oppvaskmaskinen.

Heller ikke så vanlig i andre land nedover Europa tror jeg.

Hvorfor?

Anonymkode: 4658d...491

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig blant de jeg kjenner, både i USA og i Europa.  Men både USA og Storbritannia har mye fattigdom, så kanskje ikke så vanlig i disse miljøene. 

Anonymkode: 604bb...802

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De vasker opp for hånd?

Anonymkode: ed81c...e29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har bodd 12 år i UK og oppvaskmaskin er totalt standard. Kjenner ingen uten bortsett fra folk i kollektivhus. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

I Norge er vann og strøm billig, og vi har råd til oppvaskmaskin.
Andre steder er de ikke like heldige.

• Liker 7
Skrevet

Bare fordi du ser noen som ikke har oppvaskmaskin vil ikke det si at det er vanlig å ikke ha det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre fra UK pusset nett opp kjøkkenet sitt og valgte vekk oppvaskmaskinen. De har aldri hatt det. Men nå er de for det meste kun to personer hjemme og da synes de at oppvaskmaskin er unødvendig luksus.

Anonymkode: 1a279...7ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vanlig blant de jeg kjenner, både i USA og i Europa.  Men både USA og Storbritannia har mye fattigdom, så kanskje ikke så vanlig i disse miljøene. 

Anonymkode: 604bb...802

Nedover Europa betaler man mer for strøm og man betaler også for vann, så det hadde blitt veldig dyrt

Anonymkode: 9c2b7...7c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Filmene du ser er kanskje eldre enn ti år gamle eller skal fremstilles som er fra en annen tid enn i dag?

Anonymkode: 815d9...e76

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nedover Europa betaler man mer for strøm og man betaler også for vann, så det hadde blitt veldig dyrt

Mener jeg har sett tall på at oppvaskmaskin ikke bruker mer strøm og vann en p vaske opp for hånd. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet (endret)

Veldig interessant spørsmål.
I Norge får vi stadig informasjon om at det er en myte at det er dyrere å vaske opp for hånd enn å bruke en moderne oppvaskmaskin [obs, redigert, jeg mente selvfølgelig omvendt!] Jeg har likevel valgt bort oppvaskmaskin etter at den forrige gikk i stykker fordi man må eie så voldsomt mye for å fylle den opp, og så er det nettopp det at det skal produseres nye når noe går i stykker. 
Hvorfor kjøpe og eie noe som ikke strengt tatt er nødvendig? 

Endret av Vikarsykepleier
Tanketull
AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (5 minutter siden):

Mener jeg har sett tall på at oppvaskmaskin ikke bruker mer strøm og vann en p vaske opp for hånd. 

Men der vasker de ikke opp som feks i norge. Jeg bodde et år i et slikt land og da brukte vi knapt noen få liter på oppvaska en gang om dagen, vet ikke om det var så mye en gang. Var minimal vannbruk pga høy pris på vann. De hadde sine måter å gjøre og spare på, vi snakker ikke om å fylle kummen med vann for å si det sånn. Skrubbe hardt med såpe og skrubb og skylle fort i nesten kokende vann etterpå. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden):

I Norge får vi stadig informasjon om at det er en myte at det er dyrere å vaske opp for hånd enn å bruke en moderne oppvaskmaskin. 

Du mener vel omvendt?

En maskin vasker jo opp billigere når den er kjøpt og betalt.

Anonymkode: 1be1c...ff6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men der vasker de ikke opp som feks i norge. Jeg bodde et år i et slikt land og da brukte vi knapt noen få liter på oppvaska en gang om dagen, vet ikke om det var så mye en gang. Var minimal vannbruk pga høy pris på vann. De hadde sine måter å gjøre og spare på, vi snakker ikke om å fylle kummen med vann for å si det sånn. Skrubbe hardt med såpe og skrubb og skylle fort i nesten kokende vann etterpå. 

Slik mine besteforeldre gjorde da jeg var liten. Eller de hadde vel vann med såpe i kum, men så raskt nedom kokende vann for å få av såpe og sikre at det ble helt rent. 

Anonymkode: 0e7ec...00c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (16 minutter siden):

Veldig interessant spørsmål.
I Norge får vi stadig informasjon om at det er en myte at det er dyrere å vaske opp for hånd enn å bruke en moderne oppvaskmaskin [obs, redigert, jeg mente selvfølgelig omvendt!] Jeg har likevel valgt bort oppvaskmaskin etter at den forrige gikk i stykker fordi man må eie så voldsomt mye for å fylle den opp, og så er det nettopp det at det skal produseres nye når noe går i stykker. 
Hvorfor kjøpe og eie noe som ikke strengt tatt er nødvendig? 

Definisjonen på hva som er nødvendig varierer vel fra person til person og fra husholdning til husholdning.

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du mener vel omvendt?

En maskin vasker jo opp billigere når den er kjøpt og betalt.

Anonymkode: 1be1c...ff6

Du tok ikke med redigeringen min i sitatet.

Ja, det skal visst være rimeligere å vaske med maskin enn for hånd, men hver gang jeg vasker opp står jeg og lurer på det regnskapet.
1. Man må eie veldig mye for å fylle en maskin. 

2. Mest sannsynlig vil ikke en maskin fylles helt.

3. Maskinen må produseres og ikke bare en gang, men flere ganger i løpet av et liv. 
4. Den må kjøres fram til mottagerstedet. Den må kjøres til stedet der den skal kastes. 
5. Det må produseres egne deler som skal installeres av fagfolk. 

Som du sier, på personnivå kanskje rimeligere, men vi har vel begynt å tenke miljø på samfunnsnivå og da lurer jeg. 
I digress, en helt annen debatt 😇

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Definisjonen på hva som er nødvendig varierer vel fra person til person og fra husholdning til husholdning.

Absolutt. Som vanlig ville jeg bare nyansere bildet  … 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da burde man virkelig gått for oppvaskmaskin. Er dyrere å vaske opp for hånd.

Anonymkode: 1f563...160

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nedover rundt middelhavet er det vel også vanligere/mer hverdagslig å spise flere måltider på restaurant, så behovet er også mindre pga det?

Anonymkode: 23d7d...c4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor?

Anonymkode: 4658d...491

Penger. Jeg bor sør i Europa, og har ikke hatt oppvaskmaskin på 6 år. På 15 år i landet har jeg hatt det i 1 bolig. Kjøpekraften er dårligere her, og strømmen er dyr. Oppvaskmaskin er ansett som luksus her,

Anonymkode: 6903b...468

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...