Gå til innhold

Tilbake til 80-tallet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Savner å være midt i 20-åra, fri og frank og "attraktiv hunk".  Kunne knulle 10 år ned i alder, og 20 år oppover....  minst.    Ung mann/moden dame er ikke noe fra 2000-tallet for de som tror det, bare mer åpent nå.(noen som husker den første "Hustruer"-filmen ?) 

En helt fantastisk tid å være kåt ung mann.

Anonymkode: d8040...37d

Æsj, hva slags pedo greier er dette? Du var 25 og lå med 15 åringer? 

Anonymkode: 973d5...e7e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Musikken

Troen på fremtiden, optimismen

Frihetsfølelsen, ingen overvåkning, internett, mobil…

Anonymkode: ae15f...608

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Telefonkioskene og telefonkatalogene 

Walk-man og kassetter

Barnetimen på radio

Fiskebilen som kjørte i bygden og som også solgte firkløver og melkesjokolade 

Husker godt den første skolesekken jeg fikk i -89 - rosa på rosa 😊

De lange og varme somrene i fjæra, med lek, nistemat, saft, bading, bading og bading til leppene var blå

Da vi lekte i de gamle bilene pappa hadde hjemme - vi kjørte liksom til butikken og på jobb, og brukte små pinner/kvister som var røyk 😆 Blader var penger. 

Anonymkode: c9b34...f01

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner ungdomsprogrammene på tv der man gjerne fikk se hva ungdom i hele landet drev på med, presentasjon av band fra hele landet og denne og foregående ungdomsgenerasjons evne til å sette i gang med aktivitet selv, på sin egen måte og de hadde til og med meninger som de hadde tenkt ut selv ( på godt og vondt) 

Det var en god del bra ungdomsprogrammer utover 90-tallet også, men så tok det slutt. 

https://tv.nrk.no/se?v=FBUA07003589

https://tv.nrk.no/se?v=FBUA07000685&t=1181s
https://tv.nrk.no/serie/flimra/1984/FBUA07001884/avspiller

https://tv.nrk.no/se?v=FBUA07004285&t=5s

https://tv.nrk.no/se?v=FBUA07002585

https://tv.nrk.no/se?v=FBUA07001783&t=955s

Savner at vi alle så det samme på tv og hadde noe å snakke om, at det var vanlig for barn å være mye ute, coco bahia is, lukten av Jane Hellen shampoo og sikkert en hel rekke andre ting.

Personlig savner jeg å henge med venner rundt omkring i et lite sentrum der vi gikk oss noen runder og hang sammen med kjentfolk vi traff på vår ferd. Spenningen ved å dra på kafé og se på kjekke gutter som skulle reise hjem på fredager og til hybelen ved skolen sin på søndager, reise med bussen, hurtigbåt eller ferga på de samme dagene, av samme grunn.

Det er forresten ikke slik at jeg nå, synes det er noe stas å dra på kafé, sammen med venninner for å se om det kanskje er noen kjekke gubber på 50 der 🤣 -  selv ikke om jeg hadde vært single, det ville nok vært samværet med venninnene som hadde vært hele fokuset. 

Jeg savner ikke at det var langt flere svært alkoholpåvirkede mennesker på offentlige steder. Da jeg var barn og vi gikk på kafé, var ute og reiste eller lignende, kunne man nesten være garantert at det var et eller annet beruset menneske i nærheten og at de ofte førte en del besvær med seg, som ikke nødvendigvis var så hyggelig for et barn/ ung tenåring og sikkert aller minst for dem selv. 

Som mor, savner jeg heller ikke den rølpete ungdomskulturen - samtidig som jeg synes ungdommen generelt er litt vel tam for tiden og lite flinke til å ta tak selv, dersom de vil få noe til.

Anonymkode: 51787...cf5

• Liker 3
Skrevet

Sarkasmen, ironien og den politiske ukorrektheten... 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Født i 79, så var barn på 80-tallet. Savner:

Sky channel og superchannel

Dj cat show og Alf på sky channel

Midt i smørøyet på nrk 

UFO-drops. Salte, sure, søte, pepper, cola og brus-UFO. Fantes kanskje flere og? Jeg likte salte og pepper-ufo best

Polly potetløv 

Tv-godt, den røde posen

At alt ikke var så politisk korrekt hele tiden og folk ikke lot seg krenke av absolutt alt

Å ta opp låter fra radioen på kassett

Walkman

FM-radio (selv om det ikke er så mange år siden det meste gikk over til DAB)

Starlet og girls-blader

Å ha brevvenner. Jada, man kan det idag også, men de færreste gjør det idag. Var noe spesielt med å skrive og få brev da jeg var barn på 80-tallet  

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

jeg savner kvalitet. At ting hadde god kvalitet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Savner de store lekeplassene inne på McDonalds restaurantene. Savner å gå i kiosken å leie vhs + movie box, før vi fikk vhs spiller. Savner at vi ikke plukket smågodt selv ,men pekte på krukkene å sa hvor mye penger vi skulle bruke på hver ting så plukket kioskdama for oss. Savner at "ingenting" var farlig . Man kunne røyke, drikke, spise så mye sukker og rødt kjøtt man ville uten at det var farlig. Det er selvfølgelig bra at man har funnet ut om disse helseskadelige tingene nå, men å leve på den tiden uten selve viten om at alt var så helseskadelig var deilig.

