AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #1 Skrevet 2. juni 2023 Barnet mitt er 21 mnd og begynte å gå da hun var 13 mnd. Bhg sa i dag at "hun snubler en del". Jeg trodde dette var helt normalt på den alderen... hun kan løpe, prøver å hoppe, kan stupe kråke, klatrer litt, så hun er normal motorisk ellers. Snubla barna deres fortsatt mye i den alderem? Ble litt bekymra når de kommenterte det... Anonymkode: 9c273...f15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #3 Skrevet 2. juni 2023 Min yngste snubler aldri, mens han eldre snublet oftere, selvom begge var sterke og gode motorisk. Eldste trengte briller. Han hadde bra syn, så vi skjønte ikke at han trengte briller før skolestart. Hadde +4. Anonymkode: daef3...74a 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #4 Skrevet 2. juni 2023 Kan være normalt. Kan være dårlig syn eller hypermobile ledd. Spør dem om de er bekymret 😊 kanskje foreslår de en ekstra time på helsestasjonen eller en time med fysioterapeut fra helsestasjonen. Anonymkode: 3c105...7a9 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #5 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min yngste snubler aldri, mens han eldre snublet oftere, selvom begge var sterke og gode motorisk. Eldste trengte briller. Han hadde bra syn, så vi skjønte ikke at han trengte briller før skolestart. Hadde +4. Anonymkode: daef3...74a Altså han ser bra uten briller.. tross ganske høy styrke Anonymkode: daef3...74a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #6 Skrevet 2. juni 2023 Er skoene i riktig størrelse? Anonymkode: 82d88...85d 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #7 Skrevet 2. juni 2023 Noen snubler jo mer enn andre, det trenger ikke være noe galt. Merker de forskjell på ulike skotyper? Jeg snubler selv en del når jeg har på noen joggesko der sålen liksom går litt opp framme, det er så uvant. 😄 Jenta mi var ikke blant de med best motorikk det første året i barnehagen, og jeg vet jo ikke, men tenker det kan ha sammenheng med at det viste seg at hun er sterkt langsynt på det ene øyet. Det ble ikke oppdaget før hun skulle begynne på skolen, fordi hun kompenserte med det andre øyet, som ser normalt. De tester vel ikke synet på så små barn (tror jeg), men du kan kanskje ha det i tankene? Anonymkode: 22e14...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #8 Skrevet 2. juni 2023 Fikk også høre at mitt barn snublet litt, typisk 1-2 år. Det ble bedre. På 4 års kontroll klarte hun ikke synstest på ene øyet, dvs det riktige svaret var hele tiden forskjøvet med en. Skal nå undersøke om hun skjegler. Anonymkode: e6010...e09 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #9 Skrevet 2. juni 2023 Takk for innspill. Skal ta det med synet videre, for hun snubler ofte i ting som ligger på gulvet istedenfor å gå forbi. Hun snubler like mye med og uten sko. Skal på helsestasjon om 2 uker og skal ta det opp da. Bhg sa at vi bare skulle følge med på det. Anonymkode: 9c273...f15 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #10 Skrevet 2. juni 2023 Min er 15 mnd og har gått i 3 måneder og løper også litt. Snubler ikke så veldig ofte lenger. Men hender hun sklir eller snubler i leker på gulvet eller kanter ute om hun ikke ser seg for, har inntrykk av at det er fordi hun ikke ser etter heller enn dårlig syn når det skjer da. Noen ganger løper hun litt fortere enn beina egentlig klarer og da faller hun og. Anonymkode: 5b02f...036
Gjest EmKay Skrevet 2. juni 2023 #11 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså han ser bra uten briller.. tross ganske høy styrke Anonymkode: daef3...74a Sånn var det med meg også, fordi øyemuskelen var blitt så stram og anstrengt over tid. Det ble oppdaget i tenårene at jeg hadde +4,5 og +7,5 og antakelig hadde hatt det siden jeg var født. Mine foreldre kunne ikke tro hva de hørte, fordi jeg alltid hadde vært så detaljfokusert i håndarbeid. Husker jeg fikk noe bedøvelse på øynene, med beskjeden om at så avslappet skal øyemuskulaturen være. Så ikke en damn shit. På det tidspunktet hadde all "anstrengelsen" for å se begynt å utarte seg i stiv nakke og vondt i hodet.