AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #21 Del Skrevet 6. juni 2023 Å kutte ting totalt ut gjør bare at du får lyst på det mer, og det er ikke så bærekraftig. Du kan fort komme inn i en binge/restrict-cycle, altså at du overspiser, får dårlig samvittighet, begrenser deg masse, sprekker, overspiser etc. Det er bedre å begrense kalorimengden totalt. Hvis sjokolade er lov på en mandag formiddag og ikke bare den ene kvelden i måneden, er det lettere å holde en sunn livsstil. Anonymkode: b4e95...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #22 Del Skrevet 6. juni 2023 Sukkerfri brus demper søtsuget og inneholder ikke kalorier. Vet ikke om det er så anbefalt, men det hjalp meg. Anonymkode: 531f5...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 6. juni 2023 #23 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å kutte ting totalt ut gjør bare at du får lyst på det mer, og det er ikke så bærekraftig. Du kan fort komme inn i en binge/restrict-cycle, altså at du overspiser, får dårlig samvittighet, begrenser deg masse, sprekker, overspiser etc. Det er bedre å begrense kalorimengden totalt. Hvis sjokolade er lov på en mandag formiddag og ikke bare den ene kvelden i måneden, er det lettere å holde en sunn livsstil. Anonymkode: b4e95...8c4 Oppskriften på katastrofe for en som er avhengig av sukker. Avhengighet er mangel på kontroll. Hvor mye sjokolade tror du går med på den påfølgende tirsdagen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #24 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sukkerfri brus demper søtsuget og inneholder ikke kalorier. Vet ikke om det er så anbefalt, men det hjalp meg. Anonymkode: 531f5...262 Vet at det ikke er anbefalt, men det hjelper meg veldig også. Pepsimax istedenfor godteri eller snacks. Alltid vært slank, men blir lett sukkeravhengig. Brusen holder dette fint i sjakk for meg😊 Anonymkode: fba56...1d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #25 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 12.56): Jeg måtte nesten bare lære meg at selv om jeg har veldig lyst på godteri, så trenger jeg ikke kjøpe det. Særlig etter jobb var det lett å handle på veien. Og nå er det blitt sånn at nei det er jo bare onsdag, selvfølgelig skal jeg ikke kjøpe meg smågodt nå (selv om jeg craver det). På samme måte som jeg aldri ville kjøpt godteri til barna bare sånn tilfeldig midt i uken. Jeg kan nok aldri ha det bare liggende i skapet, for såpass viljestyrke har jeg ikke. Så for meg gjelder det å ikke handle det inn, med mindre jeg har planlagt å spise det samme kveld. Kjøper heller ikke mer enn jeg har tenkt til å spise. For hver eneste kveld kjenner jeg på suget, og ville garantert spist om jeg hadde det liggende. Og spis nok mat gjennom dagen, så du ikke går på en smell. Anonymkode: fba56...1d1 Samme her, jeg handler kun på formiddagen, da er ikke søtsuget så ekstremt. Men jeg kan ikke kjøpe sjokolade på en onsdag og tro jeg kan spare den til helga. Har jeg tre store plater i huset, går de ned på høykant. Gjerne på samme kveld. Når kvelden kommer, går jeg gjennom alle skap og finner ikke noe. Nettopp fordi jeg ikke har noe i huset. Etter et par uker er det også enklere å si nei om man blir bydd på utenfor huset. Spiser heller potetgull enn søtsaker nå, siden jeg har vært så flink. En pose potetgull kjøper jeg fredag og den skal holde i hele helga. Thats it! Anonymkode: 3a624...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #26 Del Skrevet 6. juni 2023 myMa skrev (1 time siden): Du må begynne å se på sukkeravhengighet din som nettopp det, en avhengighet! Kutt ut alt av triggermat/søtsaker. Ikke unn deg litt her og der. Det blir bare utrolig vanskelig for viljestyrken. Det er mye lettere å kutte det ut helt (evt for en lang periode). Når du har bestemt deg for det så slipper du å ta vanskelige avveininger ang mat. Du slipper å diskuteres med deg selv, rasjonere, motstå osv. Du har bestemt deg og triggermaten er bare helt uaktuell og off limit. Kan legge til at jeg har skapene fulle av godteri (rester fra høytider, lørdagsgodt til barna osv) og det går helt fint. Det å basere