AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #1 Skrevet 2. juni 2023 Etter samlivsbrudd er jeg alene med 3 barn og hund. Før bruddet gikk jeg lange turer, gikk stort sett 1.5mil hver ettermiddag pluss en god halvtime før og etter jobb med hunden. Nå har jeg ikke mulighet til det, jeg kan ikke være borte i rundt 2 timer hver ettermiddag og tiden strekker dårlig til, så nå står hunden mye ute i bånd, han får 1 tur hver dag hvor han springer løs og det blir med det. Jeg har dårlig samvittighet over for hunden og ønsker derfor å omplassere han. Barna nekter så klart og derfor kvier jeg meg for å gjøre det, samtidig er de ikke villige til å gå turer med hunden. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: e9c78...8e5 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #2 Skrevet 2. juni 2023 Omplassering. Hunden vil i lengden ikke få det den trenger. Og dette kan ikke barna bestemme. Anonymkode: 16d1b...b56 15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #3 Skrevet 2. juni 2023 Hvor gamle er de? Hvis de er gamle nok sier du at enten tar de mer ansvar for den, går turer osv, ellers må den omplasseres så den får det bedre Anonymkode: 5a701...3b5 14 1
Veggdyret Skrevet 2. juni 2023 #4 Skrevet 2. juni 2023 Om de er gamle nok til å gå tur med hunden, så får de som vil beholde hunden også gå tur med den hver dag (eller på rundgang). Hvis ikke så har du siste ordet. Men for en dårlig ex du har, som har etterlatt deg alene med både barna og hunden. 11
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #5 Skrevet 2. juni 2023 Her er det vanskelig å gi noe svart/hvitt svar. Men jeg tenker at i utgangspunktet er et samlivsbrudd stor nok omveltning i barnas liv. Jeg syns ikke det er rett tidspunkt for de å miste enda en de er glad i og er vant til å ha i livet sitt. Men hvor gamle er barna? Er de som de over sa store nok til å bidra, ikke bare med hunden men med andre ting i hjemmet sånn at du får bedre tid til å gå med hunden. Hvor ofte er barna hos far? Hunder er tilpasningsdyktige og må ikke ha så og så mange timer mosjon hver dag, det går fint an å bruke mer tid til det når barna ikke er hos deg og litt mindre de andre dagene. Og hvilken rase er det? Er det en som krever mye er det ikke bare fysisk aktivitet som gjør en hund sliten. Jeg er kronisk syk og har en aktiv rase, men i dårlige perioder blir det mye mental stimuli og det blir hun minst like sliten av som fysisk mosjon. Anonymkode: 7e2df...0c6 2
Gjest ti10 Skrevet 2. juni 2023 #7 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvor gamle er de? Hvis de er gamle nok sier du at enten tar de mer ansvar for den, går turer osv, ellers må den omplasseres så den får det bedre Anonymkode: 5a701...3b5 Dette, hvis hunden ikke får det den har behov for, har den ikke det bra. Og da bør den faktisk enten omplasseres, eller så må TS finne noen andre til å lufte den. Akkurat det er neppe noe problem, det er mange på finn som annonserer at de vil lufte hunder.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #8 Skrevet 2. juni 2023 Med mindre det er en ekstremt aktiv rase høres det godt ut det du tilbyr hunden nå. Hvis det kun er det det står på, så behold den! 2 timers tur++ er luksus de færreste tilbyr hunden. Har hund selv og går av og til lange turer, men i hverdagen er "normale turer" godt nok! Anonymkode: dcff3...97c 3 1