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #12 Skrevet 2. juni 2023 EmKay skrev (1 minutt siden): Sånn var det med meg også, fordi øyemuskelen var blitt så stram og anstrengt over tid. Det ble oppdaget i tenårene at jeg hadde +4,5 og +7,5 og antakelig hadde hatt det siden jeg var født. Mine foreldre kunne ikke tro hva de hørte, fordi jeg alltid hadde vært så detaljfokusert i håndarbeid. Husker jeg fikk noe bedøvelse på øynene, med beskjeden om at så avslappet skal øyemuskulaturen være. Så ikke en damn shit. På det tidspunktet hadde all "anstrengelsen" for å se begynt å utarte seg i stiv nakke og vondt i hodet. Oi 🙈😅 Vi fikk litt sjokk vi også, selvom vi oppdaget det til skolestart, så var jo tidlig sammenlignet med deg. Men hadde faktisk ingen anelse siden han så jo så godt. Anonymkode: daef3...74a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #13 Skrevet 2. juni 2023 Samme med vår på 18 mnd. Han snubler ikke nødvendigvis men har en tendens til å gå seg rett på både gjenstander som ligger rett foran han og bordkanter/dører osv. Han er ellers veldig stødig og godt utviklet motorisk. Barnehagen har bedt oss sjekke synet hans. Trenger ikke gå på at han trenger briller for nærsyn eller langsyn, men barn kan jo ha skjeve hornhinner, feil på balansen, feil på dybdesynet osv. Barnehagen har også påpekt at det noen ganger kan virke som han er "svimmel". Han kan få øye på bittesmå insekter eller "rusk" på lang avstand og at han fint går trapper og trinn uten å falle, så jeg må si at jeg tror det bare er at han er litt klossete og kjapp noen ganger.. Virker som han bare kjører på uten å se seg rundt noen ganger 🤪 Ville uansett sjekket syn for å evt utelukke noe. 🙂 Anonymkode: 0f634...db4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #14 Skrevet 2. juni 2023 Vet det er tidlig, men kjenner en god del barn med ulike neuroutviklingsforstyrrelser som var veldig klønete fra da de lærte seg og gå og har forblitt det opp gjennom. Anonymkode: 69215...ac5
Sirah Skrevet 2. juni 2023 #15 Skrevet 2. juni 2023 Kanskje barnet bare er litt klønete? Mange er jo det Ellers er det nok lurt å sjekke synet
Gjest EmKay Skrevet 2. juni 2023 #16 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Oi 🙈😅 Vi fikk litt sjokk vi også, selvom vi oppdaget det til skolestart, så var jo tidlig sammenlignet med deg. Men hadde faktisk ingen anelse siden han så jo så godt. Anonymkode: daef3...74a Ja det var litt i seneste laget. Men på tidlig 90-tall var det liksom ingen fokus på syn i oppfølgingen av småbarn. Forskjellen på de to øynene er visst også en tilstand som kan være arvelig, så jeg har pushet litt på å få god oppfølging på 2-åringen min slik at hun kan få lapp hvis det trengs
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #17 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for innspill. Skal ta det med synet videre, for hun snubler ofte i ting som ligger på gulvet istedenfor å gå forbi. Hun snubler like mye med og uten sko. Skal på helsestasjon om 2 uker og skal ta det opp da. Bhg sa at vi bare skulle følge med på det. Anonymkode: 9c273...f15 Tenker når barnehagen tar det opp så er det mer enn normalen og verd å følge med på Anonymkode: 22a7f...b1d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #18 Skrevet 2. juni 2023 Vår gjorde også det, vi trodde også hun bare var klumsete og hun var jo enda liten. Mannen ble irritert når barnehagen sa vi måtte sjekke synet, men hun hadde faktisk dårlig syk og trengte briller. Anonymkode: 7bd1b...c3d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #19 Skrevet 2. juni 2023 Det kan hende at hun har vokst veldig mye i det siste. Det tar tid for hjernen å tilpasse større kropp, og avpasse fart og avstand deretter. Hun har riktig størrelse i sko? Anonymkode: 2e4c6...2ef
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #20 Skrevet 2. juni 2023 Du har en litt klumsete unge. Men det er greit det, vi har alle våre styrker og svakheter 🥰 Noen er født med et ekstra kromosom og andre har autisme . Alle skal med Anonymkode: f1a18...fc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå