Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg er en 21 år gammel jente som er konfliktsky og sliter veldig med å sette grenser, men det er noe jeg prøver å jobbe med. I dag jobbet jeg i et prosjekt hvor flere politikere var involvert, en av disse politikerne var en mann i 60 årene som jeg skulle vise veien ut for. Han spurte om vi kunne ta en selfie og jeg sa nervøst  «ok» deretter sier han «ja du er jo så vakker du trenger jo ikke posere engang, han begynte å snakke om at han hadde bursdag og at han skulle ut å drikke bobler og spurte om tips til hvor han skulle gå, jeg svarte «Hm, kanskje ved sjøen siden det er fint vær» og han sier «ja! Kan ikke du være med?» jeg blir satt ut av hele saken og jeg sier bare «hehe kanskje..» uten å tenke over det engang. Så sier han «jeg går å kjøper bobler, setter meg på brygga og så kommer du til meg når du er ferdig på jobb». Jeg blir igjen satt ut og ser ned i gulvet mens jeg ikke helt tør å si det jeg virkelig mener om hva han holder på med, «hehe.. ehm kanskje, jeg vet ikke» svarer jeg og han sier at jeg skal ta nummeret hans for å ringe han. Jeg prøvde å smålig vise at jeg ikke ville det og kom med små unnskyldninger som «nei, jeg har ikke telefon» og han sier, «jo du har jo telefon!» og jeg sier «hehe ja jo, men den er ikke her» osv. Da spør han om mitt nummer og jeg tør ikke si nei, jeg gir han nummeret mitt og han sier i det han taster det inn at «du er min bursdags treatment». . Jeg blir satt ut og viser han fort til døra.
  (mannen har i tillegg kone og barn).

Hele dagen har jeg gått rundt og følt jeg ikke får puste og er kjempe kvalm og engstelig. 
Spørsmålet mitt er. Er dette noe jeg kan ta opp med HMS eller en sjef? Er dette trakkasering i og med at jeg ikke turte å si nei? 

Endret av Safir26
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er upassende adferd fra hans side uavhengig av din respons. Han er en voksen person som har fullt ansvar for egen adferd, og da opptrer man ikke slik overfor yngre ansatte, og særlig ikke når de virker usikre og ikke tør å være klare.
Du kan trygt ta opp dette med lederen din, og du kan skrive det i avvikssystemet deres.
En leder bør ta fatt i dette, og be mannen om å slette nummeret ditt på dine vegne.

Man er ikke et bedre menneske av å fnise, og si "vet ikke," enn om du hadde sagt "ikke interessert". Og for all del; ikke del nummeret ditt med folk. Oppgi nummeret til taxiselskapet eller noe.

• Liker 1
Skrevet

Send han melding og si du ikke vil møte han. Enkelt og greit. 

Og neste gang si du har kjæreste og skal hjem og spise middag med ham. 

Du må lære deg å si fra på en klar måte! Øvelse gjør mester. Hvis han ville ha sex med deg, så kan du ikke fnise og si kanskje. Da må du si NEI! 

STÅ OPP FOR DEG SELV!! Drit i hva andre tenker og tror etterpå, det er du som bestemmer over deg, ikke la andre styre deg på den måten her. 

• Liker 1
Skrevet

Alle burde vite bedre enn det her. 
Det er oppmerksomhet han burde rette mot noen på sin egen alder og det er ikke greit.

Jeg ser jo at du adresserer dine egne problemer med å sette grenser her. Jeg tenker at du nå har en gylden mulighet til å øve ❤️ Adferden har til nå vært grenseoverskridende. Han hadde ikke turt å gjøre det her ut av det blå. Han er vant til at det funker ofte nok til at det er verdt risikoen. Nå kan DU ta vare på deg selv og si nei! Du skal behandle deg selv som din egen bestevenn! Når han tekster deg, som han vil gjøre, kan du skrive at du ikke ønsker å være bursdagstreaten hans og ønske han en fin dag videre. Så kan du godt informere HR slik at de vet at han er et problem ❤️

• Liker 1
Skrevet

En ting jeg selv tenker mye på ift grenser er at jeg har lett for å få dårlig samvittighet av en eller annen grunn. Bli oppfattet som frekk, gjøre andre lei seg.. Men det handler ikke om andres følelser, det handler om mine. Nå handler det om deg❤️ Ta vare på deg❤️ Du kommer til å føle deg så sterk når du har gjort det ❤️

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke slik at ubehagelige episoder er trakassering. Man har også selv et ansvar for å forlate situasjonen. Han oppførte seg antakelig upassende, men så lenge han ikke er din overordnede eller seniorkollega, er det ikke en sak.

Skrevet

Det er manipulerende, grenseoverskridende adferd og han vet det. Han hadde aldri presset en voksen dame på samme måten, men vet å utøve denne type makt ovenfor yngre nettopp fordi han vet at det er vanskelig for jentene å si strengt fra hva de egentlig føler om saken. 

Dette er helt klart noe du bør ta opp med tillitsvalgt i gruppa. 

Hvis han sender deg mere meldinger så skriv tilbake at "Jeg syns ikke denne kontakten er passende og du presset meg veldig. Det er ikke greit sånn du oppfører deg og jeg vil ikke ha mer kontakt på privaten. Ikke svar på denne meldingen." 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre to ting her, ts.

1. Meld fra til styret i det politiske partiet han er medlem av!

2. Snakk med din sjef om dette.

Han forsøkte å utnytte sin posisjon, han forsøkte å presse deg. Han er tre ganger så gammel som deg, gift og har barn.

Det er åpenbart ikke første gangen denne mannen gjør noe slikt. Det at han sier at du er hans bursdags "treatment" er også veldig ufint, han sier med det at du er den som skal gjøre hans bursdag bra, han fortjener det. Det er ytterligere press på deg.

Skrevet
tenkselv skrev (Akkurat nå):

Det er ikke slik at ubehagelige episoder er trakassering. Man har også selv et ansvar for å forlate situasjonen. Han oppførte seg antakelig upassende, men så lenge han ikke er din overordnede eller seniorkollega, er det ikke en sak.

Han er 60 og hun er 21, det er helt klart en sak som bør sies fra om. Det må ikke falle inn under definisjonen for trakassering for at det skal være uakseptabelt og grenseoverskridende. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener det er seksuell trakassering. Det går ikke an å oppføre seg sånn som ham og ikke ta hint.

Jeg synes det er verd å si fra om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo noen som er stokk dumme og ikke skjønner hvordan andre oppfatter de. Og han tror at han kan friste en ung jente. Han tror sikker at du ble betatt, og når du sa "kanskje" så tror han at du bare gjør deg kostbar.

Det er slik de tenker, at de har sex appeal, står der med pløsete ansikt, tynne i håret og har begynt å få mage.

Problemet med sånne som er så pågående som edrue, er at når de får noe å drikke, så leser de i hvert fall signaler feil, og bare et slag i ansiktet og beskjed om å dra til helvete forstår de i det tullete hodet. Hvis man står der og sier hehe og kanskje, så risikerer man å bli presset ned i senga. Og etterpå vil gamlingen i fult alvor si at du ga signaler om at du ville, så du var villig.

Du bør jobbe med å sette grenser, i tilfelle du kommer i en slik situasjon så må du si ifra steinhardt at du ikke er interessert. Mange menn skjønner ikke kroppsspråk, tar ikke et hint, og tror at de er tiltrekkende.

Si ifra til HMS. Det er ditt første skritt på å trene deg til å stå opp for deg selv. Og hører du fra gubben, så kan du si at han var altfor pågående, presset deg, og at du har meldt han til HMS. Da tør han ikke å ta kontakt mer.

I det minste må du absolutt ikke være høflig og la han lede deg i en samtale på telefonen. Blokker han, hvis du ikke klarer å si ifra. Hver eneste kontakt tolker han som flørting.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...