Gå til innhold

Pusse opp kjøkken - jeg og samboer blir ikke enige - hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker lys, morderne skandinavisk stil. Han liker mer herskapelig stil med utskjæringer og sånn. Men det viktigste for han er egentlig at han ønsker benkeplate i valnøtt - som egentlig er det siste jeg ønsker. Er det mulig å få det skandinaviske uttrykket med benkeplate i valnøtt? Tenker isåfall hvitt kjøkken med integrerte håndtak. Hva slags farge på fliser? Veggfarge?

Anonymkode: 92585...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Valnøtt krasjer ikke nødvendigvis med nordisk stil, tenker jeg. Jeg tror jeg ville gått for en benkeplate i valnøtt med fiskebeinsmønster og uten kvister.

jeg tenker lyse og duse grønne/turkise farger passer veldig fint med valnøtt. Du kan supplere med eik i annet interiør og ha vite skapfronter. Jeg tror det kan bli veldig fint

fargepalettene jeg fant var ikke helt det jeg tenkte, men noe lignende. Jeg ville gått for enda lysere og dusere, og varme farger. 

IMG_9798.jpeg

IMG_9797.jpeg

Anonymkode: 4e698...5cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil på det sterkeste anbefale en lys benkeplate i stein/kompositt. Det er svært holdbart, tåler mye både vann og varme, er enkel å vaske og skjuler støv godt. For resten av kjøkkenet bør vaskbarhet være et av de aller viktigste kriteriene.

Anonymkode: 441a3...e75

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Valnøtt krasjer ikke nødvendigvis med nordisk stil, tenker jeg. Jeg tror jeg ville gått for en benkeplate i valnøtt med fiskebeinsmønster og uten kvister.

jeg tenker lyse og duse grønne/turkise farger passer veldig fint med valnøtt. Du kan supplere med eik i annet interiør og ha vite skapfronter. Jeg tror det kan bli veldig fint

fargepalettene jeg fant var ikke helt det jeg tenkte, men noe lignende. Jeg ville gått for enda lysere og dusere, og varme farger. 

forsøk fargen som heter pale Linden eller chi.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil på det sterkeste anbefale en lys benkeplate i stein/kompositt. Det er svært holdbart, tåler mye både vann og varme, er enkel å vaske og skjuler støv godt. For resten av kjøkkenet bør vaskbarhet være et av de aller viktigste kriteriene.

Som om mørk valnøtt ikke gjør akkurat det samme, bare enda bedre 🙄

Anonymkode: 6425b...1f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager dobbel posting. Sjekk ut fargene pake linden eller chi dersom dere går for benkeplate i valnøtt. 

det er viktig å gi og ta i et forhold, og om han godtar din stil, men med benkeplate i valnøtt, så tror jeg likevel det kan bli fint om du velger de riktige fargene

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager dobbel posting. Sjekk ut fargene pake linden eller chi dersom dere går for benkeplate i valnøtt. 

det er viktig å gi og ta i et forhold, og om han godtar din stil, men med benkeplate i valnøtt, så tror jeg likevel det kan bli fint om du velger de riktige fargene

Tusen takk for svaret ditt! Jeg hadde selv grønt i tankene, fint å få bekreftet at det kan funke :)  Ville du hadde fliser på vegg, eller bare beskyttelse bak komfyr og vask? Igjen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som om mørk valnøtt ikke gjør akkurat det samme, bare enda bedre 🙄

Anonymkode: 6425b...1f0

Jeg har ikke erfaring med mørk valnøtt, men har sett mengder av andre benkeplater med vannskade. Det er veldig lett å tenke at man alltid er nøye med å tørke opp selv, men plutselig er det barn eller gjester som ikke er like oppmerksomme.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tusen takk for svaret ditt! Jeg hadde selv grønt i tankene, fint å få bekreftet at det kan funke :)  Ville du hadde fliser på vegg, eller bare beskyttelse bak komfyr og vask? Igjen tusen takk!

Jeg ville hatt farge på slett vegg og muligens frostet beskyttelsesglass. Litt usikker på frost, men jeg ville absolutt vurdert det. Om frost blir for dominant ville jeg brukt vanlig glass. jeg ville vurdert sort underlimt oppvaskkum.