Tipaa Skrevet 2. juni 2023 #9 Skrevet 2. juni 2023 Hvis de vil beholde hunden så må de hjelpe til med lufting, hvis de er gamle nok. Ellers så får du ta langturene i helgene og når barna er hos far. Er det en eldre hund så klarer den nok seg. Er det en yngre hund som har mange år igjen så ville jeg omplassert den kanskje. Du må også tenke på hundens beste, den har også følelser og trenger et meningsfullt liv. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #10 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er det vanskelig å gi noe svart/hvitt svar. Men jeg tenker at i utgangspunktet er et samlivsbrudd stor nok omveltning i barnas liv. Jeg syns ikke det er rett tidspunkt for de å miste enda en de er glad i og er vant til å ha i livet sitt. Men hvor gamle er barna? Er de som de over sa store nok til å bidra, ikke bare med hunden men med andre ting i hjemmet sånn at du får bedre tid til å gå med hunden. Hvor ofte er barna hos far? Hunder er tilpasningsdyktige og må ikke ha så og så mange timer mosjon hver dag, det går fint an å bruke mer tid til det når barna ikke er hos deg og litt mindre de andre dagene. Og hvilken rase er det? Er det en som krever mye er det ikke bare fysisk aktivitet som gjør en hund sliten. Jeg er kronisk syk og har en aktiv rase, men i dårlige perioder blir det mye mental stimuli og det blir hun minst like sliten av som fysisk mosjon. Anonymkode: 7e2df...0c6 Tenker også at barna har mistet nok, men har ingen avlastning fra far, han er ikke en del av barnas liv, barna er tenåringer så det burde være mulig at de bidrar, men mye har skjedd og motivasjonen er ikke helt der enda. Om hunden blir omplassert vil det være etter sommeren så de kan få litt tid på seg. Men tror bare jeg må lufte tankene skikkelig til barna og høre hvordan vi evt kan løse dette sammen. Hunden har det ikke helt bra, han er vant og krever mye mosjon og mental trening, og han maser mye for tiden for han er understimulert Anonymkode: e9c78...8e5 2
*Mocca* Skrevet 2. juni 2023 #11 Skrevet 2. juni 2023 Når barna er tenåringer så kan og bør de bidra hjemme, ikke minst med å lufte hunden. Uansett rase er ikke 1 tur daglig nok, selv om hunden står mye ute. Istedenfor å omplassere, snakk med tenåringene og finn løsning på hvordan dere skal sikre at familiemedlemmet deres blir godt ivaretatt. Passe på mat og vann, gå turer, sikre lek og hjernetrim for hunden, ta det som en felles oppgave som skal løses mellom dere. 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #12 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tenker også at barna har mistet nok, men har ingen avlastning fra far, han er ikke en del av barnas liv, barna er tenåringer så det burde være mulig at de bidrar, men mye har skjedd og motivasjonen er ikke helt der enda. Om hunden blir omplassert vil det være etter sommeren så de kan få litt tid på seg. Men tror bare jeg må lufte tankene skikkelig til barna og høre hvordan vi evt kan løse dette sammen. Hunden har det ikke helt bra, han er vant og krever mye mosjon og mental trening, og han maser mye for tiden for han er understimulert Anonymkode: e9c78...8e5 Så store barn som tenåringer burde kunne bidra ja. Jeg så for meg at de var mindre. Men det er klart det har vært omveltninger i deres liv også så de er kanskje ikke kjempe motiverte akkurat nå. Men vil de beholde hunden må de faktisk bidra, og jeg tenker det vil gå seg til etterhvert, bare gi det litt tid. Og jeg skjønner godt at du tenker det er mye nå og da kan en masete hund bli i meste laget og omplassering frister både for hunden og din egen skyld. Håper det ordner seg for dere og at dere finner en god løsning🙂 Anonymkode: 7e2df...0c6 6
Rotemor Skrevet 2. juni 2023 #13 Skrevet 2. juni 2023 Jeg ville satt hardt mit hard. Hva med å sette opp skjema for lufting? En slags turnus? Også får de bytte med deg og forhandle når det ikke passer. Feks kort tur morgen og kveld, lengre tur på dagen en gang som rullerer mellom alle fire. 