Gå til innhold

Hvordan avgjøre at avlivning er det beste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden er 9,5år. Artrose i forbeina. Kan ikke gå lange turer. Maks 30min, da i skog/på sti. Går sakte, ikke veldig sakte, men nok til at jeg vil kalle det "rusletur". 

Merker hundens humør har endret seg litt. Tar iniativ til lek enda og elsker kos og oppmerksomhet. Men kan fortere bli sur, våker over maten, bjeffer mye oftere (også uten at jeg forstår hvorfor). 

Vil jo selvsagt ikke avlive, og tror ikke det er noe som må gjøres i løpet av neste 6mnd. Men så er jeg i stuss om jeg klarer å se det riktige. 

Anonymkode: 674cf...de2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som hunden har fått dårligere livskvalitet siste tiden. Ville tatt en snakket med vetrinæren, men det er uansett opp til deg. Jeg synes det høres ut som tiden er inne. 

VI måtte selv ta den tunge avgjørelsen for en tid tilbake..  Det var det riktige og i ettertid ser jeg at vi burde tatt avgjørelsen tidligere.  Jeg savner henne hver dag, så det var absolutt ikke noe enkelt valg. 

Anonymkode: e2226...2fa

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som den begynner å lide. Bedre å avlive den nå, enn å drøye det ut når hunden allerede viser tegn på at den har det såpass dårlig. Den er også ganske gammel , så det er helt vanlig at en hund i den alderen begynner å slite med diverse sykdommer og plager. Her må du bare sette hundens livskvalitet over dine følelser. Det blir ikke enklere å avlive den om 6 mnd… 

Anonymkode: 92658...f32

• Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som den begynner å lide. Bedre å avlive den nå, enn å drøye det ut når hunden allerede viser tegn på at den har det såpass dårlig. Den er også ganske gammel , så det er helt vanlig at en hund i den alderen begynner å slite med diverse sykdommer og plager. Her må du bare sette hundens livskvalitet over dine følelser. Det blir ikke enklere å avlive den om 6 mnd… 

Anonymkode: 92658...f32

Her har du svaret TS.  

Gjest EmKay
Skrevet

Tenker det er best å ta den avgjørelsen i samråd med veterinær. Vår eldste hund har artrose i hoftene, og kan heller ikke gå lange turer lenger. Men vi tilpasser oss henne, hun får litt smertestillende når hun trenger det, oppfølging av veterinær, og fysikalsk behandling. Enn så lenge er hun en lykkelig gammel hund, selv om hun ikke kan være like aktiv som tidligere. Hun er 10,5 år, og en rase som typisk blir 12-15 år gammel. 

Vår forrige hund ble avlivet når dagene sluttet å være mest gode. Han kunne nok hatt mange flere mnd, kanskje år, med smertestillende og andre medisiner, men det føltes rett å avlive før det var gått fort langt. Hva som er "for langt" for din hund er det kun du som kjenner den best, i samråd med veterinær, som kan avgjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den fortsatt tar initiativ til lek ville jeg tenkt at den fortsatt har såpass mye glede og overskudd igjen at det er for tidlig å tenke avliving. Men vi på KG har jo ikke observert hunden: hvis jeg var deg ville jeg filmet episodene du tenker tilsier at den har det hhv bra og dårlig og vist dem til en veterinær. Min mors hund fikk forøvrig kjempeeffekt av en artrosemedisun: ville prøvd den! Skal se om jeg finner navnet på den.

Anonymkode: d5c29...237

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hunden er 9,5år. Artrose i forbeina. Kan ikke gå lange turer. Maks 30min, da i skog/på sti. Går sakte, ikke veldig sakte, men nok til at jeg vil kalle det "rusletur". 

Merker hundens humør har endret seg litt. Tar iniativ til lek enda og elsker kos og oppmerksomhet. Men kan fortere bli sur, våker over maten, bjeffer mye oftere (også uten at jeg forstår hvorfor). 

Vil jo selvsagt ikke avlive, og tror ikke det er noe som må gjøres i løpet av neste 6mnd. Men så er jeg i stuss om jeg klarer å se det riktige. 

Dette avgjør vetrinær vet du.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det høres ut som hunden har fått dårligere livskvalitet siste tiden. Ville tatt en snakket med vetrinæren, men det er uansett opp til deg. Jeg synes det høres ut som tiden er inne. 

VI måtte selv ta den tunge avgjørelsen for en tid tilbake..  Det var det riktige og i ettertid ser jeg at vi burde tatt avgjørelsen tidligere.  Jeg savner henne hver dag, så det var absolutt ikke noe enkelt valg. 

Anonymkode: e2226...2fa

Mulig du har rett. Men vil så gjerne få en få en fin siste tid...Noen drømmeuker med tur der hun liker, lek, kos.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis den fortsatt tar initiativ til lek ville jeg tenkt at den fortsatt har såpass mye glede og overskudd igjen at det er for tidlig å tenke avliving. Men vi på KG har jo ikke observert hunden: hvis jeg var deg ville jeg filmet episodene du tenker tilsier at den har det hhv bra og dårlig og vist dem til en veterinær. Min mors hund fikk forøvrig kjempeeffekt av en artrosemedisun: ville prøvd den! Skal se om jeg finner navnet på den.

Anonymkode: d5c29...237

Tja, katten min lekte bare 20 min før hun ble avlivd og i ettertid så jeg at jeg burde ha avlivd henne lenge før det. 

Mitt råd er å avlive når livskvalitet begynner å bli relativt dårlig. Bedre å avlive for tidlig enn for sent synes jeg. Ihvertfall når det er snakk om uker/måneder til avliving skal skje uansett.

Anonymkode: f5a07...36f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...