Anonymkode: 636e6...7ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Optimismen, musikken, morsomme frisyrer og klær.

Anonymkode: 66e65...311

• Liker 4
Skrevet

Jeg er veldig glad for dagens enorme og umiddelbare tilgang til all verdens musikk, men jeg savner det spesielle ved å kjøpe, bestille, låne eller kopiere musikk og sette seg ned og bare lytte, gjerne sammen med andre. Vi hadde bedre tid.

TV var også annerledes, for du måtte være klar når filmen eller programmet faktisk ble sendt.

Å hente posten og finne et ekte, håndskrevet brev fra en venn.

De færreste av oss hadde noen formening om at slike ting skulle forsvinne. Kanskje vi ville verdsatt det mer hvis vi hadde vist at internett kom til å overta alt dette? Kanskje vi kan sette mer pris på det vi har i dag, som vil forsvinne om noen år.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 21.30):

DJ Kat Show! :D Hehe.. Jeg husker Sky selv. Men vi fikk kabel-tv ganske sent

Anonymkode: 70dd3...ff7

“I´m a D, I´m a J, I´m a kat with a K” 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg være ærlig, så mest at samfunnet for det meste besto av en kultur. Stort sett alle var medlemmer i statskirken (uten å være religiøs), lite konflikter i det Norske samfunnet generelt, alle dro i samme retning. Skolene var trygge, vi levde i vår egen liten boble i verden.

Anonymkode: d3fbe...8e3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest FlowahPowah
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal jeg være ærlig, så mest at samfunnet for det meste besto av en kultur. Stort sett alle var medlemmer i statskirken (uten å være religiøs), lite konflikter i det Norske samfunnet generelt, alle dro i samme retning. Skolene var trygge, vi levde i vår egen liten boble i verden.

Takk og lov for at vi har kommet oss videre.

AnonymBruker
Skrevet
FlowahPowah skrev (6 minutter siden):

Takk og lov for at vi har kommet oss videre.

Deg om det. Fortrekker et kjedelig harmonisk samfunn over variert konfliktfylt samfunn som drar i alle retninger.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/3/2023 at 1:18 AM, jukkapalme said:

Å ha brevvenner. Jada, man kan det idag også, men de færreste gjør det idag. Var noe spesielt med å skrive og få brev da jeg var barn på 80-tallet  

Selv husker jeg kjedebrevene. Det blir jo ikke det samme med mail, for det regnes jo som spam. 

Anonymkode: 1beef...ac1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte å bli med moren min i banken. Da satt jeg inn noen kroner fra sparebøssa, og beløpet ble notert i min bankbok fra D/N/C. 

Jeg likte at postkontoret og apoteket var over disk, høy brun disk som jeg ikke rakk opp til. 

Mest av alt likte jeg fredagskveld, vi leide moviebox og jeg fikk kjærlighet på pinne i Videosjappa. Vi leide ikke video på Lørdag, da var det Halv-sju, Reidar, LørDan, Kvitt eller Dobbelt og The Cosbyshow.

Anonymkode: b918d...832

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Enig, det blir mer fellesskapsfølelse.

Anonymkode: b918d...832

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åpningen av oslo city kjøpesenter 💕

Anonymkode: 1cd26...a43

AnonymBruker
Skrevet
jukkapalme skrev (På 3.6.2023 den 1.18):

Født i 79, så var barn på 80-tallet. Savner:

Sky channel og superchannel

Dj cat show og Alf på sky channel

Midt i smørøyet på nrk 

UFO-drops. Salte, sure, søte, pepper, cola og brus-UFO. Fantes kanskje flere og? Jeg likte salte og pepper-ufo best

Polly potetløv 

Tv-godt, den røde posen

At alt ikke var så politisk korrekt hele tiden og folk ikke lot seg krenke av absolutt alt

Å ta opp låter fra radioen på kassett

Walkman

FM-radio (selv om det ikke er så mange år siden det meste gikk over til DAB)

Starlet og girls-blader

Enig !

Men husker også de utrolig kleine reklamene som kom innover oss på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90 tallet (når TV2 begynte sendingene sine) som bestod av damer som fortalte oss om hvor fantastiske Always-bind var 🤣

Anonymkode: f8808...ece

Skrevet

At det å leke var gøy og at dagene gikk fortere. Ikke bekymringer for framtiden. Ikke hadde jeg dårlige minner heller. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...