Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i første trimester og har diagnosen bipolar lidelse type 1. Store fysiske og psykiske påkjenninger trigger dårlige perioder, og jeg frykter derfor at fødsel skal ha negativ innvirkning på min psykiske helse. Jeg vurderer derfor å be om en samtale med sykehuset for å forsøke å få innvilget planlagt keisersnitt, for å ivareta noe kontroll over situasjonen. Er det noen her som har vært i lignende situasjon, og som har eller ikke har fått innvilget planlagt keisersnitt med bakgrunn i psykisk helse? 

Anonymkode: f34b7...778

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at uansett utfall på om det beste er keisersnitt eller ikke, så kan det være lurt med en slik samtale på sykehuset. For at dere sammen kan legge en plan og forberede fødselen din på best mulig måte for deg. Aldri vært i din problemstilling, og hva som er best aner jeg ikke. Men tenker at leger på sykehuset kan veilede og gi råd og tips og komme med sine meninger. Du er nok ikke den første eller siste som stiller disse spørsmålene. Og tenker at det er viktig at du får en samtale og legger en plan med sykehuset ang fødselen din. Lykke til

Anonymkode: 941d8...ef1

AnonymBruker
Skrevet

Ikke personlig, men kjenner opptil flere med samme diagnose eller diagnose av samme alvorlighetsgrad. Alle har fått innvilget keisersnitt uten problem. 

Anonymkode: b0c3b...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Aldri dumt å ta en samtale med dem. Jeg har BP2. fødsel i kombinasjon med forsøket på amming trigget både sterk fødselsdepresjon og angst, gikk med angst i 2 mnd, kroppen var i full panikkmodus hele tiden (fikk knapt sove, gikk ikke ut døra med ungen). Aldri visste jeg at sykdommen skulle bli så trigget. Måtte avbryte ammingen. Å jeg opplevde bare støtte fra helsevesnet (helsestasjon, jordmor som fulgte meg gjennom svangerskapet, de på barsel etc). De tar psykisk helse på alvor, det er min erfaring. 

Anonymkode: 8fc7c...d44

AnonymBruker
Skrevet

Du har sannsynligvis noe økt risiko for psykose etter fødsel, så der er bare å be om samtale. Snakk med fastlegen din også. Jeg tenker du absolutt burde få keisersnitt dersom dette kan lette situasjonen. Lykke til! :)

Anonymkode: 95187...04a

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen din! Jeg fikk med brev fra psykiateren min til sykehuset da jeg fikk innvilget mitt første KS, da gikk det i boks med en gang.

Anonymkode: ba707...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Vår forberedt på at barseltid kan være mye verre enn fødsel. Det var den for meg, med en baby som ikke sov.

Anonymkode: b8227...5a4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips og råd! Jeg har allerede fått mye god oppfølging fra helsevesenet, men akkurat fødselen er det ingen som har snakket med meg om enda. Derfor var det fint å høre at planlagt keisersnitt er en mulighet i min situasjon. Jeg har hørt så mange historier om hvor vanskelig det er å få innvilget keisersnitt, og har bekymra meg en del for det. Nå føler jeg meg litt tryggere 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for mange gode tips og råd! Jeg har allerede fått mye god oppfølging fra helsevesenet, men akkurat fødselen er det ingen som har snakket med meg om enda. Derfor var det fint å høre at planlagt keisersnitt er en mulighet i min situasjon. Jeg har hørt så mange historier om hvor vanskelig det er å få innvilget keisersnitt, og har bekymra meg en del for det. Nå føler jeg meg litt tryggere 😊

ts

Endel sykehus har også avdelinger for de som trenger særlig oppfølging.

Du kan jo høre om dette tilbudet finnes også :) 

Anonymkode: 49ff5...6f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vår forberedt på at barseltid kan være mye verre enn fødsel. Det var den for meg, med en baby som ikke sov.

Anonymkode: b8227...5a4

Men det er barseltid og den må alle gjennom uansett. At din baby ikke sov er ikke gitt at hennes baby ikke sover. HI handler om keisersnitt eller ei.

ts. Bare be om keisersnitt, alle får det hvis en ikke vik føde. 

Anonymkode: 06eda...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Vær forberedt på at det kan være veldig vanskelig å få det innvilget. Det virker også som at det kommer veldig an på hvilken lege du møter på. Jeg har en traumelidelse etter vold og overgrep, og en del ting som foregår/kan skje under en fødsel er store triggere for meg. Ble fulgt opp av Ullevål-team og jordmor der anbefalte planlagt keisersnitt sterkt og søkte for meg. Fikk likevel avslag av legen jeg hadde samtale med. Men legen som tok i mot barnet kunne ikke forstå at jeg ikke hadde fått det innvilget, for henne var det tydelig at det var beste alternativ. 🤷‍♀️

Anonymkode: 4c552...885

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Vær forberedt på at det kan være veldig vanskelig å få det innvilget. Det virker også som at det kommer veldig an på hvilken lege du møter på. Jeg har en traumelidelse etter vold og overgrep, og en del ting som foregår/kan skje under en fødsel er store triggere for meg. Ble fulgt opp av Ullevål-team og jordmor der anbefalte planlagt keisersnitt sterkt og søkte for meg. Fikk likevel avslag av legen jeg hadde samtale med. Men legen som tok i mot barnet kunne ikke forstå at jeg ikke hadde fått det innvilget, for henne var det tydelig at det var beste alternativ. 🤷‍♀️

Er dette lenge siden? 

Anonymkode: cd1a8...68a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 21.29):

Jeg er gravid i første trimester og har diagnosen bipolar lidelse type 1. Store fysiske og psykiske påkjenninger trigger dårlige perioder, og jeg frykter derfor at fødsel skal ha negativ innvirkning på min psykiske helse. Jeg vurderer derfor å be om en samtale med sykehuset for å forsøke å få innvilget planlagt keisersnitt, for å ivareta noe kontroll over situasjonen. Er det noen her som har vært i lignende situasjon, og som har eller ikke har fått innvilget planlagt keisersnitt med bakgrunn i psykisk helse? 

Vær forberedt på at også keisersnitt er en stor fysisk og psykisk påkjenning. Faktisk er det en større fysisk påkjenning for kroppen. Og du har mindre (ingen) kontroll selv ved et keisersnitt.
Jeg sier ikke det for å skremme deg, men for å realitetsorientere deg. Det er veldig bra at du skal ha samtale med sykehuset. Gå inn i samtalen med et åpent sinn. Kanskje er keisersnitt det riktige for deg, men kanskje kan dere sammen finne løsninger som gjør at vaginal fødsel er et bedre valg likevel. Keisersnitt er IKKE en enkel løsning. Jeg som sier dette har selv tatt tre keisersnitt (to planlagte, ett akutt på et svært sent stadium i fødselen), og jeg fikk fødselsangst pga fødselen som gikk ad undas. Jeg fikk de to planlagte keisersnittene av annen årsak enn fødselsangst, men jeg ville fått keisersnitt på den indikasjonen også hvis jeg ikke hadde hatt den fysiske årsaken i tillegg. Likevel sier jeg altså at keisersnitt ikke er en enkel utvei. Prøv å finne gode løsninger sammen med gynekolog/jordmor. Hva nå enn de gode løsningene måtte være som er riktige for DEG.

Anonymkode: 50ded...046

AnonymBruker
Skrevet

Har selv bipolar lidelse og skal føde nå (naturlig) i juli. Anbefaler virkelig positiv fødsel kurset❤️ 

Anonymkode: 525e8...523

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette lenge siden? 

Ikke veldig. Hadde termin i januar 2022.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk innvilget KS pga angst etter tidligere, vonde/traumatiske opplevelser. Det var veldig fint og jeg hadde med glede gjort det igjen. Jeg kom meg veldig fort og det var lite smerter. 

Anonymkode: 9066d...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke veldig. Hadde termin i januar 2022.

Jøss, det var rart. takk for at du deler. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til alle dere som svarer på en seriøs og ålreit måte. Det hjelper mye å høre andres erfaringer! KS er virkelig ikke en lettvint løsning for meg, jeg sliter litt med tanker om at det ikke er en «ordentlig» fødsel og at det er det feige valget, selv om jeg egentlig vet at det ikke stemmer. Det hjelper ikke med sånne ufølsomme kommentarer som den et stykke over her. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tusen takk til alle dere som svarer på en seriøs og ålreit måte. Det hjelper mye å høre andres erfaringer! KS er virkelig ikke en lettvint løsning for meg, jeg sliter litt med tanker om at det ikke er en «ordentlig» fødsel og at det er det feige valget, selv om jeg egentlig vet at det ikke stemmer. Det hjelper ikke med sånne ufølsomme kommentarer som den et stykke over her. 

ts

Jeg stilte samme spørsmål som deg og fikk samme svar, at jeg ikke burde ha barn om jeg velger keisersnitt foran fødsel. Endte opp med å føde vaginalt og angrer, hadde heller valgt keisersnitt. Folk som skriver slik er noen drittfolk

Anonymkode: e28a7...80f

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tisvar til dette. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...