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #14 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etter samlivsbrudd er jeg alene med 3 barn og hund. Før bruddet gikk jeg lange turer, gikk stort sett 1.5mil hver ettermiddag pluss en god halvtime før og etter jobb med hunden. Nå har jeg ikke mulighet til det, jeg kan ikke være borte i rundt 2 timer hver ettermiddag og tiden strekker dårlig til, så nå står hunden mye ute i bånd, han får 1 tur hver dag hvor han springer løs og det blir med det. Jeg har dårlig samvittighet over for hunden og ønsker derfor å omplassere han. Barna nekter så klart og derfor kvier jeg meg for å gjøre det, samtidig er de ikke villige til å gå turer med hunden. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: e9c78...8e5 Er det noe i veien for at barna kan være med ut på tur, alle har godt av frisk lift, ikke bare hunden. Anonymkode: 5fc7d...b6b 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #15 Skrevet 2. juni 2023 Tror du må være tydelig, ikke drive å dille og la tenåringene legge føringer for at du skal slite deg ut og bikkja mistrives. "Dere må bidra med hunden, ellers så blir den omplassert " Så setter du opp liste for hvem som skal gjøre hva og når. Anonymkode: dbbc4...2f5 8
Andro Skrevet 2. juni 2023 #16 Skrevet 2. juni 2023 Mental trening, søk og hindre gjør hunden mer sliten på kortere tid, og er morsomt for både hunder og barn i alle aldre. Det kan du lære dem. Tar de ikke vare på hunden, slik det trengs så er det du som må være voksen, og ta avgjørelser. Jeg har virkelig vondt av hunden. Det er som å bortplassere et uønsket barn. Hunden er ikke en ting. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #17 Skrevet 2. juni 2023 Her i hus funker det veldig bra med ukeplan over hvem som skal gå tur med hunden også bytter man om man skal bort feks. Han ene synes det er kjedelig å gå lange turer, så han har flere kort sånn om morgenen og kvelden. Mens søstra synes det er best å gå lange turer, og har derfor færre, men lengre turer. Anbefaler å vurdere en sånn løsning! Og gi all mat som godbitsøk fra nå av, enten inne eller bare på plenen. Stressdempende og mental stimuli Anonymkode: 79ead...792 2
Maskinfører Skrevet 3. juni 2023 #18 Skrevet 3. juni 2023 Veggdyret skrev (17 timer siden): Om de er gamle nok til å gå tur med hunden, så får de som vil beholde hunden også gå tur med den hver dag (eller på rundgang). Hvis ikke så har du siste ordet. Men for en dårlig ex du har, som har etterlatt deg alene med både barna og hunden. Jo men var ikke det også litt hyggelig da at han lot hunden bli igjen hos ungene ? kjenner en lignende sak der det var omvendt de ungene syns jeg synd på frem til de fikk hunden sin etter mye om og men og mas på far
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #19 Skrevet 3. juni 2023 Jeg tenker også at ungdommene har godt av å vokse opp litt. Jeg ville forklart at jeg også er glad i hunden, men at jeg merker at hunden ikke har det bra når vi ikke får gitt den nok turer. Og så ville jeg spurt de hva de synes alternativene er - skal hunden være hos dere, men være misfornøyd? Skal du være borte mange timer hver dag pga tur, slik at ungene må ordne huset/lage mat helt selv? Eller vil de bidra med å gå de ekstra turene? De er store nok nå til å kunne forstå at man ikke mamma kan trylle lengre, de må faktisk gjøre noe selv hvis de ønsker det. Tror dette vil være ekstremt nyttig for dem å lære også, selv om de nok synes synd på seg selv og trenger ekstra støtte nå, så må de også kunne bidra litt selv. Anonymkode: ee8ab...eb6 7
Veggdyret Skrevet 3. juni 2023 #20 Skrevet 3. juni 2023 52 minutter siden, Maskinfører said: Jo men var ikke det også litt hyggelig da at han lot hunden bli igjen hos ungene ? kjenner en lignende sak der det var omvendt de ungene syns jeg synd på frem til de fikk hunden sin etter mye om og men og mas på far Nja det hyggelige hadde vel vært om de hadde ungene omtrent 50/50, så ville det ikke spilt særlig stor rolle om hunden bodde hos mor eller far, eller fulgte ungenes uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå