Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Termometer barn vs voksen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hatt x antall runder med feber på meg og mini, så har måtte tyde til hyppig febermåling. Hvorfor i huleste er spissen til termometer til barn mye tykkere en til voksen?
Må jo gjøre mye mer vondt for de som er mindre i størrelse😅 evt noen som vet om man kan få kjøpt mindre? Stoler ikke helt på måling andre steder enn i rumpa… 

Anonymkode: 7b08e...2ae

Skrevet

Kan du ikke bruke voksen-termometer på barnet, da? Hva er forskjellen, liksom?

Og nei, termometer er jo ikke vondt, såååå svære er de da ikke. Bruk en salve som "glidemiddel", så kjennes det knapt.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke målt i rumpa på mine siden de var babyer. Det har de motsatt seg kraftig. Måler i panna. Viser kanskje ikke helt nøyaktig temperatur, men det er sjelden nødvendig å vite akkurat heller. 

Ser an allmenntilstand, og hvor lenge feber varer og vurderer etter det om det er behov for legekontakt. Opplyser da eventuelt hvordan temperatur er målt. De er oftere mer opptatt av allmenntilstand og varighet av feber, og om den går ned ved bruk av febernedsettende. 

Anonymkode: f3003...750

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke spesielt termometer til barn.

Anonymkode: 88f25...358

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke målt i rektalt siden barna var babyer, med unntak av en gang hvor det ene barnet hadde mulig alvorlige symptomer ellers. Vi bruker øretermometer, vel vitende om at det ikke er helt nøyaktig. Men som sagt over, allmenntilstanden er viktigere enn nøyaktig temperatur. 

Det kan jo være årsaker til at TS trenger å vite nøyaktig da, det vet jeg ikke. Men jeg lurer også på om det virkelig er nødvendig å bruke et eget barnetermometer? Det er kanskje for å unngå å skade barnet om det er for tynt/spisst? 

Anonymkode: a04bb...146

Skrevet

Bruk samme måler som til voksen. Må ikke bruke et «tilpasset» barn. Det er bare tull.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Måler alltid under armen.midt i under armen og legg til 0,5

Anonymkode: 240e9...a70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hatt x antall runder med feber på meg og mini, så har måtte tyde til hyppig febermåling. Hvorfor i huleste er spissen til termometer til barn mye tykkere en til voksen?
Må jo gjøre mye mer vondt for de som er mindre i størrelse😅 evt noen som vet om man kan få kjøpt mindre? Stoler ikke helt på måling andre steder enn i rumpa… 

Man skal IKKE måle rektalt hyppig! Du kan perforere tarmen. Bruk øretermometer om du er i tvil. 

Om føttene er kalde er feberen på vei opp. Da kan du sjekke feberen for å se hvor den ligger den på 38.5 da, bør barnet få febernedsettende. 

Det er ingen grunn til å hyppig sjekke feber, du kjenner på barnet, kjenner på føttene og ser på allmenntilstanden! 

Anonymkode: d68ff...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Måler med vanlig termometer. Har 2 likens, et til barnet og et til meg :) Barnet får ofte feber som stiger raskt, så jeg syns det er greit å vite nøyaktig. Har brukt panne termometer før som har en hel grad forskjell når jeg har målt 3 ganger på rad, så det stoler jeg ikke på… På sykehuset fikk vi også tildelt eget termometer til barnet for å få nøyaktige mål. 

Anonymkode: 3a8ac...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godkjent pannetermometer... 

Anonymkode: 7ae80...c81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man skal IKKE måle rektalt hyppig! Du kan perforere tarmen. Bruk øretermometer om du er i tvil. 

Om føttene er kalde er feberen på vei opp. Da kan du sjekke feberen for å se hvor den ligger den på 38.5 da, bør barnet få febernedsettende. 

Det er ingen grunn til å hyppig sjekke feber, du kjenner på barnet, kjenner på føttene og ser på allmenntilstanden! 

Hvorfor tror du man må gi febernedsettende ved 38,5? Det er jo helt unødvendig hvis allmenntilstand er ok.

Anonymkode: 5de92...169

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gir ikke ungen Paracet om allmentilstand er god og feber bare er 38,5. Det er såvidt feber på en unge 

AnonymBruker
Skrevet

Termometer er kun nødvendig om allmen tilstanden er dårlig. Rektalt er ikke nødvendig uansett.

Kjenner med hånda på panna om der er ‘vanlig’ feber. Trenger ikke å gi noe for det heller. 

Ved høy feber så er pannetermomteter tilstrekkelig godt. 

Anonymkode: 47896...edf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tror du man må gi febernedsettende ved 38,5? Det er jo helt unødvendig hvis allmenntilstand er ok.

Anonymkode: 5de92...169

Les: om føttene er kalde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gir ikke ungen Paracet om allmentilstand er god og feber bare er 38,5. Det er såvidt feber på en unge 

Les: OM FØTTENE ER KALDE

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lol. Ungen min har kalde føtter til stadighet 😂 å man gir da ikke paracet bare fordi temperaturen er på 38,5 🙈 

Anonymkode: ab4d0...f07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Termometer opp i rævva er jo selvfølgelig bare tullball uansett..  

Anonymkode: fb267...19a

AnonymBruker
Skrevet

Øretermometer er mer enn bra nok. Legene bruker også det.

Barn kan ofte få høy feber uten at de er noe spesielt syke. Vi gir febernedsettende ved feber på 40 og over. Ved lavere temperatur gir vi kun hvis allmenntilstanden er dårlig. 

Anonymkode: c1284...4e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Feberen på vei opp om føttene er kalde? Hv slags piss er det? Det er om mulig det dummeste jeg har hørt. Hvor i drømmeland har du fått for deg dette???

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...