Gå til innhold

Otrivin i svangerskapet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er gravid i uke 11, og har vært totalt avhengig av å bruke nesespray flere ganger daglig i flere år. Som gravid har tettheten blitt enda verre, i tillegg til pollensesong. Husker jeg leste i begynnelsen av graviditeten at det var trygt å bruke Otrivin i anbefalte doser, altså 2-3 ganger daglig i 10 dager, og innså nettopp at jeg har brukt nesesprayen i mye større doser enn anbefalt, altså flere ganger daglig. Prøver nå å slutte men er utrolig vanskelig, føler meg syk og får ikke sove, men er bekymret for at fosteret skal ha tatt skade av nesespraybruken. Er det noen flere som har brukt Otrivin i større doser i svangerskapet enn anbefalt og som det har gått bra med? 

Anonymkode: cf180...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er gravid i uke 11, og har vært totalt avhengig av å bruke nesespray flere ganger daglig i flere år. Som gravid har tettheten blitt enda verre, i tillegg til pollensesong. Husker jeg leste i begynnelsen av graviditeten at det var trygt å bruke Otrivin i anbefalte doser, altså 2-3 ganger daglig i 10 dager, og innså nettopp at jeg har brukt nesesprayen i mye større doser enn anbefalt, altså flere ganger daglig. Prøver nå å slutte men er utrolig vanskelig, føler meg syk og får ikke sove, men er bekymret for at fosteret skal ha tatt skade av nesespraybruken. Er det noen flere som har brukt Otrivin i større doser i svangerskapet enn anbefalt og som det har gått bra med? 

Anonymkode: cf180...49f

Går helt fint! Har brukt otrivin hele svangerskapet. Hver dag og flere ganger til dagen. Er avhengig og har brukt det hver dag i 15 år. 

Sendte Mail til tryggmammamedisin og spørt flere leger om det, og alle sier det går fint. Går ikke over til fosteret! 

Anonymkode: 3de54...ce3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Går helt fint! Har brukt otrivin hele svangerskapet. Hver dag og flere ganger til dagen. Er avhengig og har brukt det hver dag i 15 år. 

Sendte Mail til tryggmammamedisin og spørt flere leger om det, og alle sier det går fint. Går ikke over til fosteret! 

Anonymkode: 3de54...ce3

Tusen takk for betryggende svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går fint ja! Brukte det og hele svangerskapet, og gikk ikke utover barnet 🙂 

Anonymkode: ed85a...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det går fint ja! Brukte det og hele svangerskapet, og gikk ikke utover barnet 🙂 

Anonymkode: ed85a...cb2

Takk for svar! 😁 Brukte du det også flere ganger daglig enn anbefalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt siden uke 9, er i uke 39 nå, det går helt fint! :) 

Anonymkode: 6a6b8...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har brukt siden uke 9, er i uke 39 nå, det går helt fint! :) 

Åå masse lykke til på fødsel ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var kronisk tett i nesen gjennom hele graviditeten. Legen min sa det ikke finnes noe bevis for at det er skadelig for baby, men pga føre var-prinsippet er det anbefalt å unngå alle typer medisiner om man kan. Legen min var mest bekymret for slimhinnene mine i nesen 😄 Anbefaler å prøve lavere dose, det finnes nesespray med 0.5 mg/ml og til og med 0.25 mg/ml virkestoff til barn (vanlig er 1 mg/ml til voksne). Og bruke saltvannsspray innimellom. Jeg klarte å redusere nesespraybruk til kun om natten. 

Anonymkode: 151b0...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre! Prøver å avvenne meg den store nesespraybruken min, det var en lege som sa jeg kunne bruke Dymista i stedet for, pga. allergi. Føler det hjelper litt men bruker fortsatt litt nesespray innimellom, men har klart meg med Rhinox 0,25 på kvelden og noen ganger om dagen, i tillegg til saltvannsspray, så det er jo uansett mye bedre enn det jeg har holdt på med tidligere 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker856 skrev (5 timer siden):

Åå masse lykke til på fødsel ❤️

Takk for det!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne av meg ønsket ikke å bruke det fordi det ikke var anbefalt generelt, og det respekterer jeg - hun må få lov til å ta sine egne avgjørelser.

Jeg har aldri vært avhengig og har aldri hatt problemer med å slutte med nesespray ved sykdom, før graviditet. I graviditeten ble jeg så ekstremt avhengig, jeg ble over natten kronisk tett og gikk i 2 måneder før jeg bikka grunnet lite søvn. Da ble det nesespray - mange ganger om dagen, frem til babyen ble født. Plutselig, 1-2 uker etter fødselen, ble behovet for nesespraay bare gradvis mindre og så var det helt borte, sluttet uten noe innsats. Så var tyyydelig graviditeten (slimhinner som svulmet opp grunnet graviditet) som gjorde nesen min så tett, og ikke vedvarende bruk. Men selvom jeg gjorde det, og det gikk fint med meg, har jeg forståelse for de som ikke ønsker.

Anonymkode: b4eb6...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 21.59):

En venninne av meg ønsket ikke å bruke det fordi det ikke var anbefalt generelt, og det respekterer jeg - hun må få lov til å ta sine egne avgjørelser.

Jeg har aldri vært avhengig og har aldri hatt problemer med å slutte med nesespray ved sykdom, før graviditet. I graviditeten ble jeg så ekstremt avhengig, jeg ble over natten kronisk tett og gikk i 2 måneder før jeg bikka grunnet lite søvn. Da ble det nesespray - mange ganger om dagen, frem til babyen ble født. Plutselig, 1-2 uker etter fødselen, ble behovet for nesespraay bare gradvis mindre og så var det helt borte, sluttet uten noe innsats. Så var tyyydelig graviditeten (slimhinner som svulmet opp grunnet graviditet) som gjorde nesen min så tett, og ikke vedvarende bruk. Men selvom jeg gjorde det, og det gikk fint med meg, har jeg forståelse for de som ikke ønsker.

Anonymkode: b4eb6...1b0

Uff, ikke lett når det går utover søvnen. Har også forståelse for de som ikke ønsker å bruke det, da det er såpass omdiskutert om hva som er trygt eller ikke for gravide. Men uansett godt å høre at alt har gått bra!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...