AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #1 Skrevet 2. juni 2023 Som overskriften sier. Jeg er 175 cm høy, og veier nå 85 kg. Dette syns jeg er for mye, vil helst ned på ca 70 kg. Begynner å få dobbelthake, og det har lagt seg mye rundt magen. Jeg føler meg absolutt ikke vel i kroppen nå. Men jeg klarer ikke slutte med sukker.. kan holde opp i en uke kanskje, men så sprekker jeg.. jobber som nattevakt, og spiser mye søtt da også.. Hvordan klarer dere som har gått ned i vekt å holde dere unna sukker? Anonymkode: b91f6...a53
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #2 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som overskriften sier. Jeg er 175 cm høy, og veier nå 85 kg. Dette syns jeg er for mye, vil helst ned på ca 70 kg. Begynner å få dobbelthake, og det har lagt seg mye rundt magen. Jeg føler meg absolutt ikke vel i kroppen nå. Men jeg klarer ikke slutte med sukker.. kan holde opp i en uke kanskje, men så sprekker jeg.. jobber som nattevakt, og spiser mye søtt da også.. Hvordan klarer dere som har gått ned i vekt å holde dere unna sukker? Anonymkode: b91f6...a53 Frukt👏 Anonymkode: e15c2...bda
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #3 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke bare sukker som er verstingen. Er vel helheten. Tren og beveg deg 😊 Anonymkode: 2d6f7...388 Prøver å gå en tur et par ganger I uka, ca 30- 40 min Anonymkode: b91f6...a53
Tøvftta Skrevet 2. juni 2023 #4 Skrevet 2. juni 2023 Ha 1 dag i uken hvor du tillater deg å spise godteri / ting med sukker. Søk opp oppskrifter på snacks du kan lage selv uten sukker og ha til nød. Proteinbarer uten sukker eller måltids erstatnings shake er og praktisk for å ‘slukke’ noe av det verste suget etter godt.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #5 Skrevet 2. juni 2023 Får du i deg nok proteiner? Anonymkode: 3fcbd...e89 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #6 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Får du i deg nok proteiner? Anonymkode: 3fcbd...e89 Sannsynligvis ikke. Prøver spise sunt, men blir fort pasta og ikke så mye grønnsaker.. Anonymkode: b91f6...a53
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #7 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bananlapper hjelper med for eks honning. Demper søtsuget 😊 Anonymkode: 2d6f7...388 Banan og honning??? Ikke rart det demper søtsuget, er jo proppet av sukkerarter.... Honning er jo faktisk rent sukker. Anonymkode: c920a...9e6 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #8 Skrevet 2. juni 2023 Ikke ha sukker/godteri/sjokolade tilgjengelig. Ha en dag i uken med lov til å spise moderate mengder. Ta et eple, en gulerot eller et glass vann når du kjenner søtsug. Eller rett og slett litt mat, knekkebrød med proteinrikt pålegg. Finn sunne og kalorifattig alternativ som du liker veldig godt. Jeg feks elsker saltpålegg. Så når jeg blir fysen, mauler jeg kjøttpålegg. Anonymkode: c920a...9e6 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #9 Skrevet 2. juni 2023 Skiftarbeid er jo utrolig dårlig for kosthold og vekt da. Det vil nok gjøre det vanskeligere. Jeg gikk fra fysisk tungt skiftarbeid til å jobbe på et kontor på dagtid. Gikk ned 8kg selv om jeg ikke endret noen vaner:P I perioder spiser jeg ikke sukker i det hele tatt(vel, noe får man jo i seg uansett, f.eks. fruktsukker), da jeg etter noen uker synes det er lettere enn å bare skal spise litt. Andre perioder så er det lettere å spise litt litt oftere, og andre perioder kun en dag(så kan jeg fritt velge den dagen). Du kan jo eksperimentere litt:) Pass også på at du A: ikke spiser for lite, og B: får i deg nok fett og proteiner. Uten dette sprekker man lettere og jeg har måttet lære dette på den harde måten:P Fett, proteiner og volum er det som gir deg metthetsfølelse. Jeg kan anbefale å begynne med forrett, litt kontraintuitivt men hear me out: fyll magen opp med en stor skål kalorifattig suppe(tomat, blomkål, løk, whatever) før du går løs på hovedmåltidet. Gjerne et stort glass vann før der igjen. Og; er du FAKTISK sulten, spis ei brødskive eller noe. Ikke sult deg så du sprekker. Også noe jeg måtte lære den harde måten:P Unngå også å ha sukker liggende. En periode hadde jeg en pose drops som eneste alternativ, og det funket en lang stund. Ellers er jo f.eks. en fruktsalat/smoothie bedre enn sjokkis. Prøv periodisk faste? Mulig i kombinasjon av noe ovenfor? Anonymkode: 5cc1c...620 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #10 Skrevet 2. juni 2023 Løsningen er å holde seg helt borte fra sukker og ikke tillate seg å sprekke bare fordi det er lenge siden man har unnet seg noe søtt. For så fort man inntar sukker igjen så vil hjernen skrike etter mer i ukene etterpå. Sukker påvirker samme område i hjernen som kokain så du må behandle det som er rusmiddel Anonymkode: 9c23d...b4f 