Gå til innhold

Næringsdrikker til barn med utfordringer. Noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke smaker er greie? 

Anonymkode: 4a766...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke bedre å lage smoothier f.eks? 

Næringsdrikker smaker metallisk og kunstig, dette gies til eldre med underernæring og andre som sliter med ernæring. Det er også dyrt. Tilsett litt rapsolje, peanøttsmør eller annet i en smoothie. Kan ikke forstå at du vil gi barnet ditt næringsdrikk hvis det absolutt ikke er nødvendig. Bør kanskje snakke med fastlegen først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Silverdust skrev (1 minutt siden):

Er det ikke bedre å lage smoothier f.eks? 

Næringsdrikker smaker metallisk og kunstig, dette gies til eldre med underernæring og andre som sliter med ernæring. Det er også dyrt. Tilsett litt rapsolje, peanøttsmør eller annet i en smoothie. Kan ikke forstå at du vil gi barnet ditt næringsdrikk hvis det absolutt ikke er nødvendig. Bør kanskje snakke med fastlegen først?

Har fått det på resept fra legen. (Særspist barn med autisme) 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forståelig. Men hvis du tenker ultraprossesert (noe næringsdrikker er) kontra smoothie, hva ville du valgt?

Veldig kjedelig når barnet er særspist og ikke kan teste ut nye ting f.eks. 
Jeg ville nok personlig forsøkt andre ting i tillegg til næringsdrikk for vet av erfaring at de fleste ikke smaker noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har ungen fått prøve YT fra Tine? Den inneholder mye proteiner og kan lett få vektøkning hvis man får det i seg hver dag.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Silverdust skrev (Akkurat nå):

Ja, det er forståelig. Men hvis du tenker ultraprossesert (noe næringsdrikker er) kontra smoothie, hva ville du valgt?

Jeg ville nok personlig forsøkt andre ting i tillegg til næringsdrikk for vet av erfaring at de fleste ikke smaker noe godt.

Smoothie er forsøkt i alskens varianter uten hell desverre. 

Ja vet de smaker merkelig. Men utvalget er stort, så rart om ingen er greie. 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Silverdust skrev (3 minutter siden):

Forresten, har ungen fått prøve YT fra Tine? Den inneholder mye proteiner og kan lett få vektøkning hvis man får det i seg hver dag.

Nei den har vi ikke prøvd. Skal teste den, takk for tips☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ringenes 

Anonymkode: 3f529...b9f

Hva i alle dager er Ringenes? 

Anonymkode: d1f62...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skogsbær er den som er minst kvalmende, synes jeg. Iskald fra kjøleskapet så smaker den faktisk ganske godt.

Anonymkode: dd4d4...472

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjokolade er favoritten her, på andreplass Sommerfrukt. (Begge fra Fortini som er den vi har på resept til vårt barn).

Anonymkode: 2a755...f87

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Silverdust said:

Men YT og smoothie kan ikke måle seg på næringsinnhold i forhold til næringsdrikker. Hvis barnet er underernært, er dette ikke et godt tips.

Anonymkode: e7f46...11e

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt barn liker fortini smoothie med bærsmak. Selv syns jeg den er en av de minst gode pga. kunstig smak, og at den smaker av vitaminene/mineralene.

Jeg synes de melkebaserte med sjokoladesmak fungerer best, men også eplejuice er ok (men den er ikke fullverdig tror jeg).

Siden du har resept ville jeg bare gått på apoteket og spurt hvilke som er mest populære blant barn og prøvd meg litt fram.

Og til deg som nevner hjemmelaget smoothie med olje/peanøttsmør - ja, selvfølgelig er det best når ungene kan spise vanlig, hjemmelaget og råvarebasert mat! Man bruker ikke næringsdrikker fra apoteket for moro skyld.

Anonymkode: b8848...525

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Silverdust skrev (4 timer siden):

Til barn med autisme vil smoothie ofte vere et dårlig valg rett og slett fordi man ikke kan sikre at tekstur, smak, lukt, farge og alt er den samme hver gang slik man kan med næringsdrikk.

Feil kan føre til vegring og til at barnet helt nekter å både forsøke nye ting en annen gang og at de blir mer kresne fordi de blir redde for å bli servert noe som ikke fungerer. Jeg er autist selv og det handler ikke om at man ikke vil. Jeg kan ikke spise blåbær (amerikanske) fordi de plutselig er helt feil i tekstur eller smak. Det stopper helt opp selv om jeg aldri så mye egentlig elsker blåbær.

Anonymkode: e91d6...529

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har fått det på resept fra legen. (Særspist barn med autisme) 

Resept er ikke det samme som også få vedtak. Uten vedtak kan det bli enormt dyrt. 

Drikkene smaker litt kunstig (har smakt. Urk!!) og er man heldig så liker barnet dem en stund før det går lei. Det er lurere å "spare" lysten på disse drikkene til situasjoner der barnet nekter mat helt som feks når det er sykt eller på reise og maten ikke blir som vant med. Min erfaring er hvertfall at barnet går lei om det tar for mange drikker en periode. 

Anonymkode: 8d9b6...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Resept er ikke det samme som også få vedtak. Uten vedtak kan det bli enormt dyrt. 

Drikkene smaker litt kunstig (har smakt. Urk!!) og er man heldig så liker barnet dem en stund før det går lei. Det er lurere å "spare" lysten på disse drikkene til situasjoner der barnet nekter mat helt som feks når det er sykt eller på reise og maten ikke blir som vant med. Min erfaring er hvertfall at barnet går lei om det tar for mange drikker en periode. 

Anonymkode: 8d9b6...b43

Hos oss elsker ungen de og kan ikke få nok. Har drukket de daglig i et år.

Til ts:

Det finnes også en «dessert» med yoghurtkonsistens. Vi bruker å blande den i vanlig yoghurt for å få opp næringsinnholdet.

Næringsdrikkene kan også fryses til is.

Anonymkode: 2a755...f87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi prøvde alt, eneste vi fikk i ungen vår var sånt pulver uten smak vi kunne blande i drikke og mat for ekstra kalorier😅 prøvde hver eneste smak tilgjengelig på apoteket for noen år siden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har perioder jeg lever på næringsdrikker og den med sjokoladesmak er den beste. 
Det beste tipset er at de må være kalde. Ta også å spør apoteket om dere kan få prøve 1 av flere smaker, noen liker juicevariantene selv kan jeg ikke fordra dem. Prøv å Finn to smaker slik at man ikke går lei av en, vet det er lettere sagt enn gjort. 
Har en venninne som blander jordbær næringsdrikken med vanlige jordbær i blenderen for å få en bedre konsistens og «friskere» smak. 

Anonymkode: 285f0...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er barnet? Noen av næringsdrikkene er til voksne så pass på å ikke velg de om det er til et lite barn.

selv drikker vår fortini sjokoladesmak  fast hver dag, gjort i mange år nå. Vår liker den ikke kald, og nekter å drikke den når han er syk.  Vi får de dekket via helfo heldigvis.

Anonymkode: cd78f...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn drikker nutri han liker den med sjokolade. Har den på blåresept. 

Anonymkode: 14e7f...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...