Gå til innhold

Innafor å nekte å jobbe skoletur-dugnad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skolen skal jo være gratis.

Anonymkode: 40a1a...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Det er ikke lov å lage obligatoriske opplegg for dette, all dugnadsvirksomheten må være frivillig. 

Anonymkode: b1793...bd9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er i skoletida så skal det være gratis.

Hvis det er f.eks en Hvite busser til Polen-tur så er det utenfor skoletiden og noe som ikke skolen planlegger eller gjennomfører og derfor ikke skoletid. Der kan du nekte å være med, men da får ikke barnet ditt vært med heller. 

Eller bare betale kontant. 

Anonymkode: fb097...5d8

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, eller kun om du vil st barnet ikke skal bli med

Anonymkode: 80e15...bc9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt. Det er ikke lov å lage obligatoriske opplegg for dette, all dugnadsvirksomheten må være frivillig. 

Anonymkode: b1793...bd9

Hos oss virker det som de krever at vi bidrar. De har satt opp oss foreldre uten å spørre på diverse dugnadsjobber.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vurderer det samme. Det kom nettopp en beskjed fra klassekontaktene om klassetur, i skoletiden, der de informerte om at det ville bli to innbetalinger a 500 kroner.

Jeg ble forbanna, og sendte mail til rektor, og ba ham ta det opp med alle på bred basis. Rektor var glad for beskjeden, for det viste seg at han hadde fokus på gratisprinsippet. Jeg kunne ikke delta på foreldremøtet, men antar beskjeden ble formidlet fra rektor, for nå står det i referatet at turen må være gratis og betales av klassekassen. Klassekassen skal fylles på fire forskjellige måter:

- vi oppfordres til å pante flasker. Helt dust mener jeg, for flaskepant er også penger, og jeg pleier å gi de pengene til Røde kors, eller til den av mine barn som tar jobben med å pante. 

- vi oppfordres til å bidra inn i alle dugnadene for FAU

- klassekontakten har laget skrapelogglotteri, og har satt som "mål" at hvert barn skal selge for 500 kroner

- det kom en oppfordring til en "frivillig" innbetaling på 500 kroner til klassekassen. Det skal ikke føres liste over hvem som betaler, men det er jo virkelig ikke anonymt når det må skje ved vipps eller innbetaling til konto. Jeg synes dette er en uhørt sleip omgåelse, og er fristet til å sende rektor en oppfølgingsmail.

Anonymkode: df2b6...321

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skolen skal jo være gratis.

Ok, men da må du fortelle barnet ditt at det får bli hjemme mår de andre reiser på tur. 
Jeg har voksne barn, og har alltid vært imot ( ikke utad vel og merke ) at det skal pushes på med desse dyre skoleturene som må finansieres gjennom dugnad, som igjen betyr av vi må betale for usolgte lodd og produkter som vi presser på venner og bekjente. 
Men jeg har deltatt år etter år fordi jeg ville at barna skulle gå delta. 

Takk og lov for at det er et tilbakelagt stadium 

Anonymkode: 68571...1c0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, men da må du fortelle barnet ditt at det får bli hjemme mår de andre reiser på tur. 
Jeg har voksne barn, og har alltid vært imot ( ikke utad vel og merke ) at det skal pushes på med desse dyre skoleturene som må finansieres gjennom dugnad, som igjen betyr av vi må betale for usolgte lodd og produkter som vi presser på venner og bekjente. 
Men jeg har deltatt år etter år fordi jeg ville at barna skulle gå delta. 

Takk og lov for at det er et tilbakelagt stadium 

Anonymkode: 68571...1c0

nei, det må h*n ikke. H*n kan fortelle de overivrige arrangørene at hvis de skal arrangerer turer i skoletiden, og skape forskjeller og utenforskap, så får de betale for de som ikke har råd til det, i tillegg til sine egne barn.

FOR SKOLEN SKAL VÆRE GRATIS. Ferdig snakka.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

nei, det må h*n ikke. H*n kan fortelle de overivrige arrangørene at hvis de skal arrangerer turer i skoletiden, og skape forskjeller og utenforskap, så får de betale for de som ikke har råd til det, i tillegg til sine egne barn.

Tull! Så fordi dere ikke gidder, skall andre måtte betale mer?🤦🏻‍♀️

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke at man ikke gidder, men det er ikke sikkert at man har råd. Jeg har for eksempel ikke råd til å kjøpe x antall paller dårlig, overpriset dopapir fordi jeg ikke har noen familie eller venner å selge til, og alle andre fra skoler og idrettsklubber går rundt og selger det samme.

Anonymkode: 401a0...d30

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har "gidding" med saken å gjøre?

Du kan ikke vite hvilke andre forpliktelser som legger beslag på tiden til folk.

Hos oss er det sånn at vi deltar på dugnader gjennom hele skoletiden for å finansiere to turer med pedagogisk opplegg som skjer i skoletiden i hhv 6. og 7. klasse. Det har jeg ikke protestert mot, selv om jeg tenker mitt om det og.

Men her er det altså noen ressurssterke klassekontakter, som er vant til å styre i vei, som har kommet opp med enda en tur, og enda flere dugnader. Det er ikke greitt, og hvis de skal holde på med den utpressingen, så ja, det får de faktisk ordne opp i selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener man må STOPPE å arrangere ting som koster penger, dette skaper bare press og klasseskille til å delta på. Foreldre har nok med arbeidslivet sitt, økonomien kan være trang hos mange også.

Tenk så mye man kan gjøre ellers, sykkeltur med teltovernatting etc...rimelige ting. Dette gjorde vi på ungdomskolen, leirskole var det eneste vi var på.

Anonymkode: 64d80...3e9

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke at man ikke gidder, men det er ikke sikkert at man har råd. Jeg har for eksempel ikke råd til å kjøpe x antall paller dårlig, overpriset dopapir fordi jeg ikke har noen familie eller venner å selge til, og alle andre fra skoler og idrettsklubber går rundt og selger det samme.

Det er barnet ditt som må gå i nabolaget å selge, 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da får barnet bli hjemme da.

Anonymkode: 2e6bb...6d7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva har "gidding" med saken å gjøre?

Du kan ikke vite hvilke andre forpliktelser som legger beslag på tiden til folk.

Hos oss er det sånn at vi deltar på dugnader gjennom hele skoletiden for å finansiere to turer med pedagogisk opplegg som skjer i skoletiden i hhv 6. og 7. klasse. Det har jeg ikke protestert mot, selv om jeg tenker mitt om det og.

Men her er det altså noen ressurssterke klassekontakter, som er vant til å styre i vei, som har kommet opp med enda en tur, og enda flere dugnader. Det er ikke greitt, og hvis de skal holde på med den utpressingen, så ja, det får de faktisk ordne opp i selv.

Det er bare å lese i trådene på kg så ser man mange ikke gidder. Har man skaffet swg barn, bør man klare å stille opp åå dugnad også

• Liker 7
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare å lese i trådene på kg så ser man mange ikke gidder. Har man skaffet swg barn, bør man klare å stille opp åå dugnad også

Skolen skal være gratis, uten behov for dugnad.

Anonymkode: 64d80...3e9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

ikke for noe som skal være gratis etter loven.

Vi deltar i massevis av dugnadsarbeid knyttet til våre barns fritidsaktiviteter, og det er jo en av grunnene til at presset på vår fritid er stort. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da får barnet bli hjemme da.

Anonymkode: 2e6bb...6d7

fra en skoletur i skoletida? Ikke faen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er barnet ditt som må gå i nabolaget å selge, 

Og han får ikke solgt noe, fordi alle andre har allerede vært der og solgt. Folk kjøper ingenting, og det er forståelig. Han kan heller ikke drasse rundt på gigasvære pakker med dopapir. Da må det kjøres.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...