Hvite fliser bak valnøtt tror jeg blir veldig hardt om frontene også er hvite. Jeg ville myknet opp med eik trefjøler eller annen pynt på benkeplaten. Et fat i eik, f.eks, der du kan ha urter, oljer eller lignende. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville unngått valnøtt. Fargen krasjer ofte med mange andre farger, og hvis man får lyst til å male vegger eller gjøre endringer ellers er fargen mye å ta hensyn til for at den ikke skal bli seende veldig rød eller fremtredende… 

Har god erfaring med hvit marmor. Passer til alt :) 

Anonymkode: f7a4b...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ville hatt farge på slett vegg og muligens frostet beskyttelsesglass. Litt usikker på frost, men jeg ville absolutt vurdert det. Om frost blir for dominant ville jeg brukt vanlig glass. jeg ville vurdert sort underlimt oppvaskkum.

Hvite fliser bak valnøtt tror jeg blir veldig hardt om frontene også er hvite. Jeg ville myknet opp med eik trefjøler eller annen pynt på benkeplaten. Et fat i eik, f.eks, der du kan ha urter, oljer eller lignende. 

Se også fargen som heter «den første snøen/sneen».

Om dere går for valnøtt, så ville jeg absolutt valgt fiskebeinsmønster, da blir ikke benkeplaten for dominant. Valnøtt blir fort veldig dominant når den er lagt i staver på grunn av fargenyansene, disse blir mildere når det er lagt i fiskebein.

jeg ser mange anbefaler deg å unngå valnøtt. Du ønsker jo selv å unngå det, hvilket jeg forstår. Jeg ville heller ikke valgt det selv, men om min mann hadde insistert ville jeg selvfølgelig forsøkt å får det til best mulig, og jeg tror det kan bli veldig fint med duse, lyse grønnfarget. Jeg synes ikke valnøtt er den værste trefargen, den er ikke så rød som f.eks mahogni. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skandinavisk stil kan jo være veldig mye etterhvert da. Lys grønn ville jeg ikke hatt, ser for meg at det er en kombinasjon man fort blir lei. Et alternativ er hvit innredning og marmor-lignende flis på vegg...eller varianter med delvis flis, så ei hylle, og så maling. Skal dere ha overskap? Ingen overskap? Tynn eller tykk benkeplate? 

Det vanskeligste for meg hadde vært å matche gulvet....

Var mange varianter her, og kanskje du finner litt inspirasjon hvis du erstatter mørk eik med valnøtt.

https://www.nordiskakok.com/wooden-kitchens

Anonymkode: 6eae6...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har skandinavisk stil og valnøtt istedenfor eik. Synes det er veldig fint. 

Anonymkode: 62003...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I slikt tilfelle ville vi sett på ulike kjøkken til vi fant noe vi begge likte. Det hadde antagelig ikke blitt det noen av oss ønsket i utgangspunktet, men noe vi begge ble begeistret for. 

Dette har vi vært gjennom mange ganger angående ulikt. Vi har alltid endt opp med noe begge to er utrolig fornøyd med. 

Anonymkode: c30cc...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han ønsker en tyngre stil, mens du ønsker en minimalistisk stil. Det er vanskelig å glede begge, og begge må kompromisse. Enten utskjæringer, eller rette linjer. Jeg tror den enkleste måten å få dette pent er å velge utrendy farger, men velge en mer moderne utforming. 
Når det gjelder fargebruk er jeg enig i at grønt kan være pent til valnøtt, men jeg ville styrt unna de grå nyansene som er lagt inn bilde av tidligere i tråden.  

ikke heng deg for mye opp i detaljene på dette bildet. Det var det eneste bildet jeg fant på google som ligner litt i nyansene. Som du ser så blir hvite fliser på bakveggen for stor kontrast. For å skape et mer rolig uttrykk ville jeg brukt fliser i samme farge som dere maler veggen i. 
image.thumb.jpeg.94d1345a7d99d8cdce40231ad88b324b.jpeg

Anonymkode: 7d8bf...2f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velg lys valnøtt. Ser jo ut som eik. 

Anonymkode: 51076...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Enig med han, får frysninger av hvite kjøkken.

Anonymkode: a7feb...db2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville tatt selve kjøkkenet i valnøtt, med hvit benkeplate 👌🏼 det passer fint inn i skandinavisk stil

Anonymkode: 43911...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville ikke tatt valnøtt/trefarger om gulvet ikke hadde samme utseende. Ville også valgt noe mer holdbart, tre sveller ofte etter en stund og må vedlikeholdes. 

Anonymkode: 4fa06...dd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...