slankingen på at man ikke skal bli disponert for usunne ting fungerer ikke i dagens samfunn. Først skriver du at man skal behandle det som en avhengighet. Deretter skriver du at man må tåle å ha skapene fulle. Sier du til en alkoholiker at hun burde klare å ha sprit liggende i skapet hjemme? Det er lettere å la være å spise det når det ikke ligger tilgjengelig i eget hjem, man kan fint være mindfull og handle det inn når man har tenkt til å kose seg med det. Det er lurt å legge til rette for at man skal klare det. Anonymkode: fba56...1d1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #27 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme her, jeg handler kun på formiddagen, da er ikke søtsuget så ekstremt. Men jeg kan ikke kjøpe sjokolade på en onsdag og tro jeg kan spare den til helga. Har jeg tre store plater i huset, går de ned på høykant. Gjerne på samme kveld. Når kvelden kommer, går jeg gjennom alle skap og finner ikke noe. Nettopp fordi jeg ikke har noe i huset. Etter et par uker er det også enklere å si nei om man blir bydd på utenfor huset. Spiser heller potetgull enn søtsaker nå, siden jeg har vært så flink. En pose potetgull kjøper jeg fredag og den skal holde i hele helga. Thats it! Anonymkode: 3a624...007 Enig, man må legge til rette for å klare det. I starten satte jeg alarmer på telefonen min hvor jeg minnet meg selv om at jeg ikke skulle kjøpe godteri. Satt den til 5min etter arbeidsdagens slutt. Som en beskjed fra langsiktige meg, til impulsive meg. Fungerte overraskende bra😊 Anonymkode: fba56...1d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 6. juni 2023 #28 Del Skrevet 6. juni 2023 Herregud for noen råd. Frukt, honning? Det er jo sukkerbomber. Beveg deg litt? Vektreduksjon skyldes 80% kosthold, 20% trening. Spis proteinrik mat med lavt sukkerinnhold. Velg fullkorn. Fyll opp med grønnsaker - det metter magen og inneholder knapt kalorier. Det mest drastiske vil nok være å slutte som nattevakt. Nattarbeid er drepen for kroppen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plantemamma84 Skrevet 6. juni 2023 #29 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 22.36): Frukt👏 Anonymkode: e15c2...bda Ja, men kombiner med litt peanøttsmør eller andre nøtter, eller litt protein, for å gjøre deg mett lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 6. juni 2023 #30 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Først skriver du at man skal behandle det som en avhengighet. Deretter skriver du at man må tåle å ha skapene fulle. Sier du til en alkoholiker at hun burde klare å ha sprit liggende i skapet hjemme? Det er lettere å la være å spise det når det ikke ligger tilgjengelig i eget hjem, man kan fint være mindfull og handle det inn når man har tenkt til å kose seg med det. Det er lurt å legge til rette for at man skal klare det. Anonymkode: fba56...1d1 Poenget mitt er at det er fristelser overalt og det må man lære seg å leve med. Jeg lever i en familie med 4 stk. Jeg kan ikke nekte de andre å ha søtsaker i huset, så jeg må leve med det. Og det går helt fint når man har bestemt seg og er "avholds". Målet på sikt er å kunne ha et normalt forhold til søtsaker slik at det evt kan inngå som en del av et variert kosthold. Men det går ikke så lenge jeg er avhengig. Prøvde litt kake i ett par bursdager og da ble det litt vanskelig igjen. Det å "unne seg litt" er noe jeg har prøvd på i uttallige slankeforsøk. Det har vært både veldig vanskelig og fullstendig mislykket. En hyggelig bonus er et vekttap på 10kg på 3 måneder, mat smaker utrolig mye bedre, null samvittighetskvaler, bedre søvn og bedre fordøyelse 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 6. juni 2023 #31 Del Skrevet 6. juni 2023 myMa skrev (3 minutter siden): Poenget mitt er at det er fristelser overalt og det må man lære seg å leve med. Jeg lever i en familie med 4 stk. Jeg kan ikke nekte de andre å ha søtsaker i huset, så jeg må leve med det. Og det går helt fint når man har bestemt seg og er "avholds". Målet på sikt er å kunne ha et normalt forhold til søtsaker slik at det evt kan inngå som en del av et variert kosthold. Men det går ikke så lenge jeg er avhengig. Prøvde litt kake i ett par bursdager og da ble det litt vanskelig igjen. Det å "unne seg litt" er noe jeg har prøvd på i uttallige slankeforsøk. Det har vært både veldig vanskelig og fullstendig mislykket. En hyggelig bonus er et vekttap på 10kg på 3 måneder, mat smaker utrolig mye bedre, null samvittighetskvaler, bedre søvn og bedre fordøyelse 🙂 Vel, det er helt normalt å ikke ha alkohol i hus når man er sammen med en alkoholiker som er tørrlagt... