Gå til innhold

Hva slags fisk smaker minst fisk/salt/sjø?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig begynt å spise fisk, aldri likt det før. Fiskepinner er godt men ikke så sunt, hva slags fisk er sunt og smaker mildt? Jeg takler ikke den sursalte sjøsmaken som laks.. Fått tips om torsk, men kjøper man en hel torskefisk i ferskvaredisken eller hvordan fiskemat kjøper man og tilbereder man? 

Anonymkode: c94bd...21b

Skrevet

Jeg kjøper frossen torsk i butikken, de har fileter. Synes det er enkelt å putte på salt og pepper, rulle de i mel,så egg og så panermel. Da blir de panerte, som hjemmelagde fiskepinner. 

AnonymBruker
Skrevet

Ferskvannsfisk smaker ikke sjø :)

Ellers er det bare å prøve seg fram, fisk fra ferskvaredisken eller frossenfisk. Du kan også prøve fiskesuppe med ordentlige fiskebiter.

Anonymkode: 14c87...1af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at ferskvannsfisk ikke smaker mye sjø...

Men jeg kan ikke svare sikkert siden jeg ikke spiser fisk selv

Anonymkode: a84e7...095

AnonymBruker
Skrevet

Fiskekaker, scampi (gambas al pil pil), pannestekt kamskjell, torsk med ertepurd og bacon, fiskesuppe (fløte eller tomatisert), reker og guacamole, stekt eller kokt hvit fisk med eggerøre, plukkfisk.

Anonymkode: 966d0...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Torsk er en ganske mild fisk eller hva man skal si, du får kjøpt fileter i fiskedisken :)

For en "nybegynner" så kunne du kanskje kjørt klassikeren med trukket torsk med bacon, smeltet smør, ertestuing og poteter. Ikke det sunneste i verden men kanskje en fin intro.

Fisketaco er også godt, da er den gjerne panert, og så har man noe avocado og kål til og en litt syrlig dressing/lime på.

Sushi er også godt, mange begynner med maki (ruller med ris og f.eks. avocado eller vårløk og sånt i) og tempura (frityrstekt) i stedet for rå fisk, med all soyasaus og wasabi så er dette en "lett" rett å like. Så blir man mer avansert etterhvert og lar fisken bli mer stjernen i stedet for å drukne i det andre.

Anonymkode: 96e34...0d1

AnonymBruker
Skrevet

Kveite.

Anonymkode: 03b50...544

AnonymBruker
Skrevet

Eneste fisken jeg tenker på som kan ha litt smak for uøvde er makerell, dette grunnet at det er en feit fisk (med sunne fettsyrer).

Nå har jeg vokst opp med fiskemåltider 3 ganger i uka i hele oppveksten, så det kan godt hende at jeg er for vant. Anbefaler vel fiskemat for de sarte, fiskeboller, fiskekaker, fiskepudding,  grateng osv. 

Mine favoritter er seibiff, og seibiff surret i rømme.

Anonymkode: 6491a...101

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har nylig begynt å spise fisk, aldri likt det før. Fiskepinner er godt men ikke så sunt, hva slags fisk er sunt og smaker mildt? Jeg takler ikke den sursalte sjøsmaken som laks.. Fått tips om torsk, men kjøper man en hel torskefisk i ferskvaredisken eller hvordan fiskemat kjøper man og tilbereder man? 

Anonymkode: c94bd...21b

De aller fleste hvite fisker smaker intet som helst - som kylling. Smaker fisk «sursalt» så er den gammel (eldre enn 2 dager og fisk smaker ekkelt).

Liker du ikke smaken av fisk kan du dessuten bare krydre den. Man MÅ ikke spise torsk med litt salt og pepper til poteter og grønnsaker. Man kan putte den i taco eller curry eller hva som helst du bruker kylling til.

For å starte: fisk fra fiskedisken kan være to UKER gammel. Da smaker den høgg. Så det er ikke spesielt rart at folk «ikke liker» fisk om de kjøper fisk fra butikken. Må du kjøpe fisken fra en butikk? Gå rett til frysedisken. Frossen fisk fryses på skipet, og er bedre på smak enn den i disken eller i vakuumpakker. Får du fersk fisk fra en Kai eller fiskebåt? Da er den av fremragende smak og kan kjøpes og nytes. 

Anonymkode: 764a7...10e

• Nyttig 1
Skrevet

Så fint du har begynt å inkludere fisk i kostholdet ditt!
Støtter torskefilet. Den kan du “drukne” med smaker du liker, tomatsaus, pesto, bacon, chorizo, smøreost el. Panere og steke er og godt som noen foreslår.

Dette er min favoritt, men kanskje i overkant for en nybegynner?

https://www.godt.no/oppskrifter/fisk/torsk/9020/en-super-hverdagsrett-med-torsk

Kanskje finner du en enkel oppskrift på https://godfisk.no/ du har lyst til å prøve deg på?

AnonymBruker
Skrevet

Opptinte frosne torskefileter ( ikke fra små pappkartonger) men poser fra Rema eller Kiwi 

Krydre med litt salt og Sitron pepper. 10 min i airfryer eller ovn på 200 grader.

Anonymkode: b6c56...1cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke fisk og sjømat, men kan spise fiskepinner, kapteinens fylte, fiskpudding stekt på panna med poteter og hvit saus eller laks dynket i rømme. Jeg synes all fisk smaker fisk, har vokst opp med en mor som er kokk og vi hadde mye fisk. Jeg har aldri vært noen fan, heller motsatt, selv om det var en kokk som laget maten. Liker alt annet hun lager. 

Anonymkode: 899be...6e9

AnonymBruker
Skrevet

Fersk fisk skal ikke lukte og smake «sursalt». Da er den gammel! Kjøp frossen eller rett fra kaia.

Anonymkode: f6af2...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Fiskepinner....

Anonymkode: e181b...77b

AnonymBruker
Skrevet

Kveite, helt klart. Styr unna sei og pollock. Torsk er også mildt og godt, spesielt fersk fra fiskedisk i sesong (skrei). Kan enten stekes eller trekkes i vann som akkurat har kokt. Jeg liker å steke i panna, men anbefaler ovn i starten da det er delikat kjøtt å jobbe med. 

Hvis du er glad i bacon, synes jeg det er veldig godt å lage en smørsaus med litt hvitløk til og ha bacon oppå. Da blir det smør, salt, hvitløk og fisk. Det klaffer utrolig bra og er skikkelig godt.

Anonymkode: 17e78...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...