Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning sist svangerskap, sykemelding neste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om man blir sykemeldt om man har hatt tidligere svangerskapsforgiftning? Pushet meg enormt dette svangerskapet, hadde hypermesis og sterke bekkenplager, løftet tungt på jobb og har en foreldre som er psykisk syk oppå dette som gir ekstremt psykisk stress for meg. Jobbet 50% frem til noen uker før termin da blodtrykket plutselig ble skyhøyt. 

Vil jeg bli sykemeldt dette svangerskapet? Vet jo ikke om alt stresset kan ha gjort meg syk eller hvilken praksis de har på dette. 

Og ja: jeg vet jeg bør stille dette spm til lege så ingen grunn å kommentere det - lurer på andres erfaring 😄

Anonymkode: cf998...2e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om noen som har blitt det, men da har det vært snakk om at svangerskapsforgiftningen var nesten dødelig for mor (intensiven) og barnet ble født ekstremt prematurt og fikk store varige skader. Vet ikke hvordan det stiller seg i mildere tilfeller.

Anonymkode: 9fd04...827

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet om noen som har blitt det, men da har det vært snakk om at svangerskapsforgiftningen var nesten dødelig for mor (intensiven) og barnet ble født ekstremt prematurt og fikk store varige skader. Vet ikke hvordan det stiller seg i mildere tilfeller.

Anonymkode: 9fd04...827

Ja da er det veldig forståelig. Jeg tror mitt tilfelle var mildt, merket ikke så mye til det bortsett fra enorm psykisk påkjenning etter fødsel da blodtrykket var farlig høyt lenge etterpå og stor blødning 

Anonymkode: cf998...2e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning  i mitt andre svangerskap. Og babyen måtte ut i uke 34. Ble ikke sykemeldt med nr 3, før jeg begynte å få hodepine rundt uke 33. Altså ingen sykemelding uten symptomer.

Anonymkode: 3a43e...369

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du blir ikke sykemeldt.

Anonymkode: 9fdae...e7c

Skrevet

Ikke alltid nei. Er bekymringen/uroen/angst for det stor så tror jeg ikke du får noe problem med å få sykemelding. Mors psyke betyr mye 💜 

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke automatisk sykemelding hvis du ikke har svangerskapsforgiftning nå. Ikke sikkert du får det denne gangen, men risikoen er høyere når du har hatt det før. Du forårsaket nok ikke det selv, da svangerskapsforgiftning er en sykdom i morkaken. Men hørtes ikke så godt ut med alt stresset sist gang. Håper det blir bedre nå! 

Anonymkode: 67fd7...91f

AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding er for syke mennesker. Svangerskapsforgiftning oppstår tidligst fra uke 24 eller noe rundt der, og før du har svangerskapsforgiftning er du ikke syk. 

Svangerskapspenger er et alternativ hvis arbeidet er til fare for fosteret (ikke mor!), men det er ikke arbeidsplasser som gir svangerskapsforgiftning så det utgår også sånnsett. 

Anonymkode: 7894f...76d

AnonymBruker
Skrevet

Ble ikke sykemeldt. 

Startet på AlbylE i uke 8 forebyggende. Bt var fint hele veien og jeg fikk ikke svangerskapsforgiftning.

Hadde tett oppfølging hele veien.

Det er dog ingen grunn til å pushe seg - du må lytte til kroppen. Du får ingen «premie» for å klare å stå i jobb helt frem til permisjon. Graviditet er en kort periode i et langt yrkesliv og en kan med god samvittighet ha lavere terskel for å be om sykemelding enn ellers.

Anonymkode: 3a193...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...