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 6. juni 2023 #32 Del Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (7 minutter siden): Vel, det er helt normalt å ikke ha alkohol i hus når man er sammen med en alkoholiker som er tørrlagt... Ja, og jeg synes ikke det er direkte sammenlignbart heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #33 Del Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 22.39): Er ikke bare sukker som er verstingen. Er vel helheten. Tren og beveg deg 😊 Anonymkode: 2d6f7...388 Trening har lite å si om vedkommende spiser mye sukker. Du skal trene ekstremt mye for å trene bort en voksen pose med løsvektgodis! Anonymkode: 09a4b...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 6. juni 2023 #34 Del Skrevet 6. juni 2023 myMa skrev (10 minutter siden): Ja, og jeg synes ikke det er direkte sammenlignbart heller. Og det er jo en del av problemet, for det er snakk om kroppslig avhengighet begge deler. Du bare anerkjenner ikke en overvektig som syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 6. juni 2023 #35 Del Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (4 minutter siden): Og det er jo en del av problemet, for det er snakk om kroppslig avhengighet begge deler. Du bare anerkjenner ikke en overvektig som syk. Helt enig. Jeg bare synes ikke du kan sammenligne oppbevaring av alkohol og mat/godteri i hjemmet. Tilgangen generelt i samfunnet er også veldig ulik. Du får sukker trykket opp i trynet i alle mulige settinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #36 Del Skrevet 6. juni 2023 - Skogsbærsmoothie med mandelmelk, eller youghurt naturell. - mørk sjokolade over 70%. (Anbefaler Freia sin.) - 100% kakao på mandelmelk med sukrin gold som søtning. - en kopp grønn te - sukkererter og babygulerøtter Velg bær istedenfor frukt. Frukt har sinnsykt med sukker. Bruk quinoa istedenfor ris og poteter. Har gått ned 30 kilo selv👍 Anonymkode: 90b89...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #37 Del Skrevet 6. juni 2023 myMa skrev (6 minutter siden): Helt enig. Jeg bare synes ikke du kan sammenligne oppbevaring av alkohol og mat/godteri i hjemmet. Tilgangen generelt i samfunnet er også veldig ulik. Du får sukker trykket opp i trynet i alle mulige settinger. For meg er det spesifikke søtsaker som setter i gang overspising. Det er klassisk smågodt og melkesjokolade. Det er dette jeg unngår å ha i hus. Min mann elsker tyrkisk pepper og potetgull, det kan jeg fint la ligge i fred. Så det er jo ikke sånn helt sykt naziopplegg, men at man legger til rette for å klare dette her😊 Anonymkode: fba56...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 6. juni 2023 #38 Del Skrevet 6. juni 2023 myMa skrev (11 minutter siden): Helt enig. Jeg bare synes ikke du kan sammenligne oppbevaring av alkohol og mat/godteri i hjemmet. Tilgangen generelt i samfunnet er også veldig ulik. Du får sukker trykket opp i trynet i alle mulige settinger. Det er jo merkelig, når begge deler er avhengighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 6. juni 2023 #39 Del Skrevet 6. juni 2023 Reign skrev (31 minutter siden): Det er jo merkelig, når begge deler er avhengighet. Helt enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #40 Del Skrevet 6. juni 2023 Ikke lett, men prøv å hold deg til en dag i uken å spise litt sjokolade eller godteri. Men husk på litt og ikke mye du kan spise. Begynn på knekkebrød dietten. Den gikk jeg på i 11 måneder og gikk ned 50 kg. Drikk mye vann eller brus uten sukker når du kjenner på søtsug, eller tygg tyggegummi uten sukker. Anonymkode: 816ba...bfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå