Gå til innhold

Tør en ørn å ta hunden din hvis den er relativt nær deg. Løs..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I øde og åpent lende på vestlandet med mye ørn slipper jeg ofte hunden min løs.. eller i line. Kona har hytte der. Jeg ser stadig ørn som sirkulerer ganske lavt over hodet på oss, liksom bare i påvente av å angripe. Dette er en liten hund som vil være et lett bytte hvis anledningen byr seg.

Finnes forøvrig et sted nær ved hvor det er litt mer trær og vegetasjon, men det er ikke så altfor tett i mellom trærne. Disse ørnene har jo et vingespenn på nær 2 meter og jeg har tenkt på hvor åpent det egentlig må være for at ørnen klarer angrepet. Og som nevnt, hvor lang avstand fra meg trenger den for å tørre. De kan sikkert være svært sultne, men tar de mer sjanser av den grunn?

Jeg er bare en uerfaren Oslo-mann som ikke skjønner mye av rovfuglers opptreden. Men bikkja kunne jeg tenke meg å beholde.

Anonymkode: 71f87...f71

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, om ørnen er relativt nær deg, kan det hende. Og ørner pleier som regel å være løse 

Anonymkode: 64d20...dc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en dvergdachs som ble tatt av ørn.

Anonymkode: 5f447...2b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, om ørnen er relativt nær deg, kan det hende. Og ørner pleier som regel å være løse 

Hilsen Ørnulf?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ørner klarer fint å ta harer, som er raske, snur på en femøring og hopper lett et par meter rett opp. 

En liten hund er nok ganske enkelt å fange, om muligheten byr seg. 

Det finnes vester som beskytter mot angrep: https://www.coyotevest.com/

Det er noe man kan lage selv også. Man kan sy en vest og feste på grillspyd malt røde/grønne for en "jeg er giftig" look. 

Anonymkode: 46797...6f1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

På tide å vurdere båndtvang på ørn også kanskje.... ?

Anonymkode: 85a0b...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en dvergdachs som ble tatt av ørn.

Ok? Vet du også tilfeldigvis hva slags miljø(vegetasjon) det var ved angreps-stedet?

AnonymBruker
Skrevet

Ok? Vet du også tilfeldigvis hva slags miljø(vegetasjon) det var ved angreps-stedet?

Ikke på vestlandet, ble ikke regnet som en sannsynlighet. Dersom hunden din er såpass liten så ville jeg ikke tatt sjansen når risikoen er så stor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ørner klarer fint å ta harer, som er raske, snur på en femøring og hopper lett et par meter rett opp. 

En liten hund er nok ganske enkelt å fange, om muligheten byr seg. 

Det finnes vester som beskytter mot angrep: https://www.coyotevest.com/

Det er noe man kan lage selv også. Man kan sy en vest og feste på grillspyd malt røde/grønne for en "jeg er giftig" look. 

Anonymkode: 46797...6f1

Oj Oj, helt fantastisk.. Takk for tips. Dette var jeg virkelig ikke klar over at fantes. Nå kan jo staffer, rottweilere og ørner bare gå å gjemme seg..😱

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lurte også litt på overskriften. Vet ikke hvor mange ørner som er på KG ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...