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #11 Skrevet 3. juni 2023 Nok protein og fiber, passe med fett, og "detox". Det høres dumt ut, men det som er dritvanskelig i starten, det blir bedre når man bare har holdt ut en uke eller to! Jeg hadde bmi på 40, så jeg vet hva jeg snakker om! Anonymkode: 92517...d8c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #12 Skrevet 3. juni 2023 Kan det være en god strategi å ha som regel at du kun kan spise søtsaker etter et måltid? Altså ikke spise godteri som «mellommåltid», men kun som dessert? Kanskje du på denne måten klarer å redusere sukkersuget litt etter litt? Lykke til❤️ Anonymkode: c672d...4a7 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #13 Skrevet 3. juni 2023 Jeg holder meg absolutt ikke unna sukker selv om jeg slanker meg. Last ned Lifesum og hold deg under enn viss mengde kalorier daglig. Er absolutt plass til litt godteri også, men ikke så mye da. Fungerer ikke for meg at noe ikke er lov i det hele tatt. Anonymkode: fba56...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #14 Skrevet 3. juni 2023 Jeg driver med godtefri juni. Er bare tre dager inn, men har ikke hatt noe godtesug enda selv om de rundt meg spiser det. Skal sies at jeg har snavlet godteri hver dag i over et år, så de dagene her er skikkelig win for min del! Jeg tillater meg rent sukker, altså sukker på havregrynsgrøt, i tekoppen o.l, men det er godteri og brus som er værstingen. Så min anbefaling er at om du har lyst på noe godt, lag det selv. Da blir man klar over hvor mye sukker man faktisk har i seg. Anonymkode: 28f91...173
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #15 Skrevet 3. juni 2023 Har gått ned nesten 50 kg og spiser snop nesten hver dag. Det handler om hva du spiser totalt. Sånn ellers prøver jeg å holde meg unna mat med mye fett, da det er mye kcal som jeg ikke går så mye ut av. Anonymkode: fbe2f...6b7
aazy Skrevet 3. juni 2023 #16 Skrevet 3. juni 2023 (endret) Eg gjekk ned 50kg med oppmot ein halvkilo godis i helgene. Er aktiv og passer på å spise bra ellers - 80% ordentleg mat fra bunn, 20% prosessert. Nok protein og fiber kvar dag til å støtte opp fysisk aktivitet og helsa ellers. Lov å kose seg i moderasjon:) Endret 3. juni 2023 av aazy
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #17 Skrevet 4. juni 2023 Slutt som nattevakt, det er drepen for kropp, vekt og kosthold. Egen erfaring. Anonymkode: 1d7b9...145 1 1
Mardina Skrevet 5. juni 2023 #18 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 22.43): Prøver å gå en tur et par ganger I uka, ca 30- 40 min Anonymkode: b91f6...a53 Et par ganger i uken hjelper ikke så mye om du vil ned i vekt. Legg inn 30 min hver dag, så vil det hjelpe mye. Og så må du prøve å kutte ned på sukker-inntaket. Jeg vet at det ikke er enkelt, men om du vil ned i vekt, så må du prøve. Unn deg 1 dag i uken med f.eks litt potetgull og sjokolade. Det store søtsuget vil gi seg litt etterhvert. Jeg snakker av erfaring, da jeg driver å går ned i vekt selv 😊 Det er ikke lett, men heller ikke umulig. Du må bare prøve. Det beste er å finne noen som motivere og heie på deg. Da blir det ofte litt lettere 😊
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Skrevet 5. juni 2023 Jeg måtte nesten bare lære meg at selv om jeg har veldig lyst på godteri, så trenger jeg ikke kjøpe det. Særlig etter jobb var det lett å handle på veien. Og nå er det blitt sånn at nei det er jo bare onsdag, selvfølgelig skal jeg ikke kjøpe meg smågodt nå (selv om jeg craver det). På samme måte som jeg aldri ville kjøpt godteri til barna bare sånn tilfeldig midt i uken. Jeg kan nok aldri ha det bare liggende i skapet, for såpass viljestyrke har jeg ikke. Så for meg gjelder det å ikke handle det inn, med mindre jeg har planlagt å spise det samme kveld. Kjøper heller ikke mer enn jeg har tenkt til å spise. For hver eneste kveld kjenner jeg på suget, og ville garantert spist om jeg hadde det liggende. Og spis nok mat gjennom dagen, så du ikke går på en smell. Anonymkode: fba56...1d1 2 1
myMa Skrevet 6. juni 2023 #20 Skrevet 6. juni 2023 (endret) Du må begynne å se på sukkeravhengighet din som nettopp det, en avhengighet! Kutt ut alt av triggermat/søtsaker. Ikke unn deg litt her og der. Det blir bare utrolig vanskelig for viljestyrken. Det er mye lettere å kutte det ut helt (evt for en lang periode). Når du har bestemt deg for det så slipper du å ta vanskelige avveininger ang mat. Du slipper å diskuteres med deg selv, rasjonere, motstå osv. Du har bestemt deg og triggermaten er bare helt uaktuell og off limit. Kan legge til at jeg har skapene fulle av godteri (rester fra høytider, lørdagsgodt til barna osv) og det går helt fint. Det å basere slankingen på at man ikke skal bli disponert for usunne ting fungerer ikke i dagens samfunn. Endret 6. juni 2023 av myMa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå